سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ممنوعیت کشت محصولات آب بر در کهگیلویه و بویراحمد

جعفر گوهرگانی گفت:کشت محصولاتی با نیاز آبی بالا که با آب چاه آبیاری می‌شوند، ممنوع است با سیاست‌گذاری‌های انجام شده، کاشت برخی محصولات با نیاز آبی بالا از جمله هندوانه در مزارع کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش سفره‌های آب زیرزمینی در این استان گفت: کشت محصولاتی با نیاز آبی بالا که با آب چاه آبیاری می‌شوند، ممنوع است.

جعفر گوهرگانی در کارگروه آب و کشاورزی این استان  با اشاره به خشکسالی، وضعیت بحرانی سطح آب‌های زیرزمینی و نیاز بالای بخش کشاورزی به آب، اظهار داشت: محصولاتی که نیاز آبی بالایی دارند و از طریق چاه آبیاری می‌شوند، نباید در استان کشت شوند و این موضوع از سوی سازمان جهاد کشاورزی به کرات اعلام شده است.

وی اضافه کرد: با سیاست‌گذاری‌های انجام شده، کاشت برخی محصولات با نیاز آبی بالا از جمله هندوانه در مزارع کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:‌ عمده افرادی که با بی‌اعتنایی به سیاست‌های جهاد کشاورزی اقدام به کشت محصولاتی با نیاز آبی بالا مثل هندوانه، خربزه و حتی برنج می‌کنند، افراد غیربومی هستند که برای سود و منفعت موقت مزارع را اجاره می‌کنند.

گوهرگانی با بیان این که تأمین آب در بخش کشاورزی از وظایف وزارت نیرو و شرکت امور آب منطقه‌ای در استان‌هاست، تصریح کرد: مسوولان بخش کشاورزی مصرف بهینه آب را از وظایف خود می‌دانند و در این موضوع با سیاست‌های وزارت نیرو همراه و هماهنگ هستند.

وی گفت: موضوع آب یک موضوع جهانی و ملی است و کشاورزان زحمت‌کش این استان نیز جدا از سازمان جهاد کشاورزی و سیاست‌های آن در حوزه آب نیستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که‌ استفاده اصولی از منابع خدادادی مانند آب نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، گفت: برای تحقق این مهم، مشارکت و همکاری همه عوامل مؤثر به ویژه رسانه‌ها ضروری است.

وی با بیان اینکه همکاری افراد و کشاورزان با سیاست‌گذاران بخش کشاورزی به نفع همه خواهد بود، زیرا رعایت این سیاست‌ها در دراز مدت به نفع کشاورزان است.

گوهرگانی تلفات آب در بخش کشاورزی را بالا خواند و ابراز داشت: افزایش راندمان آبیاری با گسترش شبکه‌های آبیاری تحت فشار و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در جلوگیری از هدررفت آب موثر است که این مهم در دستور کار این سازمان قرار دارد.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.