سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

" پاکستان" و ترکیه قرارداد تجارت آزاد امضا می کنند

همزمان با سفر نخست وزیر ترکیه و پاکستان موافقت کردند تا با هدف افزایش حجم مبالادت دو کشور به 10 میلیارد دلار، توافقنامه تجارت آزاد امضا کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،روزنامه "اکسپرس تریبیون"پاکستان، در کنار این توافقنامه که به احتمال زیاد اوایل تابستان سال آینده بین دو طرف امضا خواهد شد، یک الحاقیه نیز برای ضمانت اجرای توافقنامه و پشتیبانی حقوقی از سرمایه گذاری طرفین امضا خواهد شد.
 
توافق دو کشور برای امضای توافقنامه تجارت آزاد، روز گذشته در چهارمین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی آنکارا و اسلام آباد و همزمان با سفر 'احمد داوداُغلو' نخست وزیر ترکیه به پاکستان انجام شد. در این نشست 10 سند همکاری و تفاهم نامه در زمینه های تجاری، اقتصادی، علوم و محافظت از سرمایه گذاری های متقابل امضا شد.
 
داوداغلو در این نشست از حجم کنونی مبادلات تجاری دو کشور (حدود 650 میلیون دلار) ابراز نارضایتی کرد و خواستار ارتقای همکاری های تجاری دو کشور شد.
 
براساس توافقنامه تجارت آزاد که ممکن است بین دو کشور امضا شود، دو طرف سعی دارند ظرف مدت سه سال و در فاز اول، رقم کنونی مبادلات تجاری را به 5 میلیارد دلار افزایش دهند و در مراحل بعدی این رقم را به 10 میلیارد دلار و بیشتر افزایش دهند.
 
پاکستان و ترکیه که هر دو با مالزی قرارداد تجارت آزاد امضا کرده اند، توافق کردند تا این قرارداد را الگویی برای طراحی قرارداد تجارت آزاد میان آنکارا و اسلام آباد قرار دهند.
 
پاکستان در حال حاضر دستکم با 5 کشور قرارداد تجارت آزاد دارد اما تقریبا در تمام این قراردادها، بیشترین سود به کشورهای مقابل تعلق گرفته و پاکستان چندان از محل امضای اینگونه قراردادها نفعی نبرده است.
 
یکی از قراردادهای تجارت آزاد پاکستان، قرارداد فی ما بین پکن و اسلام آباد است. امضای این قرارداد نه تنها درآمدهای دولتی این کشور را کاهش داده، بلکه توان و امکان رقابت را از صنایع داخلی این کشور گرفته است.
 انتهای پیام /زض
منبع:ایرنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.