سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طلایی در نشست خبری مطرح کرد:

شورایاری‌ها بزرگترین سازمان مردم نهاد ملی در تهران/تشکیل مجمع ادوار مشورتی شورایاری‌ها پس از انتخابات

نایب رئیس شورای شهر تهران و رئیس ستاد شورایای‌ها گفت: با مروری بر مجموعه تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانیم ادعا کنیم که شورایاری‌های محلات شهر تهران بزرگترین سازمان مردم نهاد در سطح ملی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری که صبح امروز(دوشنبه) در باشگاه خبرنگاران برگزار شد با بیان اینکه اولین فرمان حضرت امام (ره) بعد از پیروزی انقلاب به شورای انقلاب، تدوین آیین نامه‌ی تشکیل شورایاری‌ها بود، اظهار کرد: این فرمان امام بدین منظور بود که کار‌های مردم به خود آنان واگذار شود.

وی در ادامه افزود: تعریف از حضور و مشارکت مردم در اداره‌ی جامعه نیازمند شیوه‌ نامه‌هایی است و ما نمی‌توانیم در سطح کلان از حضور مردم در جامعه سخن بگوییم ولی به مصادیق آن نپردازیم.

طلایی با بیان اینکه آمادگی عملیاتی کردن برگزاری انتخابات چهارمین دوره‌ی شورایاری‌ها را داریم، بیان کرد: حساسیت‌هایی که در این مدت در خصوص چهارمین دوره‌ی شورایاری‌ها بوجود آمده است را به فال نیک می‌گیریم، چرا که نتیجه‌ی این حساسیت‌ها این است که انتخابات شورایاری‌ها در سطح ملی مورد توجه قرار گرفت و در آینده شاهد خواهیم بود که سایر شهر‌ها نیز نسبت به فعال کردن شوراهای محلی خود وارد عمل می‌‌شوند.

رئیس ستاد شورایای‌ها ادامه داد: نکته‌ی مهم دیگر این است که شورایاری‌ها بزرگترین سازمان مردم نهاد ملی در شهر تهران هستند، به عبارت دیگر با مروری بر مجموعه‌ی تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانیم مدعی شویم بزرگترین سازمان مردم نهاد ملی مجموعه‌ی شورایاری‌های محلات شهر تهران است، چرا که بیش از 6 هزار نفر نیروی داوطلب در امور اجتماعی، فرهنگی و ورزشی در سطح محلات به صورت فعالانه مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های گذشته مجموعه شورایاری‌ها در دوره‌های اول، دوم و سوم استفاده کنیم، تصریح کرد: از این رو پیش بینی‌کرده‌ایم که بعد از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مجمع ادوار مشورتی شورایاری‌ها را که متشکل از کسانی‌ که در انتخابات شرکت کرده‌اند اما رای نیاورده‌اند و همچنین شورایاری‌های دوره‌های پیش که در این دوره شرکت نکرده‌اند است، تشکیل دهیم.

طلایی تاکید کرد: در حال حاضر 13 هزار و 815 نفر برای شرکت در انتخابات کد رهگیری گرفته‌اند اما تنها 3 هزار و 500 نفر از آنان به شورایاری‌ها راه می‌یابند و ما می‌توانیم از ده هزار نفری که وارد شورایاری‌ها نمی‌شود، در یک سازمان مردم نهاد استفاده کنیم، چرا که نباید این مجموعه که سرمایه‌های مدیریت شهری هستند نادیده گرفته شوند.

80 درصد ثبت نام کنندگان مدرک بالای کاردانی دارند

وی افزود: 80 درصد از ثبت نام کنندگان دارای مدارک بالای کاردانی هستند.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر باید به دولت محلی کمک کند، ادامه داد: شورایاری ها یک سازمان جامع و کامل هستند که فعالیت های مردمی و خدمتگرانانه انجام می دهند.
وی با اشاره به فعالیت داوطلبانه شورایاری های محله افزود : افراد داوطلب برای پاسخ گویی به نیازهای شهر و شهروندان بدون هیچ گونه حق و حقوقی فعالیت می کنند.
طلائی تصریح کرد: شورای شهر برای اداره شهر با تمام توان و ظرفیت به شورایاری های محلات کمک و همچنین از آنها حمایت می کند تا آنها نسبت به سالهای گذشته بهتر فعالیت کنند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهرتهران اضافه کرد: شورای شهر شورایاری ها را مدیریت نمی کند بلکه آنها را حمایت می کند تا چرخ محلات را به درستی و بدون هیچ گونه مشکلی بچرخانند.

طلایی با بیان اینکه اعمال نظارت جدید برای شورایاری‌ها در مجموعه شورای شهر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در دوره‌ی چهارم شورایاری‌ها در نظر داریم با یک برنامه ریزی قوی و هوشمندانه،‌ ضریب خطا را به حداقل میزان ممکن کاهش می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه شورایاری‌ها نهادی اجتماعی یک محله و پل ارتباطی بین تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم هستند، ادامه داد: ظرفیت عملکرد شورایاری‌های محلات و ساماندهی آن‌ها توسط مدیریت شهری شکل می‌گیرد.

طلایی افزود: شورایاری‌های محلات مکلف هستند توسط ارتباط قوی با مردم، یک شهر و محله را بسترسازی کنند و نیازهای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی آن‌ها را پاسخ دهند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شورایاری‌ها باید فرهنگ آپارتمان‌ نشینی را در این شهر تغییر دهند، ادامه داد: همچنین شورایاری‌ها باید با فرهنگ سازی، مردم را به تغییر و اصلاح سبک زندگی و الگوی مصرف، تشویق کنند.

وی با بیان اینکه شورایاری‌ها مکلف هستند با سایر نهادهای محلی همکاری کنند، گفت: آن‌ها باید آسیب پذیری را در یک محله کاهش و توانمندی‌ها را افزایش دهند و همچنین مشکلات شاخص محله را احصاء کنند.

طلایی با اشاره به آمار داوطلبان شورایاری‌های محلات، افزود: در حال حاضر 13815 نفر از مناطق مختلف شهر تهران برای فعالیت در شورایاری‌ها ثبت نام کرده‌ که منطقه‌ی 5 با 1243 نفر، منطقه‌ 4 با 1152 نفر، منطقه 15 با 1176 نفر، منطقه 2 با 1032 نفر و منطقه 9 با 1064 نفر بیشترین آمار داوطلبان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: در منطقه‌ی یک تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش پیدا کرده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با توجه به اینکه برای مدیریت یک شهر به نگاه مادرانه و اخلاق مدارانه و همچنین اجتماعی و فرهنگی نیازمند هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر 10 هزار و 906 نفر از افراد ثبت نام کننده آقا و 2 هزار و 904 نفر خانم هستند که تلاش هستیم تا بانوان یک دوم از سهم ثبت نام کنندگان را به خود اختصاص دهند.

طلایی با بیان اینکه سطح علمی ثبت نام کنندگان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، گفت: 6 هزار و 202 نفر مدرک کارشناسی، 2 هزار و 127 نفر مدرک کارشناسی ارشد، 328 نفر مدرک دکتری، 153 نفر مردک حوزوی، 2 هزار و 252 نفر مدرک کاردانی،هزارو 940 نفر مدرک دیپلم ،811 نفر مدرک زیر دیپلم که در مجموع 45 درصد از ثبت نام کنندگان مدرک کارشناسی ،16 درصد مدرک کارشناسی ارشد، 5 درصد مدرک دکتری و تحصیلات حوزوی و 16 درصد مدرک کاردانی و 20 درصد نیز دیپلم و زیر دیپلم دارند.

طلایی مشارکت سایر ادیان در انتخابات شورایاری محلات اشاره کرد و افزود: 40 نفر از داوطلبان ما از دیگر ادیان الهی هستند و همچنین از نظر شغلی طبق اطلاعات دریافتی 4 هزار و 336نفر از داوطلبان کارمند، سه هزار و 708 نفر مشاغل آزاد  و 1576 نفر فعالیت فرهنگی دارند و دیگر داوطلبان، بازنشستگان و دانشجویان هستند.

وی با اشاره به اینکه این انتخابات برای اولین بار به صورت کاملاً الکترونیکی انجام شده است، تصریح کرد: 3728 نفر از داوطلبان در مجموعه دولتی، 4069 نفر در بخش خصوصی کار می کنند و حدود 7014 نفر از اصناف و از بقیه مشاغل هستند.

طلایی با اشاره به اینکه تعامل و همکاری بسیار خوبی بین هیات اجرایی و نظارت است، عنوان کرد: برای شکل گیری هیات اجرایی انتخابات 22 نفر از معتمدان 22 منطقه دعوت شده‌اند که از بین 22 منتخب، شش نفر به عنوان اعضای هیات اجرایی انتخابات تشکیل می شوند.

وی تصریح کرد: حدود دو هزار شعبه اخذ رأی در سطح شهر تهران داریم و زمان قطعی انتخابات 22 اسفند ماه است که این زمان مورد توافق شورایاری تهران و توافق نهایی قرار گرفته است.

وی افزود: تلاش ستاد شورایاری با توجه به ماه پایانی سال، ایجاد شرایط برای حضور فعالانه‌ شهروندان و انتخاب افراد لایق برای فعالیت‌ در شورایاری ها از طرف شهروندان است.

طلایی ادامه داد: در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها شاهد حضور گروه‌ها از اقشار مختلف هستیم که با توجه به کارکرد اجتماعی  و محلی شورایاری‌ها منتخبان از طرف شهروندان باید در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی فعالیت داشته باشند و مطلقا وابستگی سیاسی نداشته باشند که می‌توان این مساله را از بزرگترین چالش ها در انتخابات شورایاری‌های دوره چهارم دانست.

وی تاکید کرد: کمک به شهروندان در انتخاب افراد منتخب می‌تواند برای پیشبرد فعالیت‌های نهادهای اجتماعی گام گسترده‌ای بردارد که از مولفه‌های انتخاب شورایار‌ها در محلات می‌توان به متدین بودن فرد، به عنوان اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی‌، انقلابی بودن فرد،که مهمترین دغدغه خدمت به شهروندان است ارزشی بودن فرد که ویژگی ضروری برای جذب شهروندان و همچنین جوانان است که پیامبر در طول 23 سال نبوت با اخلاق نبوی و اسلامی اسلام را جهان‌شمول کرد و امروزه نظام اسلامی و شرایط جامعه با اخلاق مداری و ارزش مداری به اهداف دست پیدا می‌کند و همچنین فرد منتخب باید انگیزه همکاری در مدیریت شهری را  داشته باشد.

وی تاکید کرد: با انتخاب افراد منتخب بر اساس اخلاص،‌اخلاق، علم و عمل می‌توان تا 4 سال دیگر حلقه اتصال را بر آرمان‌های امام خمینی و نیاز مردم بر قرار کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.