سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

منصوری مطرح کرد؛

چین با کارت ایران در خاورمیانه حضور خواهد یافت/ آمریکا از توسعه روابط تهران_پکن نگران است

سفیر سابق ایران در چین گفت: آمریکا ممکن است از حضور چین در منطقه خاورمیانه احساس خطر کند و در این راستا سعی کند تا با تیره کردن روابط آمریکا با ایران این امکان را از بین ببرد.

"جواد منصوری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تاثیر روابط چین و ایران بر روابط چین و آمریکا اظهار داشت: آمریکا ابزارها و مکانیزم‌های بسیاری برای برقراری روابط با چین دارد اما این کشور گمان می‌کند چین قصد استفاده از ایران برای ورود و حضور فعال در منطقه خاورمیانه را دارد.
 
وی افزود: ایران در سیاست نگاه به شرق می‌تواند سطح روابط خود و چین را افزایش دهد و این به معنی قطع رابطه با غرب نیست ایران باید روابط کاملا استراتژیک با غرب و شرق نقش فعالی را در سیاست بین‌الملل ایفا کند.
 
سفیر سابق ایران در چین گفت: روابط چین با آمریکا به دلیل گستردگی بسیار نمی‌تواند تحت تاثیر روابط چین با ایران قرار گیرد، اما حجم مبادلات ایران و چین بسیار بالا است.

منصوری افزود: حجم قابل توجهی از کالاهایی که در آمریکا مصرف می‌شود در چین تولید می‌شود و  بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در چین حضور دارند و محصولات خود را در این کشور تولید می‌کنند. البته کالاهای استرات‍یک مانند قطعات مهم و کاربردی هواپیما هیچگاه در چین تولید نمی‌شود.

وی تصریح کرد: چین کشوری پر جمعیت  و دارای سرزمین وسیعی نیز است و این دو عامل موجب شده است تا دو عنصر مهم برای تولید در چین فراهم باشد، نیروی کار و مکان برای تولید این دو عنصر حیاتی در تولید کالا هستند و همین دو عامل باعث شده است تا شرکت‌های خارجی تمایل داشته باشند که کالاهای خود را در چین تولید کنند.

سفیر سابق ایران در چین ادامه  داد: چین روابط بسیاری با تمام کشورهای دنیا دارد و این مسئله باعث شده است که در جان دارای اهمیت بالایی باشد.
 
منصوری ادامه داد: آمریکا ممکن است از حضور چین در منطقه خاورمیانه احساس خطر کند و در این راستا سعی کند تا با تیره کردن روابط آمریکا با ایران این امکان را از بین ببرد.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: روابط ایران و چین تنها به این دو کشور مربوط است و هیچ کشوری نمی‌تواند در نوع و سطح این روابط اعمال نفوذ کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.