مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
سوره 13. رعد آیه 22
وَالَّذِینَ صَبَرُوا ابْتِغَآءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَهُمْ سِرّاً وَعَلَانِیةً وَیدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ أُوْلَئِک لَهُمْ عُقْبَی الدَّارِو(خردمندان) کسانی هستند که برای جلب توجّه پروردگارشان صبر پیشه کرده ونماز بپا داشتند واز آنچه روزیشان کردیم پنهانی وآشکارا انفاق کردند وبدی را با نیکی پاک میکنند. آنانند که سرای آخرت مخصوص آنهاست.
«صبر»، فقط به معنای تحمّل مشکلات نیست، بلکه شامل پایداری در عبادت، مقابله با معصیت، بردباری در مصیبت، تسلیم در اطاعت و عدم غرور و مستی در نعمت نیز میشود.
«وجه ربّهم» به معنای جلب توجّه، عنایت و رضایت پروردگار است.
اقامه نماز یکی از مصادیق پیمانهای الهی «عهداللَّه» است که در آیات سابق آمد، چنانکه در روایت نیز آمده است؛ «الصّلاة عهد اللَّه».
صبر و صلاة پیوند با خالق، انفاق و حسنه، ارتباط با مردم است.
انفاق دارای درجاتی است؛
گام اوّل: بخشش از فضل و دادههای الهی. «انفقوا مما رزقناکم»( بقره، 254)
گام دوم: بخشش از دسترنج و کسب حلال. «انفقوا من طیبات ما کسبتم»( بقره، 267)
گام سوم: بخشش از آنچه دوست دارند. «لن تنالوا البّر حتّی تنفقوا مما تحبّون»( آلعمران، 92)
گام چهارم: ایثار. «و یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه»( حشر، 9)
به فرمودهٔ المیزان، «عقبی الدار» به معنای عاقبت به خیری در دنیاست، ولی میتوان گفت که شامل هر دو سرا «دنیا و آخرت» میشود.
معنای اینکه بدی را با خوبی برطرف کنیم، این است که اگر از مومنان کسی کار ناشایستی در رابطه با ما انجام داد اغماض کنیم، نه اینکه با افراد ظالم و مفسد چنین رفتاری داشته باشیم، زیرا در مورد آنها باید مقابله به مثل نمود. به هر صورت اگر چه اسلام دین اخلاق و عاطفه و بخشش است، ولی در جای خود «لاتأخذکم بهما رأفة»( نور، 2) نیز دارد.
اسلام مکتب جامع و اولواالالباب افراد کاملی هستند. وجود جملاتی همچون: «یوفون»، «یصلون»، «یخشون»، «یخافون»، «صبروا»، «اقاموا»، «انفقوا» و «یدرؤن» نشانه آن است که انسانهای کامل هم متعهد به پیمانهای خود هستند، هم تمام ارتباطات خود را حفظ میکنند، هم تقوای والایی دارند و هم بجای انزوا، در همهٔ میدانها حاضر و فعّالاند.
چند نکته
1- صبر و استقامتی ارزش دارد که برای خداوند و در راه او باشد. (نه هر تعصب و لجاجت ویکدندگی) «صبروا ابتغاء وجه ربّهم»
2- نماز باید اقامه شود، نه آنکه فقط خوانده شود. یعنی باید آداب، شرایط، حدود و دستورات آن مراعات شود. «اقاموا الصّلاة»
3- رابطه با خدا بدون کمک به دیگران مقبولیّتی ندارد، گرچه کمک هم تنها کمک مالی نیست. «اقاموا الصّلاة و انفقوا»
4- به انفاق خود مغرور نشوید، آنچه میدهید از اوست. «انفقوا ممّا رزقناهم»
5 - وقتی نیّت کار «ابتغاء وجه ربّ» یعنی رضایت پروردگار شد، دیگر پنهان و آشکار عمل مهم نیست. «سراً و علانیةً»
6- حکمت اقتضا میکند که بعضی از کمکها علنی وبعضی دیگر مخفی باشد. «سرّاً وعلانیةً»
7- گناه را با توبه، منکر را با معروف، ظلم را با عفو، ناسزا را با سلام، عذاب را با صدقه، جفا را با صله، استبداد را با مشورت و ولایت طاغوت و شیطان را با ولایت حقّ جبران نماییم. «یدرون بالحسنة السّیّئة»
8 - خوش عاقبتی در دنیا و آخرت از آنِ صاحبان خرد است. «اولوا الالباب... اولئک لهم عقبی الدار»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید