سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

تداوم ناآرامی‌ها در مصر این کشور را طعمه سیاست‌های توسعه طلبانه غرب می‌کند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مصر در یک چرخش و فرآیند بسیار دشوار و خطرناک قرار دارد و اگر برخی افراد میانه رو و مؤثر در مصر نباشند قطعا این تنش ورویارویی می‌تواند مصر را برای سالهای طولانی به عقب برگرداند .

مصیب نعیمی کارشناس مسایل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با اتفاقات اخیر مصر اظهار داشت: بدون شک تحولات مصر از پیچیدگی خاصی برخوردار است و حرکت اولیه در این کشور در جهت پایان دوره استبدادی بود که در دوران حکومت حسنی مبارک به اوج رسید و بدون توجه به خواسته‌های مردم در مسیر سرکوب و اتخاذ رویکردی همسو با رژیم صهیونیستی قرار گرفت که موجب قیام همگانی مردم گردید. 
 
وی افزود: مصر در مرحله بعد از انقلاب و سرنگونی با چالش‌های جدیدی روبرو شد به نحوی که در یک دوره اخوان المسلمین حکومت را به دست گرفت اما به علت عدم وجود رهبری واحد و نقطه ضعف‌های موجود، ارتش مصر و فرماندهی ارتش فرصت را غنیمت شمرد و نوعی کودتا برای سرنگونی دولت وقت انجام داد. 
 
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: پس از آن اتفاقات دو طیف در یک رویارویی با هدف براندازی یکدیگر در حال جنگ و درگیری قرار گرفتند، اتفاقات مصر را نمی‌توان به دور از نفوذ برخی از کشورهای خارجی که مصر را نقطه مرکزی و مهم برای اهداف در منطقه می‌دانند دانست. 
 
نعیمی تصریح کرد: متأسفانه در این میان جامعه مصر در یک تنش درونی و برخورد،  به سمت یک ناآرامی دراز مدت گام برمی‌دارد، بالاخره مجموعه‌های مخالف دولت و یا حامیان آنها، نظامیان و عناصر دولت را هدف قرار می‌دهند و در برابر این اقدامات دولت هم با شدیدترین وضعیت اقدام به برگزاری دادگاه‌های سریع و صدور احکام اعدام جمعی برای مخالفین خود می‌کنند.

وی اظهار داشت: این اتفاقات صحنه را بسیار تاریک کرده و بحران‌ها با توجه به شرایط دشوار اقتصادی نوعی نگرانی را در صحنه مردمی و اجتماعی مصر ایجاد کرده است چرا که عدم استقلال این کشور قطعنا اثرات منفی در روند اقتصادی، ایجاد اشتغال و از بین بردن فقر دارد.
 
وی گفت: مصر در یک چرخش  بسیار دشوار و خطرناک قرار دارد و اگر برخی افراد میانه رو و مؤثر در مصر نباشند قطعا این تنش و رویارویی می‌تواند مصر را برای سال‌های طولانی به عقب برگرداند و این کشور را، نیازمند و تابع که خاص استعمارگران غربی است قرار دهد چنانکه مجددا طعمه سیاست‌های توسعه طلبانه غرب قرار گیرد و مهمتر اینکه از گردونه مبارزه با رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین حذف شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.