سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی اهمیت دو شهرک شیعه‌نشین "نبل" و "الزهراء" در حلب

تسلط بر دو شهرک "نبل" و "الزهراء"، در ریف شمالی حلب از جهات بسیاری برای طرف‌های درگیر در سوریه برخوردار است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، از ژوئیه 2012 میلادی دو شهرک شیعه نشین"نبل" و "الزهراء" در ریف شمالی حلب در محاصره هستند. تروریست‌ها از طریق هزاران خمپاره و موشک دست‌ساز و ده‌ها انتحاری تلاش کردند تا به هر طریق ممکن به این دو شهرک نفوذ کنند که رهاوردی جز شکست به همراه نداشتند.
 
کسانی‌که روند محاصره دو شهرک نبل و الزهراء را دنبال می‌کنند، به راحتی می‌توانند به دو نکته پی ببرند، اول ماهیت، تعداد، نقشه‌ها و سلاح‌های مورد استفاده گروه‌های مسلحی که این دو شهرک را به محاصره خود درآورده‌اند و عمدتا در دو گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» و «ارتش مهاجرین و انصار»‌ خلاصه می‌‌شوند و دیگری مقاومت، ایستادگی و از خودگذشتگی اهالی این دو شهرک است که بیش از دو سال و نیم است که از مناطق خود در قبال حملات سخت و گسترده تروریست‌های تکفیری دفاع می‌کنند.
 
در میان طرف‌های دشمن سوریه دو شهرک شیعه نشین"نبل" و "الزاهراء" و تصرف آنها بخصوص نزد ترکیه و پس از آن قطر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و این موضع با استراتژی گروه تروریستی تکفیری "داعش" همخوانی و مطابقت داشت که خواهان پیشروی از شرق به سمت شمال حلب و نزدیک شدن به مرزهای ترکیه در غرب از طریق شمال حلب و به طور مشخص این دو شهرک بود.
 
این موضوعی نبود که از چشم ارتش سوریه دور مانده باشد، به همین دلیل نقشه‌های میدانی ارتش سوریه در جبهه عملیاتی شمال بر اولویت‌های مهمی متمرکز شد که محاصره بخش شرقی شهر حلب و قطع ارتباط گروه‌های مسلح تروریستی با بزرگراه "کاستلو" و از طریق آن در هم شکستن محاصره دو شهرک نبل و الزهراء و جلوگیری از سقوط آن به دست جبهه النصره را و در پایان ناکام ساختن نقشه داعش جهت سیطره بر این دو شهرک را در برمی‌گرفت.
 
اما در پاسخ به این سوال که چرا تصرف این دو شهرک برای گروه‌های مسلح تروریستی حائز اهمیت بسیار بود، باید تاکید کرد که نبل و الزهراء همواره تامین کننده نیروی انسانی برای عملیات‌های ارتش سوریه در شهر و استان حلب در قالب نیروهای داوطلب دفاع بودند.   
 
به همین دلیل گروه‌های تروریستی و بویژه گروه‌های تکفیری که فعالیت گسترده‌ای در مناطق شمالی سوریه دارند، تصرف نبل و الزهراء و به تبع آن قتل عام اهالی آن، تاثیر روحی و معنوی بسیاری بر نیروی انسانی حاضر در محورهای مختلف عملیاتی شمال داشت.
 
به این ترتیب از دید گروه‌های تروریستی مسلح تصرف دو شهرک نبل و الزهراء به معنای شکست طرح ارتش سوریه در محاصره بخش شرقی شهر حلب است.
 
اما کشورهای حامی گروه‌های مسلح تروریستی اهداف استراتژیکی خاصی را از تصرف نبل و الزهراء دنبال می‌کنند. ترکیه از همان ابتدای بحران سوریه تلاش کرد، از برگه حلب برای تحقق اهداف مورد نظر خود در سوریه و سپس منطقه چه در قالب اهداف سیاسی و چه امنیتی و اقتصادی استفاده کند.
 
اما مهمترین ویژگی نهفته در نبل و الزهراء شیعه نشین موقعیت جغرافیایی آنهاست به این جهت که این دو شهرک، بخصوص شهرک «الزهراء» روی منطقه مرتفع استراتژیکی واقع شده‌اند که بر اغلب مناطق ریف حلب و شهر حلب اشراف دارند و گستره این تاثیرگذاری تا مناطق مرزی ترکیه کشیده می‌شود.
 
اینجاست که اهمیت در دست گرفتن کنترل شهرک‌های نبل و الزهراء و سیطره بر آنها برای هریک از طرف‌های درگیر در سوریه آشکار می‌شود و همین موضوع بود که دستگاه اطلاعات و امنیت ترکیه را واداشت تا از یک سو نظارت مستقیمی بر نبردهای جاری در این منطقه داشته باشد و از سوی دیگر، صدها تروریست خارجی را در حمایت از گروه‌های مسلح تروریستی راهی این منطقه کند و ارتش سوریه در این خصوص مکالمه‌های افسران ترکیه با گروه‌های مسلح تروریستی هنگام حمله به این دو شهرک را ضبط کرده است.
 
روز  سه‌شنبه ارتش سوریه دو گام بزرگ و مهم در جبهه عملیاتی حلب برداشت، اولین گام در تکمیل حلقه محاصره گروه‌های مسلح در بخش شرقی شهر حلب و دومین گام در نزدیک شدن به درهم شکستن حلقه محاصره نبل و الزهراء نمود پیدا می‌کرد.
 
پس از عملیات‌های اخیر ارتش سوریه در جنوب این کشور و آشکار شدن گزینه مورد انتخاب محور مقاومت در رویارویی با گروه‌های مسلح تروریستی تا ریشه کن سازی کامل آنها، می‌توان به راحتی دریافت که این عملیات‌ها دارای بازتاب‌هایی فراتر از آزادسازی چندین روستا و تپه است که مهمترین آن لرزه بر انداختن بر اندام دشمن صهیونیستی است.
انتهای پیام/زض
منبع:فارس

برچسب ها: وبگردی ، خبرنگاران ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.