سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جان کری: نظارت بی‌سابقه‌ای بر تأسیسات ایران داریم/ درحال هماهنگی با ایران در خصوص داعش نیستیم

"جان کری" گفت آمریکا به زودی می فهمد که ایران برای انعقاد یک موافقتنامه به منظور اطمینان دادن به جهان درخصوص برنامه هسته ای خود تمایل دارد یا نه.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛  جان کری که در جلسه استماع کمیته عملیات خارجی سنا سخن می گفت افزود: هنوز توافقی صورت نگرفته است و من به مردم اعلام می کنم  منتظر باشند و ببینند این مذاکرات چه نتیجه ای ایجاد می کند.ما از سال 2013 در حال آزمایش هستیم که آیا می توانیم به این هدف از راه دیپلماتیک برسیم یا خیر اما این موثرترین راه برای حل مشکل است وما در هفته ها و ماههای آینده این را ثابت خواهیم کرد.
وی گفت: گفتگوهای 1+5 از زمان طرح اقدام مشترک در جریان است.ما پیشرفت برنامه هسته ای تهران را متوقف کردیم و نظارت بی سابقه درباره آن بدست آوردیم و بزودی خواهیم دانست ایران می خواهد طرح قابل قبول و قابل راستی آزمایی را بپذیرد یا خیر.

جان کری در خصوص نفوذ ایران در عراق گفت:من می گویم آنها نفوذ آشکارتری دارند اما مطمئن نیستم نفوذ بیشتری داشته باشند. .من دیروز با ایرانی ها مذاکره کردم.از آنجایی که ما درباره موضوعات دیگر (به غیر از هسته ای)حرف نمی زدیم ،در گفتگوی مختصر(درباره عراق) این مطلب برای من روشن شد. این برداشت می شود که نخست وزیر عراق تلاش بسیاری می کند کشور را در کنار یکدیگر قرار دهد و این متفاوت با دوره نخست وزیری المالکی است.

جان کری در خصوص تحولات اخیر یمن مدعی شد: من فکر می کنم ایران بی تردید به آنچه که اتفاق افتاده است،کمک کرده است اما می دانم ایرانی ها با حوادثی که اتفاقی افتاد،متعجب شدند و امیدوارند گفتگوهای ملی منجر به تشکیل دولت شود. حمایت ایرانی ها برای انصارالله مهم است.

جان کری در خصوص حمایت کامل ایران از اسد گفت:نسبتا زیاد موافق هستم و در خصوص حمایت از حرب الله گفت: کاملا موافق هستم.

جان کری در خصوص نفوذ ایران در بحرین هم مدعی شد: ایران نفوذ در بحرین دارد اما ما مطمئن نیستیم این نفوذ در چه حدی است ولی ما می دانیم آنها با شیعیان در این کشور در تماس بوده اند.

جان کری در خصوص موشک های بالستیک ایران هم گفت:من فکر می کنم این موضوع گفتگوهای محرمانه است.

جان کری در خصوص آزادسازی اموال بلوکه شده ایران گفت: ایران پول بسیار کمی را به خاطر مشارکت و امید آنها برای کاهش تحریم ها براساس توافق موقت بدست آورده است. مطلب دوم این است که مجموع کل دوره ها حدود چهارده میلیارد دلار است. حقیقت این است که در آن زمان نیز بسیاری از اوقات پول به حسابی انتقال داده می شد که آنها نمی توانستند دسترسی داشته باشند.من می گویم  بیست وپنج تا سی میلیارد دلار در هرسال کنار گذاشته می شد و آنها نمی توانستند به آن دسترسی داشته باشند.آنها اکنون بیش از صد و اندکی میلیارد دلار دارند. من رقم دقیق را ندارم.این رقم از دسترس دور شده است و آنها نمی توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

وی مدعی شد: دلیلی که آنها امروز مذاکره می کنند به خاطر این است که می خواهند از دست تحریم ها خلاصی یابند.آنها از تحریم ها خارج نشدند بلکه ما در حقیقت تحریم ها را افزایش دادیم.فقط تحریم نفتی ما علیه ایران موجب شده است ایران بیش از چهل میلیارد دلار از دست بدهد.ما در مجموع از سال 2012 مانع از دسترسی ایران به بیش از دویست میلیارد دلار صادرات و وجوهی شدیم که آنها نمی توانند استفاده کنند و این درآمد در خارج از ایران در حساب های دارای محدودیت است.من فکر می کنم هر کسی که به توافق موقت نگاه کند، متوجه می شود این توافق واقعا سازنده بود که از جمله آن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می خواهد این توافق موقت تمدید گردد. این در حالی است که وی ابتدا با آن مخالف بودو آن را توافق قرن برای ایران خطاب کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص بازرسی از سایت های هسته ای ایران گفت: ما هرروز افرادی در سایت داریم و دقیقا در حال بررسی هستیم که سانتریفیوژهای آنها چه کار می کنند و تعداد سانتریفیوژها چقدر است و سطح تولید آنها چیست و زباله کجا می رود. آژانس بین المللی انرژی هسته ای اخیرا در چند هفته پیش مشخص کرده است که ایران حتی از یک مورد از الزامات خود براساس این توافق عدول نکرده است.علاوه براین ، چهل شخص حقوقی به فهرست تحریم ها اضافه شده است. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری آمریکا و ایران برای مبارزه با داعش گفت:ما در حال بکارگیری آنها نیستیم و از آنها نخواستیم هیچ کاری انجام دهند.ما در حال هماهنگی با آنها نیستیم. هر کشوری در منطقه از داعش نفرت دارد.بله آنها در حال مبارزه با داعش هستند اما ما درحال هماهنگی با آنها نیستیم.


جان کری دامه داد اکنون آژانس هسته ای بین المللی انرژی هسته ای گفته است ایران از هر مورد از توافق موقت تبعیت کرده اند.آنها اورانیوم غنی شده در حد بیست درصد را به صفر کاهش دادند.آنها تاسیسات زیرزمینی فورد و نطنز و اراک را برای بازرسی روزانه بازگذاشتند.آنها فعالیت در اراک را متوقف کردند.هیچ یک از مشخصات اراک از روزی که ما به این توافق دست یافتیم،پیشرفت نداشته است. اسرائیل امروز به نسبت قبل از امضاء توافق موقت دارای امنیت بیشتری شده است و ما تلاش می کنیم به توافقی برسیم که زمان فرار هسته ای را حتی بیشتر خواهد کرد. بنابر این زمانی که آنها تلاش خواهند کرد به فرار هسته ای برسند، ما اطلاع خواهیم یافت. ما به شما ،اسرائیل و جهان عرب می گوییم که ما این توانایی را داریم بدانیم آنها (ایرانی ها) چه کار می کنند تا بتوانند به مرحله فرار هسته ای برسند و اگر آنها به فرار هسته ای برسند، ما گزینه های خود را پیش رو داریم.این مذاکرات سخت است اما ایران به توافق خود عمل کرده است.ما امیدواریم آنها گام های لازم را برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه بردارند و به ما اطمینان دهند ظرفیت فعالیت مخفی ندارند.

وی در پایان در خصوص دخالت کنگره در توافق هسته ای گف ت:ما در حال بررسی توافق هستیم و شما نیز باید برای پایان دادن به تحریم ها رای دهید.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.