سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موگرینی: آخرین مراحل مذاکرات هسته‌ای بیشتر سیاسی خواهد بود تا فنی!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آخرین مراحل مذاکرات بیشتر سیاسی خواهد بود تا فنی!

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به  نقل از خبرگزاری رویترز، "فدریکا موگرینی" گفت: توافق خوب با ایران محتمل است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: من متعهد به تلاش برای دستیابی به نتیجه ای مثبت در مذاکرات هسته‌ای ایران هستم و معتقدم که دستیابی به توافق خوب امکانپذیر است. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا در سخنانی در ریگا گفت بحث دربارهٔ یک توافقنامهٔ هسته‌ای خوب در جریان است. 

فدریکا موگرینی در نشست خبری مشترک با "ادگار رینکه ویکس" وزیر امور خارجهٔ لتونی در ریگا پایتخت این کشور این اظهارات را مطرح کرد. 

در آغاز این نشست خبری ادگار رینکه ویکس وزیر امور خارجهٔ لتونی گفت: اجلاس خوب و بحث‌های مفیدی داشتیم این بحث‌ها روی دو موضوع داغ برای اتحادیهٔ اروپا، موضوع نخست لیبی بود. به نظر من در اجلاس بحث‌های خوبی دربارهٔ اوضاع لیبی شد. لیبی مایهٔ نگرانی همهٔ ما در اروپا است. من خشنود شدم وقتی که دیدم که در میان کشورهای عضو، توافق بر سر اقدامات بیشتر برای حمایت از روند سیاسی در لیبی وجود دارد. 

وی افزود: ما همچنین بحث خوبی دربارهٔ اوضاع اوکراین و نیز روسیه داشتیم. راهبرد اتحادیهٔ اروپا در مورد روسیه نیز مورد بحث واقع شد. ما دربارهٔ بهترین گام‌هایی که می‌توانیم در اتحادیهٔ اروپا برداریم بحث و گفتگو کردیم. 

فدریکا موگرینی هم در این نشست خبری مشترک با ادگار رینکه ویکس وزیر امور خارجهٔ لتونی گفت: من از وزیر امور خارجهٔ لتونی برای همکاری و برگزاری این اجلاس غیر رسمی تشکر می‌کنم. بحث‌هایی که ما امروز با وزرا داشتیم به صورت غیر رسمی بود و هیچ تصمیم رسمی هم طی آن گرفته نشد. این اجلاس در واقع زمینه سازی برای تصمیم گیری رسمی در اجلاس شورای روابط خارجی اروپا در شانزدهم مارس و اجلاس شورای اروپا است. در هر دو اجلاس دربارهٔ لیبی و وضعیت اوکراین بحث و گفتگو خواهد شد. 

فدریکا موگرینی گفت: ما در روز نخست بیش از همه روی چگونگی حمایت اتحادیهٔ اروپا از توافقنامهٔ می‌نسک بحث و گفتگو کردیم. ما با دبیر کل شورای امنیت و همکاری اروپا بحث و گفتگو کردیم. این گفتگو هم برای ارزیابی اوضاع می‌دانی خوب بود و هم برای درک ضروریات و نیازمندی‌های مربوط به نظارت بر آتش بس و خروج تسلیحات از اوکراین مفید بود. 

وی ادامه داد: وحدت نقطهٔ قوت ما است چه در تصویب تحریم‌ها باشد و چه در مسائل دیگر باشد. البته در گذشته اینگونه بود و در آینده هم بسته به اینکه اوضاع چقدر وخیم شود ما در حمایت از اوکراین و گفتگوی سیاسی و در روند سیاسی متحد خواهیم بود. ما در تک تک اقدامات در قبال روسیه و وضعیت اوکراین متحد هستیم. 

 
آیا به ما می‌گوئید که جدید‌ترین تحولات در گفتگوهای هسته‌ای چیست و موضوعات باقی مانده چه موضوعاتی هستند؟ 

فدریکا موگرینی گفت: ما تصمیم گرفتیم که در این جلسه به پرسش‌هایی پاسخ دهیم که در اجلاس ریگا دربارهٔ آن‌ها بحث شده بود اما خلاصه بگویم که مذاکرات هنوز ادامه دارند. همانطور که چندین بار گفتم بحث بر سر یک توافق خوب در جریان است، من همچنین بار‌ها گفتم واکنون هم بار دیگر می‌گویم که اگر توافق خوب در کار نباشد اصلا توافق صورت نخواهد گرفت، معنی این گفته این است که همه در دنیا توافق نخواهند کرد چون مسئله به عدم اشاعه هسته‌ای و امنیت جهان مربوط می‌شود. همه باید در دنیا اطمینان حاصل کنند که توافقنامه‌ای که ما روی آن کار می‌کنیم تضمین می‌کند که هیچ احتمال نظامی و توسعهٔ نظامی برای برنامهٔ هسته‌ای ایران وجود ندارد. من قصد ندارم که دربارهٔ جزئیات مذاکرات فنی که در جریان است صحبت کنم اما باید گفت که اکنون هنوز گام‌هایی باقی مانده است. من هنوز خوش بین هستم اما این خوش بینی به عزم سیاسی مربوط می‌شود. باید اطمینان حاصل کنیم که نه تنها عزم سیاسی بیان می‌شود بلکه شرایط سیاسی هم در داخل کشورهای مربوطه وجود دارد تا برای سران سیاسی امکان پذیرش مسئولیت یک انتخاب وجود داشته باشد. من در مقام یک تسهیل کنندهٔ این گفتگو‌ها هستم. ما در روزهای آینده نیز روی این موضوع کار خواهیم کرد. 

در ادامه خبرنگاران دربارهٔ ماموریت سازمان امنیت و همکاری اروپا و نیز اوضاع لیبی پرسش‌هایی مطرح کردند.

انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.