سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مزار شریف روایتی از شهادت خبرنگار و دیپلمات های ایران در "افغانستان"

فیلم سینمایی مزار شریف به روایت شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و تعدادی از دیپلمات های کشورمان در افغانستان به دست گروهک طالبان می پردازد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، نشست رسانه ای و نقد و بررسی فیلم مزار شریف امروز شنبه پس از نمایش این فیلم در کاخ جشنواره (برج میلاد) با حضور عبدالحسن برزیده نویسنده و کارگردان، منوچهر شاهسواری تهیه کننده، مسعود رایگان، حسین یاری و مهتاب کرامتی بازیگران این فیلم برگزار شد.

برزیده نویسنده و کارگردان مزار شریف با اشاره به تلاش 19 روزه یکی از دیپلمات های کشورمان (شاهسون) برای بازگشت به ایران که به طرز شگفت انگیزی از این جنایت جان سالم به در برده است، گفت: در ابتدا باید از سیف الله داد معاون وقت سینمایی وزارت ارشاد که جرقه های اصلی ساخت این فیلم با کمک او زده شد یاد کرده و از او قدردانی کنیم.

وی افزود: پس از گذشت سال ها از این جنایت، خانواده های دیپلمات های کشورمان همچنان قربانی سکوت هستند؛ امروز سیمرغ بلورین خود را با نمایش این فیلم دریافت کردم و دینی که به گردنم بود را به جا آوردم.

منوچهر شاهسواری تهیه کننده فیلم مزارشریف نیز در ابتدا با اشاره به مشکلاتی که برای نمایش این فیلم در سینما فلسطین بوجود آمده گفت: باید تلاش کنیم با همکاری با مسئولان جشنواره از بروز مشکلات جلوگیری شود اما این موضوع برای ما رخ نداد و لطمه خوردیم.

وی خاطرنشان کرد: فیلم مزار شریف تجربه ای برای رعایت اخلاق حرفه ای بود؛ در مقطعی مجبور به تغییراتی شدیم که در این نشست درباره آن اظهارنظر نمی کنم اما از مسعود رایگان که پس از این اتفاقات به یاری ما آمد قدردانی می کنم.

شاهسواری تصریح کرد: بدون رعایت اخلاق حرفه ای، کار سینما هیچگاه به سامان نخواهد رسید.

«مسعود رایگان» بازیگر فیلم مزار شریف نیز درباره لزوم ایفای نقش در این فیلم گفت: در این فیلم مامور شورای عالی امنیت ملی به دنبال واقعیت ها است و اگر این نقش از فیلم حذف شود، روایت قصه با لکنت همراه خواهد شد.

وی افزود: سال 1377 که جنایت طالبان در مزارشریف افغانستان و شهادت دیپلمات های کشورمان رقم خورد، در ایران حضور نداشتم اما از شنیدن این جنایت بهت زده شدم.

رایگان که پس از بروز برخی مشکلات و جابجایی ها در فیلم مزار شریف به جرگه بازیگران این فیلم پیوسته بود، افزود: حضورم در این فیلم فقط برای به جا آوردن حق رفاقت بود.

همچنین "حسین یاری" دیگر بازیگر فیلم مزار شریف نیز درباره دلیل امتناع از ملاقات با الله مدد شاهسون دیپلمات کشورمان که از جنایت طالبان جان سالم به در برده بود گفت: ملاقات با شاهسون می توانست نوعی دوگانگی برایم ایجاد کند و در ایفای نقش دچار مشکل شوم؛ از این رو ترجیح دادم تا زمان نمایش فیلم با وی دیدار نداشته باشم.

"مهتاب کرامتی" نیز که در این فیلم نقش یک دختر افغان را ایفا کرده است، به زمان کوتاه همکاری خود در فیلم مزارشریف اشاره کرد و گفت: تمام تلاشم را به کار گرفتم تا نقشی باورپذیر در فیلم بازی کنم.

وی افزود: زمانی که متوجه شدم باید نقش دختر افغان ایفا کنم بهت زده شدم و پس از اینکه خودم را به صورت گریم شده مشاهده کردم به جرگه بازیگران این فیلم پیوستم.

سی و سومین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن آغاز شده و تا 22 بهمن ادامه دارد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.