سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساماندهي طرح‌هاي توسعه كشت برنج با معيار اقتصاد آب

رئيس موسسه تحقيقات برنج کشور از برنامه هاي ساماندهي طرح هاي توسعه كشت برنج با معيار اقتصاد آب خبر داد و گفت : ‌تلاش مي کنيم با معرفي بذرهاي مقاوم به سرما ، كم ابي و زودرس و آبياري متناوب ميزان خود اتكايي در توليد اين محصول راهبردي را افزايش دهيم و پايدار كنيم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فرامرز علي‌نيا اظهار داشت : سرانه مصرف برنج در ايران حدود 37 كيلوگرم است و نمي توان بازار را فقط با واردات تنظيم کرد چون حدود 5 درصد برنج هاي توليد كشورها به صادرات اختصاص دارد و ممكن است در اينده كاهش يابد.

ظرفيت توليد برنج داخلي 2/2 ميليون تن تا دو ميليون 400 هزار تن در سال و حدود سه ميليون تن هم  مصرف کشور است. 

رئيس موسسه تحقيقات برنج کشور گفت : توليد برنج در استان هاي گيلان و مازندران و تا حدودي هم در گلستان حمايت مي شود و البته خوزستان هم  ظرفيت خوبي دارد ، اما در بقيه استان ها حمايت نخواهد شد.

علي نيا گفت : با توجه به محدوديت اب حتي در استان گيلان و مازندران ، قانون محدوديت توليد برنج در خارج از شمال کشور تصويب شده است.

بنابراين گزارش 630 هزار هکتار در کشور شاليزار داريم که 520 هزار هکتار سطح کشت مطمئن و 110 هزار هکتار هم غيرمطمئن است.

شاليزارهاي غير مطمئن در شرايط خشکسالي محصول نمي دهد براي اينکه برنج يک کشاورزي پر آب است و بايد هميشه غرقاب شود.

عمده محصول برنج در استان هاي مازندران و گيلان و بخشي هم در استان گلستان توليد مي شود اما استان هاي اصفهان، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي و خراسان شمالي، قزوين، زنجان، آذربايجان شرقي، لرستان، ايلام، سيستان وبلوچستان هم برنج کاري دارند که اندک است و به مصرف خود کشاورزان مي رسد. در اردبيل، کردستان و کرمانشاه هم برنج کاشت مي شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: ساماندهی ، توسعه ، کشت ، برنج ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.