سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت انجام آندوسکوپی برای افرادی که مبتلا به زخم معده هستند

زخم‌های اپتیک‌ از زخم معده و اثنی‌عشر‌ جزء‌ مشکلات شایع در انسان است که می‌تواند سالها درد و ناراحتی را برای فرد ایجاد کند.

شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: زخم‌های اپتیک‌ زخم معده و اثنی‌ عشر جزء‌ مشکلات شایع در انسان است که می‌تواند سالها درد و ناراحتی را برای فرد ایجاد کند و معمولاً ممکن است در سنین مختلف خود را نشان دهد. زخم‌ اثنی‌عشر دردهه‌ی دوم و سوم شایع‌تر است اما زخم معده ممکن است در سن بالاتر افراد را از نظر علائم بالینی به صورت درد سوزش سر دل و تهوع درگیر کند.

وی افزود: بیمارانی که زخم معده دارند با خوردن مواد غذایی دردشان بیشتر می‌شود ولی بیمارانی که اثنی‌عشر دارند با خوردن بهتر می‌شوند اما این نوع علائم همیشگی نیست در بیمارانی که اثنی‌عشر دارند درد آنقدر شدید است که فرد را از خواب شبانه بیدار می‌کند که معمولاً دردهای شبانه در سوء‌ هاضمه‌های بدون زخم اتفاق نمی‌افتد و معمولاً شایعترین علت زخم ابتلاء‌ به عفونت‌ها هستند که تا حدود 90 درصد اثنی‌عشر و 70 درصد زخم معده مبتلاء‌ به عفونت‌ هلیکو‌باکتر می‌شوند.

فوق تخصص گوارش و کبد، تصریح کرد: بنابراین هلیکو‌ باکتری‌ها باید بررسی شوند به همین علت شایع‌ترین علت مصرف آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند و بنابراین اگر فردی مبتلاء‌ به زخم اثنی‌ عشر باشد این دو علت را بررسی می‌کنیم ولی اگر این دو نوع نباشند علت‌های دیگر را بررسی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: از نظر تشخیص این زخم‌ها با آندوسکوپی یا عکس‌برداری سولفات باریوم از دستگاه گوارش فوقانی تشخیص داده می‌شوند.

آندوسکوپی روشی است که به مراتب دقیق‌تر است ضمن این که می‌توان با آندوسکوپی نمونه‌برداری هم انجام داد ولی با(باریوم‌) این امکان وجود ندارد.

آگاه بیان کرد: بیمارانی که مبتلاء‌ به زخم معده هستند ضروری است که از آندوسکوپی استفاده کنند و زخم معده بطور حتمی باید نمونه‌برداری شود و پس از تشخیص از نظر درمانی داروهای کاهنده‌ی اسید بویژه داروهای مهار کننده‌ی پمپ پروتون داروهای اصلی انتخابی ما هستند.

وی در پایان افزود: طول دوره‌های درمان زخم اثنی‌عشر 4 تا 6 هفته و زخم معده به مدت 8 تا 12 هفته می‌باشد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.