سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا کودکان شبیه والدین خود نیستند؟

با به دنیا آمدن کودک معمولا افراد با بیان تشابه یا عدم تشابه کودک به والدین ظاهر او را تحلیل می‌کنند.

 اکبری متخصص ژنتیک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: معمولا نوزادی که به دنیا می‌آید از هر یک از والدین خود 50 درصد از ماده ژنتیکی خود را دریافت می‌کنند در واقع در این 50 درصد ژن‌هایی وجود دارد که بین کودک و والد چه پدر و چه مادر مشترک است.

برخی صفات دریافتی مربوط به فیزیک و ظاهر فرد است مانند قد، رنگ، ساختمان صورت، اسکلت بدن و ... البته برخی از صفات هم پیچیده‌اند و به طور مستقیم نمی‌توان راجع به آنها نتیجه گرفت اما در اغلب موارد صفات مشترک‌اند.

 وی در ادامه عنوان کرد: به همین ترتیب که فرد می‌تواند با والدین خود خصایص مشترک داشته باشد، همان طور هم می‌تواند نداشته باشد.

 ژن‌ها با یکدیگر دارای رابطه‌ی غالب و مغلوبی هستند ژن‌هایی وجود دارند اما تنها یکی از آن‌ها بروز می‌کند مثلا در  وجود مادر دو ژن در خصوص رنگ و پوست وجود دارد که یکی از آنها در وی غالب بوده اما ژن مغلوب خود را به فرزند به ارث می‌دهد و در کودک ژن مغلوب بروز می‌کند.

 وی خاطر نشان کرد: به این ترتیب ممکن است ژن مغلوب در فرزندان پدیدار شود به همین دلیل هم فرزند می‌تواند از نظر چگونگی قرار گرفتن اجزای بدن خود به والدینش شبیه باشد یا نباشد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.