سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحمانی‌فضلی در اختتامیه اجلاس اقتصاد مقاومتی:

روابط خارجی به معنای نادیده گرفتن دولت و ملت نیست/ ضرورت رقابت سازنده استانها در جهت سرمایه‌گذاری در کشور

وزیر کشور گفت: روابط خارجی در کشور به معنای نادیده گرفتن دولت و ملت نیست ما در حوزه‌ی روابط خارجی در منطقه تأثیر گذار هستیم.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "عبدالرضا رحمانی‌فضلی" وزیر کشور در اختتامیه اجلاس اقتصاد مقاوتی در روابط منطقه‌ای با تأکید بر نقش استانداران و سفرا که در روز دوشنبه 4 اسفند در محل وزارت کشور برگزار شد ضمن قدردانی از وزارت امور خارجه که در تمام مراحل در کنار وزارت کشور صمیمانه و جدی موضوع اقتصاد مقاومتی را پیگیری ‌می‌کرد اظهار داشت: وزارت صنایع نیز متولی اصلی تولید و تجارت در کشور است و در این راستا استقبال خوبی داشت.
 
وی ادامه داد: وزیر صنعت در این عرصه فعال بود و در واقع وزارت صنایع حامی اصلی این نشست بوده و این نشست برای کمک به بخش تولید و تجارت است.
 
رحمانی فضلی افزود: وزارت اقتصاد نیز در این راستا فعال است و مقررات زدایی می‌کند البته باید در این  راستا همه دستگاههای کشور باید در رأس کار بیایند و سرمایه‌گذاری در داخل و خارج کشور گسترش یابد.
 
وزیر کشور با بیان اینکه تلاش ما این است که بتوانیم تمام ظرفیتهای موجود را روی کار بیاوریم ما درحال حاضر کارگروه ویژه مرزی در وزارت کشور داریم و باید ظرفیتهای آنها را در این قالب استفاده کنیم همچنین شورای توسعه غرب و شرق نیز وجود دارد که باید از همه پتانسیل‌هایش در راستای  توسعه کشور استفاده کرد.
 
وی افزود: با هم افزایی میان استانها یقینا گامهای بلندی در جهت توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری خواهیم داشت و نتایج این برنامه‌ها و دبیرخانه مشترک در دستور کار قرار می‌گیرد همچنین پیشنهادات استانداران در قالب فعالیتهای منطقه‌ای با استانداران مجاور و سفراء مورد بررسی قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند هر 6 ماه یکبار جلساتی داشته باشند.

وزیر کشور افزود: جلسات استان‌ها در جهت گسترش سرمایه‌گذاری می‌تواند مؤثر باشد اگر تبادل اطلاعات به صورت مداوم در میان استان‌ها باشد می‌توانیم به سرعت تا آخر استان یک جمع‌بندی در راستای مقررات‌زدایی و تسهیل شرایط در حوزه تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشیم.

رحمانی‌فضلی تأکید کرد: امیدواریم تا آخر فروردین‌ ماه سال آینده استان‌های مرزی برنامه خود را ارائه دهند تا در انتهای سال 94 ارزیابی مشخصی از موضوع داشته باشند.

وی با بیان این که باید در این راستا برخی از توافق‌نامه‌ها فعال شود،‌اظهار داشت: در حال حاضر تواهم‌نامه‌های انباشته زیاد داریم، کارگروه‌هایی متناظر باید در استان‌ها ایجاد شود، و در جهت عملیاتی کردن تفاهم‌نامه‌ها تلاش کند و نباید به دنبال تفاهم‌نامه‌های جدید برویم چرا که در عمل تفاهم‌نامه‌ها به نتیجه نمی‌رسند.

وزیر کشور با اشاره به بیانات رئیس جمهور در راستای این نشست اظهار داشت: روحانی بر تأثیرگذاری کشورمان در معادلات منطقه‌ای و جهانی تأکید داشت و باید در تمام جنبه‌ها از جمله اقتصاد،‌ امنیت و فرهنگ ورود کنیم،‌ چرا که این مجموعه بسیار منجسم است و ما در منطقه‌ای جغرافیایی‌ای قرار داریم که لازم است ابزارهای اقتصادی را در راستای به کارگیری ابزارهای امنیتی در جهت استقرار امنیت پایدار به کار بندیم.

رحمانی‌فضلی با تأکید بر این که روابط خارجی ما به صورت وابسته و انفعالی است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری و دولت همواره حامی ما بوده‌اند و ما اقدامات خود را با نظارت مجلس انجام می‌دهیم، روابط خارجی به معنای وادادن و نادیده گرفتن دولت و ملت نیست و ما می‌توانیم تأثیرگذار خوبی در حوزه روابط خارجی باشیم.

وی اضافه کرد: در حوزه مذاکره موضوعاتی مطرح می‌شود و در این راستا دلسوزی، عدم آگاهی و برخورد سیاسی وجود دارد وقتی که ما خود را کوچک می‌دانیم، دشمن را بزرگ می‌کنیم و خود را تحقیر می‌سازیم. ما در طول 36 انقلاب اسلامی ثابت کردیم که ما در روابط خارجی نقش فعال و تأثیرگذاری داشتیم و ما آن را امروز می‌توانیم در منطقه مشاهده کنیم.

وزیر کشور افزود: در حال  حاضر ما تعاملات و مناسبات خوبی با کشورهای منطقه داریم و در این راستا هیچ ضرری نکردیم و فقط منفعت بوده است.

رحمانی‌فضلی با تأکید بر این که در راستای سرمایه‌گذاری و عملکرد اقتصاد مقاومتی عملکرد استان‌ها متفاوت بوده است، اظهار داشت: برخی از استان‌ها گام‌های بلندی برداشته‌اند و برخی حرکت را مبنا قرار داده‌اند که البته انگیزه و همت استاندار در این زمینه بسیار مهم است.

وی افزود: برخی از استان‌ها از شرایط و امکانات خوبی برخوردار نیستند و باید یک رقابت سازنده، مثبت و پیش‌برنده در میان استان‌ها باشد.

وزیر کشور با بیان این که توسعه و امنیت باید در یک راستا قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: عدم توسعه‌یافتگی و ناآگاهی موجب فقر عمومی و نابرابری‌های اجتماعی می‌شود و در این راستا سربازگیری تروریست‌ها و گسترش اشرار و قاچاقچیان شکل می‌گیرد، بنابراین باید با گسترش فرهنگ توسعه‌یافتگی در جامعه از بروز انحرافاتی که موجبات افزایش هزینه‌های امنیتی و انسانی می‌شود، جلوگیری کرد.

رحمانی‌فضلی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم جلسات منطقه‌ای و روابط دوجانبه میان استان‌ها گسترش پیدا کند و سال آینده نیز این جلسه را داشته باشیم و اگر توفیق حاصل شد، در سال آتی این گردهمایی با سران کشورها انجام شود.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.