سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رصد رسانه های کاغذی؛

جای خالی اقتصاد مقاومتی /میلیاردرها دست به جیب نشدند/مصمم به روابط راهبردی

سفر وزير امور خارجه چين به ایران پس از 8 سال ، یکی از مهمترین خبرهای امروز روزنامه ها بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛وزير امور خارجه چين  پس از 8 سال به تهران سفر کرده است، این اتفاق،  خبری نیست که رسانه ها  از آن غافل بمانند .



«مصمم به روابط راهبردي»


روزنامه خراسان درباره این سفر نوشت : وزير امور خارجه چين که پس از 8 سال به تهران سفر کرده است، در ديدار دکتر روحاني رييس جمهور و محمد جواد ظريف وزير خارجه کشورمان از مصمم بودن پکن به ارتقاي سطح روابط ايران و چين به روابط راهبردي سخن گفت. دکتر روحاني نيز در اين ديدار ضمن تاکيد بر ارتقاي روابط راهبردي دو کشور و نقش فعال چين در مذاکرات هسته اي ، تصريح کردند که با وجود اراده سياسي در طرف مقابل دستيابي به توافق جامع هسته اي امکان خواهد داشت.به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، وي همچنين همکاري ايران و چين را در مسائل مهم منطقه اي مورد تاکيد قرار داد و گفت: براي برقراري و حفظ امنيت پايدار در آسيا و به ويژه خاورميانه و مقابله با تروريسم، افراطي گري و مداخله هاي نابجاي برخي قدرت ها، بايد روابط راهبردي دو کشور در راستاي منافع دوجانبه و کل منطقه بيش از پيش افزايش يابد. وانگ يي وزيرخارجه خلق چين نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام گرم رييس جمهور کشورش به دکتر روحاني و با تاکيد بر اهتمام پکن نسبت به ايجاد روابط عميق و مستحکم با جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: چين مصمم است سطح همکاري ها و مناسبات خود را در همه زمينه ها با ايران به سطح همکاري هاي راهبردي و دراز مدت ارتقا دهد.

مذاکرات 5/2 ساعته وزراي خارجه چين و ايران در تهران

به گزارش خراسان، «وانگ يي» در نشست مطبوعاتي مشترک خود با محمد جواد ظريف نيز که پس از 5/2 ساعت مذاکره پشت درهاي بسته و با حضور عباس عراقچي وخانم افخم برگزار شد ، ضمن تاکيد بر نادرست بودن گزينه نظامي و تحريم هاي يک جانبه برخي کشورها عليه ايران ، تصريح کرد: اميدوار نيستم که مذاکرات براي سومين بار تمديد شود زيرا طرفين تلاش دارند تا در مدت مشخص شده به يک توافق کامل دست يابند. محمد جواد ظريف در اين نشست مشترک خبري با بيان اينکه درباره مذاکرات ايران و گروه 1+5 با طرف چيني تبادل نظر مفصلي داشته ، خاطرنشان کرد:‌ چين يکي از اعضاي کليدي گروه 1+5 است و مهمتر از آن کشور دوست ماست ، البته تاکنون هم دوستان چيني ما نقش بسيار خوبي را ايفا و پيشنهادهاي بسيار مفيدي را ارائه دادند که اميدواريم اين روش ادامه يابد. رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان افزود: اکثر برنامه‌ريزي‌ها را در طول يک ماه آينده در حوزه ملاقات‌هاي دوجانبه با اعضاي 1+5 پيگيري خواهيم کرد و کار را پيش خواهيم برد و در زمان مناسب جلسه مجموعه ايران و 1+5 را خواهيم داشت. وزير خارجه کشورمان در ابتداي سخنانش ضمن ابراز خرسندي از حضور وزير خارجه چين در تهران آن هم بعد از 8 سال، سال نوي چيني را به زبان چيني به مردم و دولت چين تبريک گفت. وي همچنين با اشاره به ديدارهاي رؤساي جمهور دو کشور در يک سال و نيم گذشته اعلام کرد که تهران در آينده ميزبان رئيس‌جمهور چين خواهد بود.

وانگ يي: ايران در اولويت سياست خارجي چين است

وانگ يي وزير خارجه چين نيز در اين نشست خبري با بيان اينکه دو کشور بايد ظرفيت‌هاي روابط را در همه زمينه‌ها گسترش دهند، از دعوت حسن روحاني از همتاي چيني خود براي سفر به ايران قدرداني کرد و افزود: رئيس‌جمهور چين در زمان مناسب آمادگي دارد که به ايران سفر کند. وي همچنين ايران را به عنوان کشور بزرگ منطقه که نقش مهمي را در منطقه ايفا مي‌کند، برشمرد و گفت: روابط با جمهوري اسلامي ايران در اولويت‌هاي سياست خارجي پکن قرار دارد. وزير خارجه چين در پاسخ به سؤالي در خصوص تمديد مذاکرات هسته‌اي خاطرنشان کرد: دستيابي به توافق جامع، هدف اصلي و مورد پسند مردم ايران است و اين به نفع ملت‌ ايران و کشورهاي منطقه مي‌‌باشد اما اين مذاکرات دو بار تمديد شده و اميدوار نيستم که مذاکرات براي سومين بار تمديد شود.

«یک ماه مذاکره دوجانبه تا دور اینده گفت و گو ها»

دنیای اقتصاد هم نوشت : وانگ یی، وزیر امور خارجه چین که شنبه شب به تهران سفر کرد، روز گذشته پس از دیدار با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود و در نشست خبری مشترک، با بیان این موضوع که مذاکرات تاکنون دوبار تمدید شده است، گفت: «امیدوار نیستم که برای سومین بار تمدید شود.» ظریف نیز در این دیدار ضمن تاکید بر این مساله که باید «وابستگی احساسی» به تحریم‎ها را کنار گذاشت، افزود که کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا باید به این قناعت برسند که دوران تحریم به پایان برسد و در چنین صورتی رسیدن به توافق کاملا در دسترس است.


ظریف و همتای چینی‌اش  در کنفرانس خبری  مشترک تاکید کردند:
با تمدید مذاکرات مخالف هستیم


به گفته ظریف تحریم‎ها هیچ نفعی برای هیچ کس نداشته و در آینده هم نخواهد داشت. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در رابطه با تمدید مذاکرات با تایید نظر همتای چینی خود گفت: «باید از همین فرصتی که اکنون داریم استفاده کرد.» وزیر امور خارجه چین که برای نخستین بار در دولت حسن روحانی به ایران سفر کرده است، رسیدن به توافق جامع را هدف اصلی 1+5 دانست و گفت: «مذاکرات اکنون به مراحل پایانی نزدیک شده است. نباید کاری کرد که همه تلاش‌ها تا این مرحله بی‌ثمر شود.» به گزارش «ایرنا»، وانگ یی ابراز امیدواری کرد که طرف‎ها مسوولیت‌پذیری خود را در قبال مردم و تاریخ بیشتر کنند تا به موقع به توافق جامع برسند. او همچنین بر تمایل کشورش به حل‌وفصل صلح‌آمیز موضوع هسته‏ای ایران تاکید کرد. وزیر خارجه چین ادامه داد: «ما با گزینه نظامی مخالفیم و با تحریم‎ها نیز موافق نیستیم. ما همیشه مواضع عادلانه و واقع‌بینانه اتخاذ کرده‎ایم و به دنبال منافع شخصی خود نیستیم.» وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار از برگزاری مذاکرات تا یک ماه آینده به‌طور دوجانبه با اعضای 1+5 خبر داد و افزود که در زمان مناسب با 6 کشور جلسه‏ای تشکیل خواهد شد. ظریف ضمن تاکید بر نقش چین و پیشنهادهای مفید این کشور در زمینه مساله هسته‏ای ایران گفت: «آمادگی نشان دادن انعطاف لازم را برای جلب اطمینان اعضای گروه 1+5 نسبت به برنامه هسته‌ای‌مان داریم.» وزیر خارجه گفت: «اطمینان دارم با وجود اراده سیاسی زمینه برای رسیدن به یک راه‌حل جامع در آینده نزدیک فراهم است و امیدواریم این اراده سیاسی و تصمیم سیاسی در طرف مقابل هم وجود داشته باشد.» در عین حال وزیر خارجه چین با تاکید بر منافع کلیدی تهران- پکن گفت: «از دعوت آقای روحانی برای سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران تشکر می‏کنم. او آمادگی دارد در زمان مناسب از ایران بازدید کند.»

 گزارش محرمانه
همزمان با این تحولات روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه ۲۶ بهمن یک گزارش «محرمانه» وزارت امور خارجه این رژیم را منتشر کرده که در آن، رسیدن ایران و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای تا آخر ماه مارس، اوایل فروردین، «بسیار ضعیف» دانسته شده‌است. به گزارش «انتخاب»، این گزارش در تضاد با سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که در هفته‎های اخیر عنوان کرد طرفین به عقد قرارداد نزدیک هستند. حتی تصمیم بحث‌برانگیز نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره در سوم مارس نیز بر اساس تصور او مبنی بر اینکه تنها راه باقیمانده برای جلوگیری از دستیابی به توافق، همین راه است، صورت گرفت. به گزارش «فرارو» گزارش سرویس اطلاعاتی اسرائیل بر پایه تحلیل بیانات هفته گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران ارائه شده است. رهبر ایران به این مقامات گفتند که با توافق دو مرحله‎ای با قدرت‎های جهان، نخست در پایان ماه مارس در مورد اصول کلی و دوم توافق جامع در ماه جولای مخالف هستند. این گزارش محرمانه وزارت خارجه اسرائیل توسط فردی به نام ساریت یانگ پژوهشگر مسائل ایران نوشته شده و هفته گذشته به تعدادی از سفارتخانه‌های رژیم اسرائیل در جهان ارسال شده است. در این گزارش ادعا شده که ایران در حال سخت کردن موضع خود در قبال پیشنهادهای ارائه شده توسط 6 قدرت جهانی است. یک مقام اسرائیلی که ادعا می‎شود از جریان مذاکرات هسته‎ای آگاه است، گفت: «در حال حاضر، طرف ایرانی به همه چیز نه می‎گوید.» او افزود: «نگرانی کنونی ما این است که به خاطر این مساله، مصالحه‎‌ای بین طرفین شکل بگیرد.» برخی از کارشناسان معتقدند که انتشار این گونه اخبار در جهت ترغیب افکار عمومی به باور کردن این ادعا است که ایران مقصر شکست احتمالی گفت‌وگوهای هسته‏ای است. از دیگر سو، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن، گفت: «زیاده‌خواهی قدرت‎های غربی از چشم مردم پنهان نیست اما حضور ملت به مذاکره‌کنندگان ایرانی این معنا را رساند که در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیگیر توافقی عادلانه باشند.»

 خوش‌بینی آمریکا به توافق
با وجود ضعیف دانستن احتمال رسیدن به توافق تا پایان ماه مارس از سوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، یک مجله خبری در پایگاه اینترنتی خود از افزایش خوش‌بینی دولتمردان آمریکا نسبت به حصول توافق هسته‎ای با ایران خبر داد و نوشت: «بسیاری از اختلافات حل‌وفصل شده است.» به گزارش «جماران»، مجله المانیتور در گزارشی به قلم «لورا روزن» خبرنگار سیاسی خود در واشنگتن نوشت: «دولت آمریکا ارزیابی می‎کند که احتمال دستیابی به یک توافق هسته‎ای پس از پیشرفت قابل ملاحظه در مذاکرات اخیر بالا رفته است.» روزن در گزارش خود به اظهار نظرهای کارشناسانی استناد می‎کند که توسط دولت آمریکا توجیه شده‏اند. کارشناسان توجیه شده از سوی مقامات دولت آمریکا می‎گویند که واشنگتن همچنین بیانات آیت‌الله خامنه‏ای، رهبر عالی ایران را مبنی بر اینکه ایشان موافق یک توافق‌نامه خوب است را بسیار مثبت ارزیابی می‏کند.

 ادعای رکود مذاکرات
از دیگر سو، دنیس راس، مشاور سابق باراک اوباما، در یادداشتی که در نشریه «العرب» منتشر شد، نوشته است که تیم ایرانی که با غرب درباره برنامه هسته‎ای ایران مذاکره می‌کند، برای دستیابی به امتیازهای بیشتر فشار اعمال می‎کند بدون اینکه خود امتیازی بدهد. او مدعی شد: «در واقع تهران به دادن امتیازهای جدید هسته‎ای فکر نخواهد کرد مگر زمانی که این احساس به آنها دست بدهد که از هر طرف در محاصره قرار دارد.» به گزارش «انتخاب»، به نظر می‎رسد مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا در حالتی از رکود قرار گرفته است. در عین حال، راس مدعی شد که ایران پیشرفت ثابتی در خاورمیانه به دست آورده به‌طوری که نیروهای این کشور در یمن، عراق، سوریه و لبنان نفوذ بسیاری پیدا کرده‎اند. همچنین دنیس راس در پایان این یادداشت تاکید کرده که تقدیر آمریکا و ایران آن است که دشمن یکدیگر باقی بمانند. چه بسا ممکن است که دشمنان با یکدیگر درباره توافقی بر سر توقف رقابت تسلیحاتی مذاکره کنند اما راه رسیدن به چنین توافقی با دادن امتیازهای بیشتر هموار نمی‏شود.

« اتحاد دوباره شیر و اژدها علیه عقاب»


جوان  هم نوشت : از آنجايي كه تحريم‌ها كاملاً ايران را از بازار جهاني انرژي جدا كرده چين به بازاري مهم براي صادرات نفت ايران تبديل شده است. در عوض، ايران كالاهاي مصرفي ارزان و ارز قوي در كنار كمك‌هايي در زمينه گسترش اقتصادي و حمايت شوراي امنيت سازمان ملل از چين دريافت كرده است. به‌علاوه، چين و ايران هردو در انزجار از امريكا مشترك هستند. چين امريكا را قدرتي مي‌داند كه در صدد است قدرت اين كشور را در جنوب شرقي آسيا محدود كند و در مقابل چيني‌ها هم به دنبال اين هستند كه از محاصره اين كشور توسط امريكا جلوگيري كنند.

به نظر مي‌رسد كه در چنين شرايطي با انزجار از امريكا كه چين و ايران مي‌توانند بستري جديد براي همكاري‌هاي دو جانبه تعريف كنند سفر وزير امورخارجه چين به ايران با توجه به مذاكرات هسته‌اي نكته‌اي است كه غير قابل چشم پوشي است.

سياست خارجي ايران و چين در برخي حوزه‌ها واجد هم‌پوشي‌هاي مهمي است. دو كشور بر چندجانبه‌گرايي تأكيد دارند، مداخله در امور داخلي كشورها را برنمي‌تابند و براي ارتقاي جايگاه كشورهاي در حال توسعه در نظم بين‌المللي تلاش مي‌كنند. اين هم‌پوشي‌ها مي‌تواند همكاري‌هاي سياسي دو كشور را معنادار سازد. به نظر مي‌رسد بايد به تماشاي اتحاد شير و اژدها عليه عقاب امريكايي نشست.


« علاقه چین به تعامل با ایران»


روزنامه شرق هم می نویسد : علت عمده سفر آقای وانگ یی، وزیرخارجه چین به ایران، هماهنگی با مقامات ایرانی برای سفر «شی جین پینگ»، رییس‌جمهوری خلق چین است که قرار است به‌زودی به ایران سفر کند و این سفر از همین منظر بسیار مهم است. رییس‌جمهوری سابق چین در مدت ١٠‌سالی که رییس‌جمهور بود؛ حتی یک‌بار به ایران سفر نکرد. آخرین سفر رییس‌جمهوری چین به ایران، به سفر «جیانگ زمین» در دولت آقای خاتمی بازمی‌گردد.

اما سفر وزیر خارجه جمهوری خلق چین و برنامه‌ریزی برای سفر رییس‌جمهوری این کشور در این شرایط نشانه اهمیت‌یابی تهران در منطقه است که کاملا مشهود است. اکنون برای چین داشتن رابطه نزدیک‌تر با ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه در این سال‌ها رابطه اقتصادی دو کشور گسترش یافته و براساس آمارها ٤٢میلیارددلار رابطه اقتصادی بین دو کشور وجود دارد اما هنوز اشکالاتی نسبت به آن مطرح است که عمده‌ترین آن، موضوع دامپینگ است. چینی‌ها علاقه‌مند هستند که در حوزه نفت با ایران کار کنند اما سابقه خوبی در این حوزه نداشته‌اند. برخی پروژه‌های اقتصادی در ایران را رها کرده‌اند که حتی منجر به این شد که آقای زنگنه، وزیر نفت، برخی از این پروژه‌ها را به‌خاطر بدقولی چینی‌ها کنسل کند. ایران نشان داد که دنبال داشتن رابطه برابر با چینی‌هاست. در همین شرایط برنامه‌ریزی برای سفر رییس‌جمهوری چین به ایران نشان از علاقه چین به داشتن رابطه با ایران دارد.

«تفسير سياسي دو نکته ي چيني»


اما ابتکار در این رابطه نظر دیگری دارد و نوشته است : "وانگ يي" وزير خارجه چين دو نکته کليدي را در تهران متذکر شد: يکي افزايش اعتماد سياسي و ديگري حمايت دو کشور از منافع کليدي.

وی در پایان نوشته: نکته دوم اظهارات وانگ يي حمايت از منافع کليدي است. مسلم است که در مرحله نخست منافع کليدي چيني ها در منطقه با سرمايه گذاري هاي اقتصادي پيوند دارد. مسئله اي که چيني ها سال هاست از فرصت هاي مختلف از جمله تحريم ايران بهره کافي برده اند و در بحث سرمايه گذاري در خاورميانه و ايران از خيلي کشورهاي غربي گوي سبقت را ربوده اند. حالا مسلم است که با گسترش روابط ايران و غرب و حذف تحريم ها نگراني هاي چين از بابت کاهش نفوذ اقتصادي در ايران افزايش مي‌يابد. بنابراين وانگ يي احتمالا در تهران خواستار حمايت ايران از منافع کليدي اش يا همان سرمايه گذاري هاي اقتصادي است. مسئله اي که در صورت توافق جامع هسته اي و بهبود روابط بين‌المللي ايران احتمالا براي آن ها نگران کننده است. بر اين مبنا مي‌توان گفت که چيني ها بيشتر نگران آينده منافع کليدي شان در ايران هستند.

بر اساس آنچه گفته شد لازم است که وزارت خارجه کشورمان براي پردازش اين پيام هاي سياسي و برنامه ريزي براي گسترش و پيچيدگي رابطه ايران و چين نظرات عمومي مردم ايران و همچنين برخي جريان هاي سياسي را در نظر بگيرد. چرا که هرقدر عموم مردم نسبت به چيني ها بي اعتماد هستند و تصوير خوبي از آن ها به خصوص در مسائل اقتصادي ندارند برعکس برخي جريان هاي سياسي روي چيني ها حساب مي‌کنند و چين را يک آلترناتيو مناسب در روابط خارجي مي‌دانند. اما اين توجه به چيني ها طي سال هاي گذشته نتايج مناسبي براي منافع ملي ايران در بر نداشته است. از اين رو لازم است که توازن همکاري با چين در مقابل رقباي بين‌المللي او برقرار شود تا بلکه به اين ترتيب کيفيت اقدامات آن ها در قبال ايران بهبود پيدا کند.




اما از دیروز بررسی لایحه بودجه 94 در صحن علنی مجلس کلید خورد و کلیات بودجه نیز به تصویب نمایندگان رسید .

«جای خالی اقتصادمقاومتی در بودجه 94»


کیهان نوشت : با گذشت یک‌سال از بیانات مهم رهبر انقلاب درباره ضرورت توجه به «اقتصاد مقاومتی» و تحلیل و تشریح این موضوع ارزشمند توسط معظم‌له و بسیاری از کارشناسان داخلی وخارجی، انتظار منطقی این بود که این موضوع در اصلی‌ترین و مهمترین سند مالی و برنامه‌ریزی یک ساله دولت یعنی لایحه بودجه مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
صراط: بسیاری منتظر بودند تا دولت باتشکیل کارگروه‌ها و اتاق فکرهای ویژه وحرفه‌ای، ابعاد گوناگون اقتصاد مقاومتی را در بودجه سال آینده بررسی کرده و دخل و خرج کشور را برهمان اساس تنظیم و تدوین کند.

 اما روز گذشته کلیات لایحه‌ای در مجلس به تصویب رسید که به اذعان و تاکید بسیاری از کارشناسان،کمترین ارتباطی با اقتصاد مقاومتی نداشت! گرچه این گلایه به نمایندگان مجلس هم باز می‌گردد که چرا با این لایحه همراهی کرده‌اند، اما نمی‌توان انکار کرد که باراصلی تدوین لایحه بودجه وتنظیم بندهای درآمدی و هزینه‌ای آن به عهده دولت است.

به نظر می‌رسد مهمترین سرفصل‌هایی که لازم است  در موضوع اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد، اموری همچون  کاهش وابستگی بودجه به نفت، توجه ویژه به توان داخلی اقتصاد،افزایش اشتغال و گسترش صادرات محصولات داخلی و...است و می‌توان به صورت منطقی انتظار داشت که پس از اجرای یک برنامه سختگیرانه اقتصادی و بودجه‌ای، آثار و برکات این نگرش در همه کشور ملاحظه شود.

در شرایطی که دشمنان ما با اعمال تحریم‌های ظالمانه وغیر انسانی می‌کوشند جلوی پیشرفت اقتصادی وعلمی کشور مارا بگیرند و در شرایطی که با اصرار بر استمرار تحریم‌ها وحتی توسعه آنها، می‌توان پیش بینی کرد که در آینده نیز گشایشی از سوی آنها در اقتصاد ما رخ نخواهد داد،یقینا توجه به ظرفیت‌های فراوان داخلی و بکارگیری پتانسیل عظیم ملی در حوزه‌های انسانی –سرمایه‌ای ودخیل کردن واقعی بخش خصوصی در شئون اقتصادی،تنها راه حل مشکل کشور می‌باشد.

اما آنچه روز گذشته در مجلس تصویب شد فاقد این اوصاف بود وبسیاری از نمایندگان مجلس - که اغلب از کارشناسان نام آشنای اقتصادی ودارای سابقه کار در کمیسیون تلفیق بوده‌اند - به این موضوع اذعان کرده وخواستار رای منفی نمایندگان به لایحه بودجه ومصوبه کمیسیون تلفیق بودند.

در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از لایحه بودجه 94 گفت: بودجه پیشنهادی دولت هیچ نسبتی با اقتصاد مقاومتی ندارد و از سوی دیگر این لایحه فاقد انضباط مالی است.

الیاس نادران در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی افزود: مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در تنوع صادرات، تقویت بنیان‌های تولیدی، خروج دولت از تصدی‌گری‌های غیرضروری، کاهش بودجه شرکت‌های دولتی و  تقویت بخش‌های غیردولتی از جهت حمایت‌های مالی در بودجه 94 لحاظ نشده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد:‌  به گفته برخی نمایندگان در این بودجه اتکای به نفت کاهش یافته است که به ظاهر، کمیسیون بودجه 70 دلاری دولت را کاهش داده است، اما در واقعیت هیچ اتفاق مهمی نیفتاده و همان سقف بودجه‌‌ای که دولت درخواست داده بود، تصویب شده است!

نجابت، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با انتقاد از اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بودجه سال ۹۴ لحاظ نشده است، گفت: لایحه بودجه ۹۴ در روندی کاملا عادی و با توجه به سطح درآمدهای کشور نوشته شده است.

نجابت تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی ایجاب می‌کند با برنامه‌های انقلابی و روند متفکرانه لایحه بودجه تنظیم شود؛ اقتصاد مقاومتی از حذف برخی مسائل غیرضروری و اولویت‌دار کردن مسائل ضروری ابایی ندارد اما بودجه امسال اینگونه تنظیم نشده است.

ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه، مهمترین مطالبه کمیسیون اقتصادی از دولت در بحث بودجه94 تحقق اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: در بررسی بودجه اقتصاد مقاومتی باید اولویت اول قلمداد شود.

وی با بیان اینکه، واردات بی‌رویه به کشور با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد، افزود: مجلس و دولت باید در بررسی بودجه 94 بیشترین سهم را به تولید ملی و تولیدکنندگان بدهند و حمایت از تولید را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با توجه به شرایطی که در کشور داریم، اساسی‌ترین اقدام برای مقابله با تهدیدات اقتصادی، توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که تحقق‌ این سیاست‌ها در بودجه سالیانه می‌تواند اثر مهمی داشته باشد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این گفته بود: بودجه سال 94 نگاهی به سمت اقتصاد مقاومتی ندارد.

 بهروز نعمتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما تاکید کرده بود: حدود 840 هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور است و از این رقم، حدود 267 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است و بقیه متعلق به شرکت‌های دولتی است که این آفت  بزرگی است.

در مقابل تاکیدات اکثریت نمایندگان مجلس مبنی بر مغایرت  بخش‌های مهمی از لایحه بودجه 94 با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، معدود افرادی از اردوگاه اصلاح طلبان با سوابق معلوم همچون محمدرضا تابش، روز گذشته در صحن علنی مجلس به دفاع از لایحه دولت پرداختند. تابش در اظهارنظری عجیب مدعی شد: «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه 94 متبلور است(!)»

به رغم اظهارات نمایندگان و تشریح موارد فراوانی از تضاد و تعارض بودجه پیشنهادی با اقتصاد مقاومتی،کلیات بودجه به تصویب نمایندگان رسید. اما این پایان راه نیست و هنوز این فرصت باقی است که در بررسی جزئیات وبند بند بودجه،موارد معارض با این یگانه  راه نجات اقتصاد ایران حذف وپیشنهادات مناسب نمایندگان جایگزین آن شود.

نباید از نظر دور داشت که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با دستور رهبر معظم انقلاب در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب وتوسط معظم له ابلاغ گردید وبر اساس تصریحات قانونی، برای تمامی مقامات کشور لازم الاجراست. رهبر انقلاب در بیستم اسفند ماه سال گذشته، دولتمردان را به حضور پذیرفتند تا با آنها درباره اهمیت و ضرورت توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی سخن بگویند. درهمین جلسه مهم وتاریخی بود که معظم له، افت چشمگیر قیمت نفت را پیش بینی کردند واز مسئولان دولتی خواستند برای آن فکری کنند. ایشان در آن جلسه درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی فرمودند: مجموعه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، در واقع الگویی بومی و علمی، برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و متناسب با وضعیت امروز و فردای کشور است. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، فقط برای شرایط کنونی نیست بلکه یک تدبیر بلندمدت برای اقتصاد کشور و رسیدن به اهداف بلند اقتصادی نظام اسلامی است.

ایشان در آن دیداربا اشاره به پویایی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفتند: این سیاست‌ها قابل تکمیل و انطباق با شرایط گوناگون است و عملاً اقتصاد کشور را به حالت انعطاف پذیری می‌رساند و شکنندگی اقتصاد در شرایط مختلف را برطرف می‌کند. یکی دیگر از ویژگیهای مهم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، وفاق همه قوا و دستگاههای مختلف درباره آن است زیرا این الگو با تلاش و همفکری افراد صاحب نظر و بحث و بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام که رؤسای سه قوه و مسئولان مختلف حضور دارند، تدوین شده است.

حتی ایشان برای عطف توجه مسئولان کشور به این مهم، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مجموعه‌ای دقیق و مستحکم خواندند و افزودند: گرایش به اقتصاد مقاومتی فقط مخصوص کشور ایران نیست و در سالهای اخیر با توجه به بحران اقتصادی جهانی، بسیاری از کشورها با توجه به شرایط و ساختارهای درونی خود به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد هستند.

ایشان تأکید کردند: البته نیاز ما به اقتصاد مقاومتی بیش از کشورهای دیگر است زیرا از یک طرف کشور ما همچون کشورهای دیگر مرتبط با اقتصاد جهانی و مصمم به ادامه این ارتباط است و طبیعتاً از مسائل اقتصادی جهان متأثر خواهد بود و از طرف دیگر نظام اسلامی، به دلیل استقلال خواهی و عزت مداری و تأکید بر تحت تأثیر قرار نگرفتن از سیاست‌های قدرتهای جهانی، مورد تهاجم، سوء نیت و اخلال‌گری است. براساس این مبانی و دلایل منطقی، باید پایه‌های اقتصادی کشور را مستحکم و مقاوم‌سازی کنیم و نگذاریم حوادث و تکانه‌های اجتناب ناپذیر و همچنین سوءنیت‌ها و اخلال گری‌های قدرتها، اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

یقینا این تاکیدات آشکار وصریح جای هیچ عذر وبهانه‌ای برای انجام این رسالت مهم باقی نمی‌گذارد. گرچه  از هم اکنون قابل پیش بینی است که هراظهار نظر کارشناسی و هردلسوزی نمایندگان مخالف بالایحه بودجه، از سوی رسانه‌های زنجیره‌ای وحتی نمایندگانی که شان خود را به وکیل‌الدوله بودن فروکاسته‌اند، با انگ وبرچسب‌های سیاسی همچون مخالفت با دولت ویا چوب لای چرخ دولت گذاشتن و... مواجه شود. اما نباید فراموش کرد که این برخوردها چیزی از وظیفه قانونی وشرعی نمایندگان در بیان نقاط ضعف واصلاح مقررات نمی‌کاهد و توجیهی برای کنار آمدن با مقررات خلاف سیاست‌های کلی نظام نمی‌شود. یقینا تدقیق و هوشیاری کنونی نمایندگان راه را بر شکل‌گیری بسیاری از انحرافات و معضلات آتی بسته واجازه بروز مفاسد اقتصادی و نیز گرفتار شدن در تنگناها و مشکلات ناشی از عدم توجه به توان داخلی را  نمی‌دهد.


در فضای ورزش و اقتصاد هم یک اتفاق  توجه روزنامه ها را به خود جلب کرد ،  هیچ خریداری برای پرسپولیس و استقلال پیدا نشد !

«میلیاردرها دست به‌جیب نشدند»

جام جم در این باره نوشت : هیچ پاکتی نرسید و جلسه مزایده دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برگزار نمی‌شود. طبق برنامه قرار بود امروز یک روز تاریخی برای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال باشد.

قرار بود که خریداران دو باشگاه بزرگ پایتخت برای بالابردن قیمت 290 میلیاردی این دو باشگاه صف ببندد تا این دو باشگاه ورزشی طبق اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شود، اما این جلسه به زمان دیگری موکول شد آن هم به یک دلیل ساده؛ هیچ خریداری نبود! میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور در گفت‌وگو با فارس، با اعلام خبر لغو مزایده دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که قرار بود امروز انجام شود، اظهار کرد: با توجه به این‌که هیچ پاکتی برای خرید دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به دستمان نرسیده است طبیعتا مزایده این دو باشگاه لغو خواهد بود تا در جلسه چند روز آینده هیات رئیسه مجددا تشکیل جلسه دهد و زمان جدید واگذاری دو باشگاه را اعلام کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پاکتی به دست آنها نرسیده است، گفت: حتما کسانی که خواستار خرید دو باشگاه بودند ابهاماتی داشتند وگرنه ما به بالاترین قیمت دو باشگاه را واگذار می‌کردیم. شاید برخی قیمت را بالا بدانند یا مساله برایشان مبهم باشد یا برخی فضای اقتصادی پایان سال را جهت این اقدام مناسب ندانند، به هر حال امیدواریم با تکرار مزایده افراد متقاضی که در چند ماه گذشته در سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد رفت و آمد داشتند، توفیق یابند.

وی اضافه کرد: قرار است روز شنبه و در هیات عالی واگذاری در این خصوص بحث و بررسی صورت گیرد که در صورت تائید، دوباره آگهی مزایده برای فروش سهام این دو باشگاه تهرانی منتشر شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین گفت: در صورت تائید هیات واگذاری، به احتمال زیاد آگهی مزایده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس روز یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده منتشر می‌شود. البته در نگاه فعالان اقتصادی دلیل آن که هیچ خریداری پیدا نشد مساله دیگری است.طبق این نگاه خرید دو باشگاه،هیچ توجیه اقتصادی ندارد و خریدار نمی‌تواند از کنار این باشگاه که علاوه برهزینه خرید دو باشگاه، سالانه چند ده میلیارد تومان هزینه جاری دارند به بهره مالی برسد. اتفاقی که باعث شد،هیچ خریداری پا پیش نگذارد و دست به جیب نشود.طبق قانون مالکیت پرسپولیس از سوی وزارت ورزش و جوانان غیر قانونی است و پیش از این اعلام شده بود این دو باشگاه باید تا آخر سال به بخش خصوصی واگذار شود.

جعفر سبحانی ، مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی کشور در این باره که چرا هیچ پاکتی به سازمان خصوصی‌سازی نرسید، به جام‌جم گفت: این یک امر طبیعی است و ممکن است در همه مزایده‌ها و خصوصی سازی‌ها اتفاق بیفتد.

وی افزود:تا ساعت 16 و 30 دقیقه دیروز هیچ پاکتی برای خرید این دوباشگاه به دست ما نرسید و طبق قانون برای انجام مزایده حداقل یک متقاضی باید وجود داشته باشد، اما به‌دلیل نبود خریدار،این مساله در هیات واگذاری دوباره بررسی خواهد شد.

سبحانی در مورد تصمیم احتمالی هیات واگذاری در جلسه بعد گفت:بحث اجتماعی پیرامون این دو باشگاه باعث حساسیت زا بودن آن است، برای همین در بررسی مجدد، دو راه می‌تواند پیش رو باشد.یکی آن است که در قیمت‌گذاری تجدید نظرشود و مبلغ پیشنهادی پایین بیاید یا آن که شرایط و تسهیلات برای خرید دو باشگاه عوض شود.به عنوان مثال می‌توان به جای آن که بدهی در دو سال پرداخته شود زمان چهار ساله برای آن در نظر گرفت.

تکذیب ادعای پروین

اما دیروز این صحبت علی پروین که گفته بود اگر کسی برای خرید این دو باشگاه پا پیش نگذارد، سهام آنها را به پیشکسوتان خواهند داد، هم تکذیب شد.

جعفر سبحانی، مشاور رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به اظهارنظر پیشکسوت باشگاه پرسپولیس با بیان این‌که وزیر ورزش و جوانان هرگز چنین قولی نداده و این موضوع صحت ندارد، گفت: این اقدام خلاف قانون است و وزیر چنین کاری انجام نخواهد داد. چارچوب واگذاری‌ها در شرایط خاص انجام می‌گیرد. همان‌طور که واگذاری ۲۰ درصد سهام این دو باشگاه به پیشکسوتان پروسه خود را طی کرده و در هیات واگذاری با حضور وزرایی چون ورزش، دادگستری و اقتصاد به تصویب رسیده است. اگر احیانا قرار باشد درباره بقیه سهام هم چنین اتفاقی رخ دهد، باید پروسه‌های قانونی آن طی شود.

سبحانی تاکید کرد: شاید علی پروین یک نکته رسانه‌ای داشته یا خواسته است جنگ روانی به وجود آورد که چنین بحثی را مطرح کرده است، اما این‌که گفته می‌شود سهام این دو باشگاه به صورت ۱۰۰درصد به پیشکسوتان واگذار شود، صحت ندارد.




























































برچسب ها: چین ، بودجه ، باشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.