سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخواست اعطای مجوز برای حمله به داعش؛ تغییر تاکتیک واشنگتن در برابر تروریسم یا...؟!

آمریکایی‌ها هنگام خروج از عراق متعهد شدند که نیروی زمینی در عراق نداشته باشند ولی اکنون پس از پنج ماه نبرد هوایی علیه داعش به این نتیجه رسیده است که بدون اعزام نیروی زمینی نمی‌توانند کاری انجام دهند، از این رو دولت اوباما خواهان اعطای مجوز رسمی برای عملیات نظامی علیه این گروه تروریستی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره این کشور خواست که مجوز برخورد نظامی با داعش را صادر کند. وی در نامه‌ای از کنگره تقاضا کرد که اجازه انجام عملیات نظامی علیه داعش را برای مدت ۳ سال بدهد.

شش ماه از جنگ آمریکا علیه داعش می‌گذرد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه (۱۱ فوریه / ۲۲ بهمن) با ارسال نامه‌ای به همراه پیش‌نویسی سه‌صفحه‌ای به کنگره خواهان اعطای مجوز رسمی برای عملیات نظامی علیه داعش شد.

قانون استفاده از عملیات نظامی که به رئیس‌جمهور آمریکا اختیاراتی گسترده برای مقابله با تروریسم را می‌دهد، در روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۱ به تصویب رسید و واکنشی بود به واقعه یازدهم سپتامبر.بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز قبل از اقدام نظامی علیه عراق از کنگره تقاضای مجوز عملیات نظامی کرده بود.

باراک اوباما پس از پیروزی جمهوری‌خواهان (نوامبر ۲۰۱۴) در انتخابات کنگره این کشور درخواست صدور مجوز عملیات نظامی علیه داعش کرده و خواهان پشتیبانی شفاف کنگره از این عملیات شده بود.

درخواست باراک اوباما از جمله شامل مأموریت نظامی ۳ ساله و شامل عملیات نظامی زمینی محدود است. به اعتقاد وی داعش خطری است که مردم عراق و ثبات این کشور، خاورمیانه و همچنین امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند.

اوباما در پیش‌نویس پیشنهادی خود به کنگره تصریح کرد که دولت آمریکا قصد عملیات جنگی زمینی طولانی‌مدت و گسترده را مانند آنچه در عراق و افغانستان صورت گرفت، ندارد. به گفته‌ی وی برای اقدام نظامی باید به جای نیروهای نظامی آمریکا از نیروهای محلی استفاده شود. انجام حملات هوایی نیز بخشی از پیشنهاد اوباما است 

اوباما تاکید کرده که لایحه پیشنهادی دولت در کنگره موضع واشنگتن را در نبرد با این گروه تروریستی تقویت می‌کند. رئیس دولت آمریکا نبرد با گروه داعش را "مأموریتی دشوار" خواند.

در همین راستا "سید جلال ساداتیان" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت: زمانی که قرار شد آمریکایی‌ها از  عراق خارج شوند این تعهد را پذیرفتند که نیروی زمینی در عراق نداشته باشند و صرفا نیروی هوایی آن‌ها اقداماتی را علیه مواضع داعش انجام دهد ولی حالا به این نتیجه رسیدند که بدون اعزام نیروی زمینی نمی‌توانند کاری را انجام دهند و باید مصوبه کنگره را دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ناکامی‌های آمریکا علیه داعش یک نوع تعدیل موازنه قدرت با ارتش سوریه است افزود: در مقطع فعلی آمریکا و سوریه در راستای هم در مقابله با داعش هستند و عدم موفقیت آمریکایی‌ها ربطی به این موضوع ندارد بلکه دلیل آن مربوط به تاکتیک‌ها و شیوه‌های جنگی و مبارزه‌شان می‌باشد که اکنون برای ورود و درگیر شدن جدید در عراق به دنبال کسب مجوز از کنگره و استقرار نیروهای زمینی هستند.

شایان ذکر است؛ لایحه پیشنهادی دولت آمریکا خواستار صدور مجوز "حملات هوایی نظام‌مند و ادامه‌دار" برای نبرد علیه گروه داعش شده است.

در همین راستا رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: درخواست دولت برای صدور مجوز استفاده از نیروی نظامی به معنی مطرح کردن درخواست اعزم نیروی زمینی به کشورهای عراق یا سوریه نیست.

اوباما گفت: «من اطمینان دارم که آمریکا نباید بار دیگر وارد میدان یک جنگ زمینی دیگر در خاورمیانه شود ـ این در راستای منافع ملی ما نیست.» وی می‌داند درگیر شدن در خاورمیانه به صورت جنگ زمینی برای آمریکا خطرناک است، زیرا در جنگ‌هایی که در عراق و افغانستان انجام داده، دستاوردی را کسب نکرده است.

همچنین چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای تمامی کشورها، نهادها یا شخصیت‌هایی که در کمک مالی به داعش یا جبهه النصره مشارکت یا با این گروه‌ها رابطه اقتصادی دارند را به استفاده از گزینه نظامی تهدید کرد.

در این قطعنامه که به تصویب تمامی اعضای شورای امنیت رسید، درخواست شده تا تحریم‌ها و مجازات سختی برای افراد و شرکت‌هایی که در خرید نفت از داعش و دیگر گروه‌های مرتبط با القاعده از جمله النصره دست دارند، وضع شود.

استفاده از گزینه نظامی بخشی از اقدامات شورا در حمایت از این قطعنامه است. این قطعنامه توسط روسیه تهیه و به شورای امنیت ارائه شد و آمریکا و دیگر اعضای این شورا نیز از آن حمایت کردند.

در مجموع باید دید مقابله با داعش از مباحث تئوری بعضی کشورها است یا در عمل هم به صورت جدی با این گروهک تروریستی مبارزه خواهند کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.