معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، بر ایجاد سازوکار مناسب برای انسجام سیستم کشت بافت کشور تاکید کرد.حدود 40 واحد کشت بافت مجوزدار و تعدادی واحد بدون مجوز در کشور وجود دارد وبرای نظام‌مند کردن واحدهای کشت بافت در کشور و ارتباط با نهالستان‌ها، باید تشکل‌ها و انجمن‌هایی در این زمینه ایجاد شود و وزارت جهاد کشاورزی نیز با این انجمن‌ها همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی،معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، بر ایجاد سازوکار مناسب برای انسجام سیستم کشت بافت کشور تاکید کرد.
 
مهندس طهماسبی در گردهمایی هم‌اندیشی واحدهای تجاری تولید نهال از طریق کشت بافت که با حضور نمایندگان این واحدها در سالن نعمتی‌جم برگزار شد، با بیان این که حدود 40 واحد کشت بافت مجوزدار و تعدادی واحد بدون مجوز در کشور وجود دارد، گفت: برای نظام‌مند کردن واحدهای کشت بافت در کشور و ارتباط با نهالستان‌ها، باید تشکل‌ها و انجمن‌هایی در این زمینه ایجاد شود و وزارت جهاد کشاورزی نیز با این انجمن‌ها همکاری‌های لازم را خواهد داشت.
 
وی با اشاره به این که واحدهای کشت بافت باید با ایجاد انجمن و تشکلی قوی در برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی با بخش دولتی مشارکت داشته باشند،تصریح کرد: واحدهای کشت بافت لازم است در زمینه های برقراری ارتباط با نهالستان‌ها، نظام‌مند کردن قیمت بذر، تخصصی شدن پروتکل‌ها و ثبت منشا و مآخذ آنها برای اطلاع از تولیدات واحدها و ... تلاش کنند.
 
این مقام مسوول با تاکید بر ایجاد صندوق حمایت از کشت بافت، گفت: با ایجاد این صندوق مشکل تامین نقدینگی، نحوه استفاده از تسهیلات، ابزار و ادوات و ... این واحدها تاحدودی مرتفع خواهد شد.
 
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که یک واحد کشت بافت یک مقطع از فرایند تولید نهال است، تصریح کرد: واحدهای کشت بافت نباید محدود به یک ساختمان و چند آزمایشگاه باشند بلکه این واحدها که قسمتی از فرایند تولید نهال هستند، باید بتوانند با تولید کنندگان نهال و باغات مادری همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.
 
همچنین در این نشست دکتر باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در بحث واردات نهال، قرنطینه در مبدا انجام خواهد شد اما قرنطینه در مبدا دلیل بر حذف قرنطینه پس از ورود نیست.
 
وی افزود: اگر شرایط ورود محصول رعایت شود، هیچ مشکل قرنطینه‌ای وجود نخواهد داشت.
 
این مسوول خاطرنشان ساخت: وظیفه سازمان حفظ نباتات، وظیفه حاکمیتی است و نقش نیروی انتظامی را در این بخش اجرا می‌کند.
 
دکتر عبدالرضا کاوند عضو هیات علمی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال نیز در این نشست با تاکید بر نظارت بر برنامه تولید نهال از سوی وزارت جهادکشاورزی، گفت: مشکلات ما با برنامه‌ریزی درست از سوی دولت و تشکل‌های نقش‌آفرین مرتفع خواهد شد.
 
وی بر بحث حقوق تجاری‌سازی از حیث رعایت حقوق حرفه‌ای در بخش کشت بافت تاکید کرد و خواستار برگزاری کارگاهی در این خصوص شد.
 
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، در خصوص صدور مجوز برای واحدهای کشت بافت گفت: اخیرا اصلاحاتی در نحوه صدور موافقت اصولی و پروانه تاسیس صورت گرفته و تمدید مجوزها نیز به صورت دوره‌ای است.
 
این مسوول در خصوص تکثیر برخی ارقام و عدم تکثیر آنها در کشت بافت، گفت: مقررات به گونه‌ای است که تنها محصولاتی که زمینه ثبت آنها انجام شده، مجوز صادرات دارند.
 
وی افزود: کار ثبت ارقام بومی نیز در حال انجام است و به دنبال آن هستیم تا امکان صادرات این ارقام نیز فراهم شود.
 
دکتر کاوند، اصالت و سلامت ماده گیاهی تولیدی برای کشت بافت را مهم دانست و افزود:  تازمانی که مواد اصیل و سالم وارد پروسه نشود، انتظار افزایش قیمت این محصولات را نخواهیم داشت.
 
گفتنی است؛ در این نشست، نمایندگان واحدهای کشت بافت خواستار حمایت دولت از این واحدها و سالم‌سازی ارقام داخلی کشور شدند. همچنین این نمایندگان مشکلات خود را در خصوص تولید نهال، نحوه ارائه مجوز، عدم تخصیص یارانه به واحدهای کشت بافت، ساماندهی زیرساخت‌های نهال در کشور، عدم ثبات کیفیت مواد شیمیایی اولیه و ... مطرح کردند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار