سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روحانی در جمع ملت ایران:

پشتیبانی ملت و رهبری ایران از سربازان جبهه دیپلماسی/ مذاکره باید پایانی بر تحریم‌های غیرقانونی باشد/ایران به خاطر منطق و صلح و ثبات جهانی پای میز مذاکره آمده است + فیلم

سخنرانی رئیس جمهور کشورمان گفت: نخواهیم گذاشت هیچ قدرتی ابرقدرتی در ارده ملی ملت بزرگ ایران تاثیر بگذارد ما در میدان جنگ از استقلال دفاع کردیم در پای میز مذاکره هم از استقلال مان دفاع کرده‌ایم و دفاع خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، سخنرانی حجت‌الاسلام روحانی در روز 22 بهمن آغاز شد.

روحانی در جمع ملت ایران اظهار داشت: آرمان ملت ما همچنان استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی دو ارزش و دو آرمان در کنار خود دارد؛ مردم سالاری و دین سالاری؛ جمهوری اسلامی ایران تبلور شریعت در ظرفیت یک ملت بزرگ است.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی تجلی حکومت خداوند در قامت ملتی رشید است، جمهوری اسلامی ایران اعمال اراده الهی از طریق امتی بیدار و هوشیار است.

وی افزود: ریشه‌های این انقلاب آرمان‌های ما اصول ما تغییر ناپذیر خواهد بود و اگر در فروع و اجرا چیزی مورد نظر باشد باز هم در چارچوب جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخابات و صندوق آرای مردم خواهد بود.

روحانی ادامه داد: همان طور که امام راحل فرمود جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه، اسلامیت ما عین جمهوریت ماست و جمهوریت ما عین اسلامیت ماست.

رئیس جمهور کشورمان گفت: ما برای اعمال اراده مردم بهترین راه را اجرای احکام اسلام می دانیم و برای جمهوریت بهترین راه اراده مردم، حاکمیت مردم در چارچوب مقررات اسلامی است. امام به رای مردم شرعیت داد و بر آن فتوا صادر کرد و رهبر معظم انقلاب هم رای را حق الناس مردم ا علام کرد.

روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یک نظام انتخاباتی با مبانی شریعی و فقهی است همه ما به این نظام احترام گذاشته ایم و احترام خواهیم گذاشت، خواست دوم ملت ما در کنار نظام جمهوری اسلامی ایران استقلال بود، مرد م ما در طول دهه ها و حتی قرن ها برای استقلال مبارزه کردند از زمان فتوای تنباکو گرفته تا مبارزه برای خلع ید بیگانگان در مسئله نفت و تا فتوای امام راحل در سال 43 برای مبارزه با کاپیتالاسیون؛ استقلال آرمان بزرگ ملت ما بود و ما توانستیم به استقلال دست یابیم ما استقلال را آسان به دست نیاورده‌ایم تا آسان از دست بدهیم

وی گفت: استقلال به معنای آن است که ما روی پای خود ایستاده‌ایم، اراده مردم حاکم است، نخواهیم گذاشت هیچ قدرتی ابرقدرتی در ارده ملی ملت بزرگ ایران تاثیر بگذارد ما در میدان جنگ از استقلال دفاع کردیم در پای میز مذاکره هم از استقلال مان دفاع کرده‌ایم و دفاع خواهیم کرد.

روحانی اظهار داشت: امروز آن‌ها که در میدان دیپلماسی مشغول مبارزه هستند همه ملت بزرگ ما و راهبر بزرگ این انقلاب از این جبهه پشتیبانی می‌کنند، امروز تنها دشمنان این ملت با میز مذاکره مخالفند. یعنی صهیونیست‌ همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند اما دنیای امروز به خیانت صهیونیست‌ها پی برده است مخصوصا بعد از جنایت‌هایی که در ماههای گذشته در غزه مرتکب شده‌اند و همواره جانیان صحنه در منطقه ما بوده‌اند، سومین خواست ملت ما آزادی بود جمهوریت بدون آزادی معنا ندارد.

رئیس جمهور کشورمان گفت: اسلام و اسلامیت هم در کنار آزادی است، وحدت ملی ما هم امروز با کثرت و تنوع افکار داخلی به انسجام ملی خود ادامه می دهد، تنوع افکار و سلایق و تحلیل ها بلامانع است اما در منافع ملی و مصالح ملی همه ما یک صدا هستیم. امروز هم مثل 36 سال پیش باز هم فریاد می‌زنیم استقلال آزادی جمهوری اسلامی.

روحانی افزود: انقلاب اسلامی ما از آن همه ملت ایران است نه مربوط به قوم خاصی است نه مربوط به قشر خاصی نه مربوط به جناح خاصی. ملت یکپارچه قیام کرد و این انقلاب را به پیروزی رساند امروز هم همه باید یکپارچه از منافع مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران به خوبی دفاع کنیم.

وی اظهار داشت: انقلاب برای تغییر اسم نبود، انقلاب برای تغییر رسم‌ها بود انقلاب برای زدودن رسوماتی بود که عدالت و آزادی و ارزش‌های دینی را نادیده می‌گرفت امروز هم خواسته مردم ما نسل جوان ما همان خواسته 36 سال ملت بزرگ ایران است.

روحانی ادامه داد: مردم ما در سال گذشته با آرای خود طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری پای صندوق آرا آمدند و دولت تدبیر و امید را با آرای خود انتخاب کردند این دولت متعهد به رای مردم و وفادار به وعده‌های خود تا پایان خواهد بود. دولت مسیر و راه خود را ادامه می‌دهد و یکی بعد از دیگری وعده‌های خود را عملیاتی خواهد کرد، در همه زمینه‌ها در زمینه اقتصادی، فرهنگی، رفاه اجتماعی، پیام قوت پیام تدبیر و امید با حمایت مردم با همکاری مردم از طرف این دولت به گوش جهانیان رسیده است.

رئیس جمهوری کشورمان تصریح کرد: سال گذشته در همین جایگاه با شما ملت ایران سخن می‌گفتم وعده دادم که این دولت تا سال آینده رکود را پشت سر خواهد گذاشت و امروز با افتخار به ملت ایران اعلام می‌کنم که ما در شش ماهه اول امسال دارای رشد 4 درصدی بودیم تا همه جهانیان بدانند ملت ایران قدرتمند و با کفایت در مسیر پیشرفت راه خود را ادامه خواهد داد. ما سال 91 و 92 را با رشد منفی پشت سر گذاشتیم اما سال 93 ان شالله به حول قوه الهی با رشد مثبت به پایان خواهیم رساند.

وی افزود: صنعت 6.5، بازرگانی 5 درصد در شش ماه اول رشد داشته در زمینه نفت و در زمینه سایر مسائل اقتصادی ما رشد قابل توجه داشتیم. کاری کردیم تا رونق اقتصادی در این کشور آغاز شود اولین مسیر سهولت کسب و کار و زدودن موانع برای رونق بود.

روحانی گفت: در یک سال گذشته ایران 22 رتبه جهانی را پیموده است و از لحاظ کسب و کار 22 رتبه سعود پیدا کرده است امروز برای سهولت در صادرات و واردات در سال 93 ترخیص کالا در گمرکات برای صادرات کالا از 7 روز به یک روز تقلیل پیدا کرده است و برای واردات کالا به ویژه کالاهای اساسی از 26 روز به سه روز تقلیل پیدا کرده است. تسهیلات برای رونق کسب و کار و تجارت و صنعت امسال 40 درصد بیش از سال قبل در اختیار بخش تولید قرار گرفته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید 7 هزار طرح نیمه تمام تکمیل شده است و امروز مشغول فعالیت هستند این نشانگر آن است که ملت ما در مسیر رونق و اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند.در ده ماهه امسال صادرات ما نسبت به ده ماهه پارسال بیش از 24 درصد رشد داشته است مقصود من صادرات غیرنفتی است در پارسال در دهه ماهه اول 34 میلیارد و 3 دهم ولی امسال در ده ماهه 42 میلیارد و 6 دهم صادرات کالای ما بوده، در زمینه نفت و گاز ما علی رغم تحریم‌ها و فشارها پیشرفت‌های شگفت انگیزی داشتیم.

وی افزود: تولید نفت ما در یک سال گذشته از 2.7 میلیون در روز به 2.9 میلیون در روز ارتقا یافته است. تولید گاز همان طور که مستخصرید 5 فاز در پارس جنوبی به ثمر نشسته است و امروز نسبت به پارسال روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز را بیش از پارسال تولید می‌کنیم و انشالله تا سال آینده هم 100 میلیون متر مکعب دیگر اضافه خواهد شد.

روحانی ادامه داد: در زمینه کشاورزی علی رغم خشکسالی و مشکلات به حول قوه الهی در زمینه گندم 2 میلیو ن تن افزایش تولید داشتیم و در سالی که گذشت 6.8 دهم میلیون تن گندم خریداری شده در زمینه مکانیزه کردن کشاورزی ما توانسته‌ایم تحول بسیار خوبی در بخش کشاورزی ایجاد کنیم، تعداد تراکتورها امروز نسبت به پارسال 250 درصد افزایش پیدا کرده است. تعداد کمباین‌ها 350 درصد افزایش پیدا کرده ما 550 هزار هکتار اراضی دشت خحوزستان و ایلام را برای احیای آن‌ها تلاش خود را آغاز کرده‌ایم. کشت گلخانه‌ای را برای تامین آب کمتر افزایش داده ایم همان طور که پارسال در این جا به شما قول دادم و گفتم تورم 35 درصدی را پارسال گفتم در سال آینده به 25 درصد خواهیم رساند امروز تورم ما زیر 17 درصد است  پس دولت توانسته است با حمایت مردم جوانان م ا کارآفرینان ما قدم‌های بسیار مهمی را برای رشد کشور بردارد.

رئیس جمهوری کشورمان گفت: در زمینه علم و فناوری و فرهنگ امروز شاهد یک رشد بسیار بالا در تمام دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز علمی هستیم و به حمدالله دانشگاه‌های ما امروز آرام‌تر نسبت به گذشته و با کیفیت‌تر کار خود را ادامه می‌دهند، می‌دانید که این دولت بعد از چند سال قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را اجرا و عملیاتی خواهد کرد.

وی افزود: در طول این مدتی که این قانون را اجرا کرده‌ایم شرکت‌های دانش بنیان به 1300 شرکت افزایش پیدا کرده است یعنی در طول یک سال و چند ماه رشد ما در شرکت‌های دانش بنیان 22 برابر بوده است.صندوق نوآوری و شکوفایی را ایجاد کرده‌ایم و سرمایه آن را برای سال آینده به 2 هزار میلیارد تومان افزایش داده‌ایم.

روحانی گفت: از لحاظ سعود رتبه علمی کشور ما امسال نسبت به پارسال دو رتبه سعود کرده است و به رتبه 14 جهانی رسیده است در زمینه تکنولوژی نانو ما رتبه هفتم جهان را کسب کرده‌ایم یعنی یک رتبه و یک پله نسبت به پارسال سعود کرده‌ایم در بیوتکنولوژی ما به رتبه 14 رسیدیم یعنی دو پله سعود کردیم. همواره رهبر معظم انقلاب بر رشد علم و فناوری تاکید داشته است و ما امروز در سالگرد انقلاب می‌توانیم با افتخار بگوییم جوانان ما از پسر و دختر در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی بیش از هر زمان دیگر به فعالیت علمی خود ادامه می‌دهند و دولت پشتیبان آن‌ها بوده و خواهد بود.

وی اظهار داشت: در زمینه رفاه اجتماعی دولت برای امنیت غذایی 14 میلیون نفر از اعضای خانواده‌های کم در آمد را تحت پوشش قرار داده است و از آغاز سال سبد کالایی را در میان این 14 میلیون نفر توزیع کرده است. پوشش بیمه درمانی را همان طور که در انتخابات این دولت وعده داده بود به سراسر جمعیت کشور گسترش داده است و امسال بیش از 8 میلیون نفر افرادی که فاقد بیمه بودند تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند.

روحانی افزود: در زمینه سلامت دولت کار بسیار بزرگی را آغاز کرده است، پرداختی مردم امروز در بیمارستان‌های دولتی از 37 درصدی که سال گذشته پرداخت می‌کردند به 6 درصد رسیده است. انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف در بیمارستان‌ها هم به وفور در اختیار بیماران قرار داده و تحهیزات پزشکی 42 درصد قیمت آن کاهش پیدا کرده است، دسترسی مردم به اقلام دارویی در بیمارستان‌ها از 320 قلم به 750 قلم افزایش پیدا کرده است. ملزومات مصرفی از 1480 قلم به 2 هزار و 130 قلم افزایش پیدا کرده است یعنی 44 درصد رشد.

رئیس جمهور گفت: دولت امسال مصمم شد که 1945 خانه بهداشت روستایی را در سراسر کشور تاسیس کند که هزار و 100 باب آن تاکنون افتتاح شده است و بقیه آن در بهار سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی افزود: نسبت به جامعه ایثارگری کشور ما و به همه خانواده‌های ایثارگر احترام می‌گذاریم این دولت برای اولین بار قانون ایثارگری را اجرا کرد و تمام بدهی‌های معوق آن‌ها را پرداخت کرد.

روحانی ادامه داد: امروز یک مشکل ما مشکل محیط زیست است هم در شهرهای بزرگ و شهرهای کلان در مشقت هوای آلوده یا ریزگردها هستند، دولت از سال گذشته تاکنون قدم‌های مهمی را برداشته است و با توزیع بنزین و گازوئیل استاندارد مقداری از آلودگی را کاهش داده است. سهم سوخت مایع در نیروگاه‌ها کاهش یافته و این در کم کردن آلودگی شهرهای بزرگ موثر بوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما باید با ریزگردها در استان‌های غربی مقابله کنیم اما می‌دانید این کار بزرگ و عظیم و کوتاه مدت نیست ریزگردها عمدتا از کشورهای همسایه ما با بادهای موسمی و معمولی آغاز می‌شود و به شهرهای ما سرازیر می‌شود.دولت هر تلاشی توانسته در این زمینه انجام داده اما باید با کمک کشورهای همسایه غربی بتوانیم یک برنامه بلند مدت برای مهار ریزگردها انجام دهیم.

وی افزود: در زمینه افتتاح و بهره برداری از سدها، 7 سد جدید را افتاح کردیم و 53 هزار و 570 هکتار شبکه آبیاری و زهشکی را اجرایی نمودیم.

روحانی اظهار داشت: دولت در زمینه سیاست خارجی به همان شعار خود متعهد است و آن تعامل سازنده با جهان با حفظ منافع اصول و همه آرمان‌های انقلابی است. دولت توانست بن ببست را در مذاکرات هسته‌ای بشکند و با رویکرد جدید مذاکرات را ادامه دهد، آن چه ما دنبال ان هستیم رسیدن به تفاهم مشترک برد برد است به این معنا که ایران شفافیتش را برای فعالیت صلح آمیز هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی انجام می‌دهد و طرف مقابل باید به تحریم‌های غلط و ضد انسلانی و غیرقانونی خو د پایان دهد این به نفع دو طرف است.

وی افزود: آن جا که تحریم پایان می‌یابد هم به نفع ایران و هم به نفع طرف مقابل است آن‌ها هم نیازمندند، این که آن‌ها می‌گویند ایران به خاطر تحریم پای میز مذاکگره آمده دروغ می‌گویند ایران به خاطر فشار تحریم پای میز مذاکره نیامده است ایران به خاطر منطق پای میز مذاکره آمده است ایران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه پای میز مذاکره آمده اگر آن طور که ادعا می‌کنید تحریم باعث شده ملت ایران تسلیم شود پس چرا به تحریم ادامه نمی‌دهید دروغ گویی را کنار بگذارید بیایید با ملت‌های خودتان با صداقت حرف بزنید بیایید بگویید در برابر ملت ایران راهی جز تعامل برای دنیا باقی نمانده است. بیایید با صدای رسا به دنیا بگویید در منطقه خاورمیانه اگر بخواهد صلح و ثبات مستقر شود و تروریسم ریشه کن شود راهی جز حضور جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، شما که دیدید در عراق، سوریه، لبنان، یمن آن قدرتی که توانست در برابر گروهک‌های تروریستی به ملت عراق و سوریه و لبنان کند جمهوری اسلامی ایران بود.

روحانی گفت: با ادامه تحریم اجماعتان با شکاف مواجه می‌شود پس بیایید واقعیت را به مردم بگویید این مذاکرات به نفع جهان است به شرط آن که راه عزتمندانه‌ای که جمهوری اسلامی ایران پیش پای شما گذاشته است به خوبی و به درستی از این فرصت استفاده کنید فکر نکنید که ملت ایرات از فشار می‌ترسد و از تحریم می‌هراسد ایران دنبال ایجاد رشد و توسعه و ثبات جهانی است و همان طور که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند ما دنبال توافقی هستیم که در بردارنده عزت و پیشرفت ملت بزرگ ایران باشد.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: ما در طول یک سال گذشته توانسته‌ایم بخشی از تحریم‌ها را کنار بزنیم تحریم‌های غلط و ضالمانه و شما می‌دانید قریب 12 میلیارد دلار از دارایی‌های ملت ایران که به ناحق بلوکه شده است آزاد کردیم. دور زدن تحریم را در طول یک سال گذشته تسهیل کردیم، جلوی ادامه تحریم نفتی که آمریکا ظالمانه دنبال آن بود گرفته‌ شده. در زمینه امور مالی و بانکی قدم‌های گشایش ایجاد و صادرات پتروشیمی،  قطعات هواپیما، حمل و نقل دریایی، خودروسازی و بیمه را از تحریم خارج کرده‌ایم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به تعهدش در برابر ملت ایران برای پیشرفت و هم چنین برای متعهد ماندن به آرمان‌های انقلابش پای‌بند خواهد بود و همان طور که این دولت از ابتدا اعلام کرده است هم سانتریفیوژها خواهند چرخید و هم اقتصاد کشور و به این تعهدش دولت ادامه خواهد داد.

روحانی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته با قدمهایی که با همت مردم برداشته است ایران هراسی و اسلام هراسی را کاسته است، به جهانیان روشن کرده است که منطقه ایران در برابر دیگران همان منطق نامه ایران به گورباچوف و نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب است ما با منطق با دنیا سخن می‌گوییم. با همین منطق راهمان را ادامه خواهیم داد راه ما پیشرفت است راه ما تعالی کشور است و همان طور که دیدید ما در زمینه ثبات منطقه قدم‌های بسیار موثری را برداشتیم.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با موفقیت نشست وزرای خارجی کشورهای غیرمتعهد را برای حمایت از فلسطین در تهران تشکیل داد، جمهوری اسلامی ایران با قدرت به حمایت از مردم فلسطین و غزه در برابر تجاوز ناجوانمردانه اسرائیل ایستادگی کرد. جمهوری اسلامی ایران مسیر و راه خود را ادامه خواهد داد البته هر کاری کردیم از انقلاب، پیروزی در جنگ تحمیلی و تا امروز در برابر توطئه‌ها فقط با اتکا و اتکال به خداوند بزرگ و حمایت مردم بوده؛ توجه ما به خداست سرمایه اصلی ما حق و خاندان اهل بیت هستند و ما می‌دانیم با کمک حق راهمان را تا پیروزی نهایی اد امه می‌دهیم.

وی اظهار داشت: امروز که روز پیروزی ملت است روز 22 بهمن است باز هم دست استمداد ما به سمت حق است و از خدا می‌خواهیم که ملت ما را در مسیر سربلندی کشور همواره پیروز و موفق بگرداند. باران رحمتش را بر ملت ما همواره نازل کند و دریغ مدارد، رحمت و عطوفت محمدی را بر قلب‌های ما نازل کند. خداوند به آبروی شهیدان و عزت و شرف و استقلال و آزادی مردم را نگهبان باشد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.