سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وال استریت ژورنال نوشت؛

حضور "کاترین اشتون" در مذاکرات کم‌رنگ شده‌است

یک روزنامه آمریکایی نوشت: حضور کاترین اشتون، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مذاکرات هسته‌ای شش کشور قدرتمند جهان با ایران، بسیار کم‌رنگ شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ یک روزنامه آمریکایی نوشت: حضور کاترین اشتون، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مذاکرات هسته‌ای شش کشور قدرتمند جهان با ایران، بسیار کم‌رنگ شده است. 

پایگاه اینترنتی روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا، روز چهارشنبه در مقاله‌ای با عنوان «کتی کجا است؟ چه اتفاقی برای نقش کاترین اشتون در گفتگوهای ایران افتاده است؟» به قلم لارنس نورمن نوشت: برای آن دسته از خبرنگارانی که همواره گفتگوهای هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنند این سؤال پیش آمده است که چرا کاترین اشتون دیگر در این گفتگوها حاضر نمی شود؟ وی در اکثر مذاکرات سال گذشته میان گروه پنج بعلاوه یک و ایران نقشی کلیدی داشته است. 

پیش از آن که دوران خدمت اشتون به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 31 اکتیر 2014 میلادی به پایان برسد، اعلام شد که مسئول جدید سیاست خارجی این اتحادیه، یعنی خانم فدریکا موگرینی و تمام طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای توافق کرده‌اند که اشتون کماکان ریاست گروه شش کشور قدرتمند جهان را در مذاکرات با ایران برعهده داشته باشد.

 از این رو خانم موگرینی خانم اشتون را به عنوان مشاور ویژه‌ی خود درباره ایران استخدام کرد. از آن پس، قرار شد اشتون در تمام مذاکرات شرکت کند و موگرینی فقط در نشست‌های وزرای خارجه که تعدادش به مراتب کمتر است، حضور یابد. تمام این مسائل روشن بود و تنها اشکالی که بوجود آمده این است که از پایان مذاکرات هسته‌ای که در آخرین روز ماه نوامبر سال گذشته در وین برگزار شد تاکنون، هیچکس دیگر خانم اشتون را ندیده است. 

البته بسیاری از مذاکرات اخیر به صورت دوجانبه میان وزرای امور خارجه آمریکا و ایران برگزار می‌شود، ولی با این حال، پیشتر همین نوع مذاکرات به صورت سه جانبه با حضور جان کری، محمد‌جواد ظریف و خانم اشتون برگزار می‌شد تا اتحادیه اروپا نیز در جریان مفاد گفتگوها میان دو وزیر خارجه نامبرده قرار گیرد. شایان ذکر است که هنوز هم برخی از مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا می‌گویند خانم اشتون کماکان درگیر این مذاکرات است، زیرا با تمام طرف‌های مذاکره‌کننده همچنان در تماس است. 

با این حال، برخی دیگر از مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا اذعان کرده‌اند که طی ماه‌های اخیر، نقش خانم اشتون در مذاکرات هسته‌ای به تدریج کاهش یافته است، به نحوی که حضور وی در صحنه یا تماس‌هایش با مذاکره کنندگان، بسیار کم رنگ شده است. 

دو تن از مقامات غربی که خواستند نامشان فاش نشود گفتند: ما از 24 نوامبر به این طرف هیچ صدایی از خانم اشتون نشنیده‌ایم و ایشان هیچ تماسی از طریق رایانامه (ایمیل)، تلفن یا هر طریق دیگر، با ما نداشته است. خانم اشتون از اظهارنظر در این خصوص که چرا دیگر در گفتگوهای هسته‌ای دیگر حضور پیدا نمی‌کند، امتناع ورزید. 

یک دیپلمات اروپایی گفت: اشتون هنوز هم یک «منبع سیاسی» باارزش است، اما این لزوماً بدان معنی نیست که تیم جدید اتحادیه اروپا بخواهد در همه‌ی حالات از این منبع استفاده کند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.