سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«مصطفی محدثی خراسانی» در برنامه «پنجره» شبکه افق مطرح کرد

شعر انقلاب قهرمانان واقعی را به عرصه ادبیات آورد

«مصطفی محدثی خراسانی» یکی از شاعران معاصر گفت: در شعر انقلاب قهرمانان دیگر در رویاها و افسانه ها نیستند بلکه در جامعه خودمان به سر می برند و در عین دور بودن، بسیار هم نزدیک به نظر می رسند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ مصطفی محدثی خراسانی در گفت وگو با برنامه پنجره با بیان اینکه شاعرانی مانند قیصر امین پور و سید حسن حسینی، آموزه های انقلاب اسلامی را در آثار خود متجلی کرده اند اظهار داشت: همان آموزه هایی که همه شؤون معرفتی ما را تحت تاثیر خود قرار داد در آثار این دو نیز دیده می شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی سبب تحولات خجسته ای در گردونه شعر معاصر فارسی شد و نگاه شعر و شاعران ما را با زلال خود شست و حاصل آن هم دستاوردهای نوینی است که بسیاری از آنها در تاریخ شعر ما سابقه ندارند.

این شاعر معاصر با بیان اینکه قهرمان و اسوه در شعر انقلاب از چند منظر قابل طرح و بحث هستند گفت: نخست اینکه قهرمان مسئله تازه ای در ادبیات ما نیست و نگاهی به ادبیات حماسی ایرانی نشان می دهد که قهرمانان فراوانی در کتاب هایی مانند شاهنامه به وفور حضور داشته اند زیرا وجود قهرمان یکی از ضروریات تپندگی و دوندگی جامعه است چه اینکه مردم امیدهای خود را در قهرمانان می بینند و انگیزه برای حرکت و سیر پیدا می کنند.

وی ادامه داد: حتی نیازمند قهرمانانی هستیم که شکست خورده باشند برای اینکه مبارزه، پایداری، صبر و استقامت را در راه کمال بیاموزیم.

محدثی خراسانی با اشاره به اینکه در آمیختن حماسه و عرفان یکی از مولفه های اساسی شعر انقلاب به شمار می رود خاطرنشان کرد: بسیاری از منتقدان نیز بر روی این امر صحه گذاشته اند، این اتفاق در حوزه قهرمان پروری هم رخ داده ضمن اینکه برخی از قهرمانان مذهبی و فرهنگی ما، در گردونه شعر انقلاب غبارزدایی شده اند و چهره اصلی آنها نشان داده شده است.

این شاعر معاصر عنوان داشت: تعبیر «قهرمان کربلا» را در شخصیت حضرت زینب(س) از گذشته داشته ایم ولی این شخصیت در ادبیات پیش از انقلاب ما واقعا چهره یک قهرمان را نداشت و بیشتر بر روی مصیبت ها و مشکلات ایشان تاکید می شد ولی در ادبیات پس از انقلاب این رویه تغییر کرد به طوری که شاعری مانند قادر طهماسبی حضرت زینب(س) را دیگرگونه توصیف می کند و می گوید «سر نی در نینوا می ماند اگر زینب(س) نبود، کربلا در کربلا می ماند اگر زینب(س) نبود» که از این نمونه می توان در ادبیات و اشعار پس از انقلاب نمونه های زیادی را برشمرد.

وی با بیان اینکه اگرچه از دست نیافتنی بودن، بزرگ بودن و عظمت قهرمان های شعر انقلاب چیزی کاسته نشده گفت: با این حال گویی این قهرمانان با ما در حال زندگی هستند و از جنس مردم این زمان به شمار می روند؛ در شعر انقلاب قهرمانان دیگر در رویاها و افسانه ها نیستند بلکه در جامعه خودمان به سر می برند و در عین دور بودن، بسیار هم نزدیک هستند.

محدثی خراسانی ادامه داد: برخی شاعران ما در انقلاب، خود قهرمانانی هستند که قهرمانانه هم سخن می گویند؛ در حوزه شعر آیینی هم این اتفاق را شاهد هستیم به گونه ای که شخصیتی آرمانی مانند امام عصر(عج) در شعر انقلاب بدون آنکه از منزلت عرشی شان کاسته شود، در گفت وگوهای شعر انقلاب بسیار به مخاطب نزدیک می شوند. در این زمینه می توان به این شعر اشاره کرد که می گوید: 

دست تو باز می کند پنجره های بسته را
هم تو سلام می کنی رهگذران خسته را
دو باره پاک کردم و به روی رف گذاشتم
آینهی قدیمی غبار غم نشسته را
پنجره بی قرار تو کوچه در انتظار تو
تا که کند نثار تو لاله ی دسته دسته را
شب به سحر رسانده ام دیده به ره نشانده ام
چشم به راه مانده ام جمعه  عهد بسته را
این دل صاف کم کمک شدست سطحی از ترک
آه شکسته تر مخواه آینه شکسته را...
قیصر امین پور هم شاعری است که در این زمینه ابیاتی دارد آنجا که می گوید «با ما بدون فاصله صحبت کن،ای آن که ارتفاع تـو دور از ماست».

این شاعر معاصر افزود: قهرمانان شعر انقلاب دیگر آن دسته از افرادی نیستند که بعد جسمانی و قدرت بدنی آنها سرآمد باشد بلکه جانبازان و حتی نوجوانان و کودکانی هستند که می توانند قهرمان شعر انقلاب باشند.

وی با اشاره به شعر «حماسه 14 ساله من» اثری از محمدرضا عبدالملکیان گفت: این شعر در مورد شهید فهمیده و بر اساس فرموده امام راحل در مورد این شهید از این دست قهرمان پروری هاست؛ مظلومیت شهدا در شعر انقلاب از نوع حماسی و برانگیزاننده به تصویر کشیده می شود.

محدثی خراسانی اضافه کرد: اشعاری که برای شهدا، جانبازان، اسرا، آزادگان و مسائلی که بعد از جنگ اتفاق افتادند سروده شدند از جمله شهدای گمنام، پدران و مادران شهدا و ... همگی به نوعی شکوه مندی حماسه و قهرمانی را متجلی کرده اند.

مجله تلویزیونی «پنجره» برنامه ای است فرهنگی، ادبی و هنری با رویکرد تعمیق اندیشه انقلاب اسلامی که به موضوعات هنری می پردازد؛ که از این پس یکشنبه ها از شبکه افق پخش می شود.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.