سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس پلیس بین الملل ناجا:

اعلان قرمز 135 ایرانی/تشریفات استرداد "عبدالستار ریگی" انجام شد/ارسال پرونده خاوری به دادگستری کانادا

سردار رضوانی به دستگیری "عبدالستار ریگی" توسط پاکستان اشاره کرد و افزود: این فرد تحت اعلان قرمز قرار داشته و ما مستندات دستگیری آن را از سال 88 از طریق اینترپل اعلام کردیم، مدارک لازم برای استرداد این فرد را به پاکستان نیز ارسال کردیم. نام برده پسر عموی ریگی و عضو گروهک تروریستی است. همچنین فرد منافق دیگری که در کشور آلبانی فعالیت تروریستی داشت، با پیگیری اینترپل دستگیر شد.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران؛ سردار مسعود رضوانی رئیس پلیس بین الملل ناجا در نشست خبری که صبح امروز در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی برگزار شد، اظهار کرد: پلیس اینترپل از دو بخش دیپلماسی و تحقیقات بین‌الملل جنایی تشکیل شده است و در سال ارتباطات زیادی با بخش‌های انتظامی کشورهای مختلف دارد و در راستای تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌هایی پیگیری و استرداد مجرمان همچنین انتقال محکومان را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در سال 93 اینترپل ایران با بیش از 16 کشور ارتباط دیپلماسی پلیسی برقرار کرد، افزود: تقویت زیر ساخت پلیسی کشورهای اسلامی از اهداف ما به شمار می‌رود و در این راستا آموزش‌هایی نیز برای کشورهایی همچون الجزایر برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم بر اساس راهبرد ناجا تاثیرگذار و موثر باشیم.

سردار مسعود رضوانی با بیان اینکه ارتباط با کشورهای همسایه از اولویت‌های پلیس اینترپل ایران است، گفت: تعامل تجربیات و اطلاعات در راستای دستگیری و شناسایی مجرمان و برخورد با جرایم سازمان یافته بسیار موثر است.

رئیس پلیس بین الملل ناجا، افزود: اینترپل همچنین پروژه‌هایی نیز در موضوع حیات وحش، تجارت غیر قانونی پسماند‌های الکترونیکی، دارو نیز داشته است و اینترپل در موضوعات مختلف برنامه‌ریزی انجام داد و فروردین ماه سال آینده دفتر مرکزی اینترپل در سنگاپور راه اندازی می‌شود.

وی در تعریف اعلان قرمز گفت: فردی که تحت تعقیب بین‌المللی از طرف مقامات قضایی کشورها باشد، اعلان قرمز در مورد آن انجام می‌شود و سازمان ملل سال گذشته 13 هزار اعلان صادر کرد که حدود 8 هزار مورد آن قرمز بوده است.

سردار رضوانی با اشاره به تحت تعقیب بودن 248 تبعه ایرانی از طریق اینترپل، گفت: 135 نفر از ایرانیان نیز تحت اعلان قرمز در سال 2014 بودند که 81 نفر آن‌ها شناسایی و 53 نفر در سایر کشورها دستگیر، همچنین 14 نفر مصالحه کردند.

رئیس پلیس بین الملل ناجا با اشاره به دستگیری دو قاتل افغانی و استرداد آنان به افغانستان گفت: چهار قاتل دیگر افغان نیز دستگیر و منتظر اسناد و مدارک لازم جهت استرداد آنان هستیم.

سردار رضوانی افزود: ما به عنوان ضابط قضایی در سطح بین الملل عمل می‌کنیم و هیچ حاشیه امنی نیز به هیچ مجرمی نمی‌دهیم. در سایر کشورها نیز همین سیاست را داریم.

وی با اشاره به مصالحه مجرمی که به دلیل کلاهبرداری و اختلاس یک میلیارد و 200 هزار دلاری از یک شرکت نیمه خصوصی به اسپانیا فرار کرده بود، گفت: این فرد پس از اینکه متوجه شد تحت تعقیب اینترپل قرار دارد، مصاحله و پول را به جمهوری اسلامی ایران بازگرداند.

وی در مورد انتقال محکومین و پیگیری‌های اینترپل در این رابطه بیان داشت: 11 نفر ایرانی خارج از کشور در زندان بودند و پیگیری‌های اینترپل به کشور بازگردانده و ادامه‌ محکومیت خود را به کشور سپری می‌کنند.

رئیس پلیس اینترپل در مورد قتل دانشجوی ایرانی توسط همسرش در آمریکا گفت: پلیس بین الملل در این رابطه پیگیری‌هایی انجام می‌دهد و البته خود فرد شاکی و یا خانواده آن باید اقدامات لازم را جهت اعلام به پلیس انجام دهند. همچنین ناگفته نماند معاضدت قضایی اتباع ایرانی عمدتا در دفاتر سفارت‌ خانه‌ها و نمایندگی‌های رسمی انجام می‌شود.

وی با اشاره به جرایم اینترنتی عنوان داشت: از سال 90، 20 پرونده کلاهبرداری اینترنتی از اتبلاع ایرانی توسط هکرهای خارجی انجام شد که عمدتا توسط پلیس فتا به ما اعلام و بیشتر این هکرها از چین، هنگ کنگ و آفریقا بودند.

سردار رضوانی با تاکید بر افزایش آگاهی مردم در جهت جلوگیری از اقدامات هکرها در فضای مجازی اظهار کرد: جبران خسارت فرد زیان دیده در چنین مواردی مشکل است و بسیاری از این پرونده‌ها تا به نتیجه رسیدند، مشکلات زیادی را به همراه دارند، چرا که برخی از این موارد مورد مقبولیت قضایی برخی از کشورها نیست.

رئیس پلیس اینترپل در مورد هک برخی از سایت‌های دولتی کشور گفت: مواردی را که پلیس فتا آی پی هکرها را به ما اعلام کرده، آن را پیگیری کرده‌ایم.

سردار رضوانی در مورد پرونده خاوری افزود: بر اساس آخرین پیگیری ما، پلیس کانادا اعلام کرده است که پرونده خاوری باید از طریق دیپلماسی به دست ما برسد و ما آن را برای آن‌ها فرستادیم و پس از آن کانادا مجدد اعلام کرد پیگیری باید از مقامات قضایی این کشور انجام شود. ما همچنان پیگیر این پرونده هستیم و در مورد اینکه دادگستری کانادا خاوری را احظار کرده یا نه، اطلاعی ندارم ولی پرونده‌اش به دادگستری رفته و نتیجه‌ی آن باید از طریق وزارت دادگستری کانادا پیگیری شود.

وی در مورد پرونده مهرگان امیر خسروی نیز گفت: این فرد تحت اعلان قرمز قرار دارد. ما بارها به کشورها اعلام کرده‌ایم که وقتی مجرمی در یک کشور آزاد باشد، آسیبش به آن‌ها نیز می‌رسد و این مورد را نیز به کشور استرالیا اعلام کردیم که فردی آنجا مجرم است و باید دستگیر شود. متاسفانه مقامات استرالیا توجه نکردند و این مسئله برایشان دردسر ساز شد، تا حدی که نخست وزیر استرالیا اعلام کرد اینکه مجرم کشور دیگر در کشور ما آزاد باشد خطاست و نباید اجازه دهیم متهم سایر کشورها در استرالیا پناه یابند.

رضوانی در مورد قاچاق انسان اضافه کرد:‌ سیستمی در اینترپل وجود دارد که از گذرنامه‌های افراد هنگام سفر استعلام می‌گیرد و گاهی گذرنامه‌ افراد جعلی نیست ولی وقتی وارد کشور دیگری می‌شوند، توسط پلیس آن‌ها دستگیر می‌شوند، چرا که گذرنامه‌ فردی مجرم را برای استفاده در اختیار آن قرار داده‌اند، به طوری که تعدادی از ایرانیان از شرق آسیا، آمریکا به این مسئله گرفتار شدند و مردم باید آگاه باشند و فریب باند‌های قاچاق را نخورند.

وی با اشاره به اینکه بانک اطلاعات خودرو‌های سرقتی در اینترپل وجود دارد،گفت: هموطنان در صورت خرید خودروهای دست دوم خارجی، حتما استعلام خود را از اینترپل و پلیس راهور بگیرند تا برایشان دردسر ساز نشود.

رئیس پلیس اینترپل در ادامه به دستگیری عبدالستار ریگی توسط پاکستان اشاره کرد و افزود: این فرد تحت اعلان قرمز قرار داشته و ما مستندات دستگیری آن را از سال 88 از طریق اینترپل اعلام کردیم، مدارک لازم برای استرداد این فرد را به پاکستان نیز ارسال کردیم. نام برده پسر عموی ریگی و عضو گروهک تروریستی است. همچنین فرد منافق دیگری که در کشور آلبانی فعالیت تروریستی داشت، با پیگیری اینترپل دستگیر شد.

وی در پایان به بازداشت بیش از 3 هزار و 135 ایرانی در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: قوانین کشورهای مختلف متفاوت است و هموطنان باید آگاه بوده و به هشدارهای پلیس هنگام سفر توجه کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.