سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جای خالی درس "اخلاق حرفه‌ای" در دروس پزشکی

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در رشته‌های پزشکی و بالینی جای خالی درس اخلاق کاملا محسوس است و وقتی که هیچ زمینه‌ای را ‏برای اخلاق‌مداری ایجاد نکرده‌ایم، نمی‌توانیم انتظار اخلاق‌مدار و حقوق‌مدار بودن مجموعه نظام سلامت را داشته باشیم‎. ‎

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بسیج جامعه پزشکی ،عباسعلی واشیان استاد حوزه و دانشگاه گفت:حوزه اخلاق و توجه به مبانی اسلامی، قرآن و عترت نیاز به ‏بازخوانی مجدد در همه حوزه‌ها بالاخص نظام سلامت و پزشکی دارد، به این دلیل ما همواره نیاز به منابع انسانی اخلاق‌مدار به ‏منظور ارایه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر هستیم‎.

‎ ‎وی افزود: ما مصمم هستیم در چهار محوری که در حوزه "سلامت و دین" تعریف شده توفیق خدمت بیابیم و از وضعیت موجود به ‏وضعیت مطلوب برسیم‎.

فقدان درس "اخلاق حرفه‌ای" در میان دروس پزشکی‎ ‎

واشتیان ادامه داد: البته شاید اخلاق به عنوان یک درس عمومی در رشته‌های گوناگون وجود داشته باشد اما چیزی به نام "اخلاق ‏حرفه‌ای" در میان دروس دیده نمی‌شود که بتواند تمام لایه‌های مختلف حوزه سلامت را اعم از حوزه بهداشت و درمان، آموزش ‏پزشکی و توانبخشی را شامل شود و حتی در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهش نیز موضوع اخلاق پررنگ دیده نشده است و شاید حتی ‏یک درس تک واحدی هم در حوزه اخلاق نداشته باشیم‎.

‎ ‎واشیان خاطرنشان کرد: در رشته‌های بالینی نیز همینطور بوده، به گونه‌ای که جای خالی اخلاق کاملا محسوس است و جاذبه اخلاق ‏پزشکی در آن‌ها دیده نمی‌شود تا آن را به بقیه رشته‌ها هم تسری داد‎.‎
‎ ‎این استاد حوزه با اشاره به اینکه احتمالا به دلیل نبود اطلاع‌رسانی کافی و نهادینه  نشدن مباحث اخلاقی در نظام سلامت، شاهد ‏عملیاتی شدن مسایل و احکام شرعی نبوده‌ایم، افزود: مشکلاتی که در حال حاضر بخش اعظم جامعه ما از نظام سلامت طلب می‌کنند، ‏عمدتا در متون دینی پاسخ جامع و روشنی دارند که در فضای میان رشته‌ای سلامت و دین می‌توان به آن پرداخت‎. ‎

وی افزود: در حوزه‌های حقوقی، چه در بخش اجرایی نظام سلامت و چه در قوانینی که بر آن حاکم است و حتی در حوزه‌های ‏نظارتی مانند قانون مجازات اسلامی ابهامات فراوانی وجود دارد؛ در صورتی که می‌توان از قانون جمهوری اسلامی که مستند از ‏قرآن و عترت است و بسیاری از ابهامات را برطرف می‌کند، الهام گرفت‎. ‎

واشیان تحقق این مهم را نیازمند منابع مالی و انسانی  دانست و تاکید کرد: منابع انسانی متشکل از استادانی هستند که در فضای ‏میان‌رشته‌ای کار کرده‌اند و دارای تحصیلات علوم پزشکی و علوم دینی هستند و این دو فضا را به هم متصل می‌کنند‎. ‎

‎ ‎این استاد حوزه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه پرسش که چند درصد کتاب‌های احکام و اخلاق مرتبط با رشته پزشکی در ‏دانشگاه‌ها تدریس می‌شود؛ گفت:  گنجاندن حوزه اخلاق در پزشکی می‌تواند در کاهش پدیده زیرمیزی موثر باشد اما وقتی که هیچ ‏زمینه‌ای را برای اخلاق‌مداری ایجاد نکرده‌ایم، نمی‌توانیم انتظار اخلاق‌مدار و حقوق‌مدار بودن مجموعه خود را داشته باشیم. درحالی ‏که کتب اخلاق پزشکی یا اصلا میان دروس نیست و اگر هم باشد، بسیار ضعیف است و نهادی که به شکل تخصصی، مسایل پزشکی ‏را با قرآن و عترت تحلیل کند، وجود ندارد، به همین دلیل گاهی پاسخ‌هایی که داده می‌شود، قانع‌کننده و درست نیست‎.

باید از پزشک به طبیبان برسیم
واشتیان تاکید کرد: اگر پیوند بین حوزه نظام سلامت و دین غنی‌تر شود، ثمرات و بهره‌های آن بیشتر دیده می‌شود. امروز برخی ‏پیشکسوتان می‌گویند؛ ما دوست داریم از وضعیت موجود (پزشک) به طبیب و حکما برسیم. حکیم کسی بود که علاوه بر دانش پزشکی ‏بر سر سفره دین هم نشسته بود و پیش از اینکه طبیب باشد، به قرآن و عترت و منابع دینی اشراف داشت‎. ‎
‎ ‎
واشیان گفت: متاسفانه آنقدر که بر روی علوم پایه مانند شیمی، ریاضی، فیزیک و غیره سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، روی سبک زندگی ‏شغلی سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم در حالی که خانواده سلامت عضو این نظام هستند‎. ‎

وی تاکید کرد: باید در نظر داشته باشیم آسیب‌هایی که در نظام سلامت وجود دارد را حتما با نگاه فنی دینی ببینیم تا منجر به ‏زیاده‌خواهی، تجمل‌گرایی، ارتباطات نامناسب اعضای خانواده و حتی آسیب‌های غیرقابل جبران نشود و سبک زندگی شغلی مناسبی را ‏برای عزیزان در نظام سلامت به وجود آورد‎.  ‎



انتهای پیام‎/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.