سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چند خبر از بحرین/

سرکوب دموکراسی در بحرین با گازهای اشک‌آور فرانسوی/ احتمال بازداشت دوباره "نبیل رجب"

با وجود ادعای وزارت دفاع فرانسه مبنی بر تعلیق صدور تجهیزات سرکوب و مقابله با اعتراضات به منامه، بحرین همچنان گلوله‌های گاز اشک آور را از این کشور تامین می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم،  وزارت دفاع فرانسه به خاطر استفاده گسترده آل خلیفه از تجهیزات ضد شورش علیه مردم بحرین پس از آغاز انقلاب مردمی در فوریه ۲۰۱۱ صدور این نوع تجهیزات را به حال تعلیق در آورده بود. 

با این حال، سایت بحرینی «منامه پست» به نقل از روزنامه «الوطن» در گزارشی تأکید کرد، رژیم آل خلیفه گلوله‌های گاز اشک آور را از طریق همپیمانان خود یعنی عربستان و امارات تأمین می‌کند؛ این کشور‌ها نیز گلوله‌های گاز اشک آور را از فرانسه وارد می‌کنند. 

شیوه دیگر برای صدور گاز اشک آور بر اساس قانون فرانسه از طریق مجوز صدور مواد منفجره است که گمرک آن را صادر نموده و نیازی به اعلام ندارد. 

سخنگوی وزارت دفاع فرانسه دراینباره می‌گوید: تجهیزات ضد شورش، به عنوان تجهیزات جنگی محسوب نمی‌شود لذا در چارچوب قوانین معمول وزارت دفاع قرار ندارد. 

سازمان حقوق بشر بحرین با اعلام اینکه استفاده بی‌رویه از گلوله‌های گاز اشک آور از سال ۲۰۱۱ تا زمان حاضر باعث قتل ده‌ها نفر شده، جلوگیری از صدور گلوله‌های مزبور برای رژیم آل خلیفه و تحقیق فرانسه درباره استمرار استفاده رژیم بحرین از گلوله‌های ساخت شرکت «الستکس» برای سرکوب دموکراسی در بحرین را خواستار شد. 


احتمال بازداشت دوباره رییس مرکز حقوق بشر بحرین
رییس مرکز حقوق بشر بحرین احضاریه‌ای از سوی پلیس این کشور دریافت و اعلام کرده است که احتمال این وجود دارد که از سوی مسوولان رژیم آل خلیفه بازداشت شود. 
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رییس مرکز حقوق بشر بحرین پس از دریافت احضاریه از سوی پلیس گفت: هر لحظه ممکن است که از سوی مسوولان رژیم آل خلیفه بازداشت شود. 

 «نبیل رجب» دریافت احضاریه از سوی مسوولان آل خلیفه را تلاشی جدید برای ساکت کردن صدای مخالفان در بحرین دانست. 

وی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «روسیا الیوم» با بیان اینکه نمی‌داند درصورت رفتن به مرکز پلیس بازگشتی درکارخواهد بود یا خیر، افزود: این احضار‌ها هزینه فعالیت در زمینه حقوق بشر است چرا که در گذشته نیز بار‌ها بازداشت شده و مورد محاکمه قرار گرفته و ممنوع السفر شده است. 

این فعال حقوقی بحرینی خاطرنشان کرد، این گونه اقدامات رژیم آل خلیفه در راستای سیاست محدودیت‌های امنیتی و قضایی است که از پنج سال پیش علیه وی اعمال می‌شود
نبیل رجب با انتقاد از سکوت جامعه بین الملل درقبال جنایت‌ها و اقدامات رژیم حاکم آل خلیفه ضد ملت بحرین و نیز سیاست سرکوب مخالفان که خواهان حقوق مشروع خود ا ز جمله آزادی و دموکراسی هستند؛ تاکید کرد که دولت آل خلیفه به تلاش‌های خود برای به حاشیه راندن مردم بحرین و اصرار به ادامه سیاست اعطای تابعیت به خارجی‌ها و اخراج آنان و سلب تابعیت مردم ادامه می‌دهد
رییس مرکز حقوق بشر بحرین، در باره پیامدهای این سیاست‌ها و تاثیر آن بر تشدید بحران سیاسی در بحرین هشدار داد
این فعال بحرینی گفت: دولت بحرین درصدد است تا انواع فعالیت‌های سیاسی را متوقف و صدای مخالفان و جمعیت‌های حقوق بشری و سیاسی مانند جمعیت الوفاق را ساکت کند و دراین زمینه از حمایت و همکاری دولت سعودی برخوردار است و دولت انگلیس نیز به آن چراغ سبز نشان داده است.


زندان مرکزی بحرین بیش از دوبرابر ظرفیت زندانی دارد
گروهی از فعالان حقوق بشر در زندان مرکزی «جو» در بحرین، وخامت اوضاع در این زندان و سهل انگاری تعمدی از سوی مسوولان این مرکز علیه زندانیان را محکوم کردند. 
اطلاعات منابع مختلف حاکی از آن است که تعداد بازداشت شدگان و زندانیان در زندان جو در بحرین به هزار و ۴ نفر رسیده است؛ این درحالی است که این زندان فقط ظرفیت پذیرش ۴۴۸ نفر را دارد. 
برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که برخی از زندانیان مجبور شده‌اند به علت کمبود جا در نمازخانه بخوابند. 
حملات سرکوبگرانه گسترده رژیم آل خلیفه با حمایت نیروهای سعودی واماراتی از مارس ۲۰۱۱، به بازداشت هزاران نفر از مخالفان مسالمت جو منجر شده است؛ و درنتیجه این بازداشت‌ها، زندان‌های رژیم بحرین گنجایش این تعداد از زندانیان را ندارد.



انتهای پیام/
برچسب ها: فرانسه ، سلاح ، بحرین ، نبیل رجب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.