سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابداع قلمی جدید در خوشنویسی ایرانی پس از چند دهه در سال93

قلمی جدید در خوشنویسی ایران پس از چندین دهه در سال 93 ابداع شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران سال گذشته، هنرهای تجسمی در کنار تمام اتفاقات و رویدادهای پر رنگ و کمرنگ با حاشیه‌های مختلفی همراه بود. 

رویدارد هنری سال گذشته در یازدهمین ماه خبری مبنی بر رونمایی از خط نوشته قلم نوشتاری سریر اعلام شد. 

کوروش قاضی مراد هنرمند خوشنویس که نزدیک به دو دهه فعالیت هنری خود در عرصه خوشنویسی نمایشگاههای متعددی برگزار کرده ابداع کننده این قلم نوشتاری بود.

وی نزدیک به 7 سال از عمر هنری خود را به تحقیق در خصوص نحوه طراحی و همچنین چگونگی طراحی این قلم اختصاص داد، زیرا نمی خواست قلم وی جزء اتفاقاتی باشد به که تنها به صرف رخ دادن و پر کردن بخشی از کارنامه هنری به سرانجام برسد. 

این هنرمند خوشنویس به همراه گروهی که تشکیل داده بود تحقیقاتی بین‌الملی را نسبت به قلم‌های خوشنویسی خطوط مختلف از جمله خط چینی انجام داد. 

پس از گذشت 7 سال و آزمون و خطاهای صورت گرفته این قلم توسط قاضی مراد طراحی و رونمایی شد.

قلم نوشتاری سریر چندین قلم است که بسیار سبک هستند اما قابلیتهای فراوانی دارند و ساخت آن ساده است. 

قاضی مراد همزمان با گشایش نمایشگاهی که در خانه هنرمندان ایران برگزار کرد، کارگاهی آموزشی را به منظور نحوه ساخت این قلم در خانه هنرمندان ایران بر پا کرد. 

این هنرمند خوشنویس معتقد است امکان ساخت این قلم در دورترین روستاهای ایران با ساده‌ترین ابزار وجود دارد و از این طریق می‌توانیم باعث گسترش بخشی از هنرهای سنتی در اقصی نقاط ایران شویم. 

این خوشنویس همچنین به این موضوع که قلم نوشتاری سریر به همان شیوه، سبک و سیاق گذشتگان اما با قابلیتهای بیشتری است، اشاره کرد.

قلم نوشتاری سریر که توسط کوروش قاضی مراد ابداع شد در سالهای پایانی سال 93 رونمایی شد اما خوشبختانه در پس رویدادهای هنری گم نشد و بازتابهای زیادی داشت زیرا تا کنون این اتفاق یعنی ابداع قلم را درخوشنویسی نداشتیم و همیشه ابداع خط را شاهد بودیم. 

این قلم می‌تواند به کسانی که علاقمند به پرداختن به هنر خوشنویسی با نگاهی به طراحی و خط نقاشی هستند کمک بسیار زیادی کند. 

گزارش از فاطمه اصلانی


انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
با سلام وعرض خسته نباشید لطفا در صورت امکان نحوه تهیه این نوع قلم را بفرمائید ضمننا توضیحات بیشتر اگر موجود هست بفرمائید