سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سجده صهیونیست‌ها بر تورات دزدی و درخواست عراق برای استرداد آن

بغداد از جامعه جهانی و اینترپل خواست تا در استرداد نسخه خطی تورات عراقی که به صورت غیرقانونی از آمریکا به اسرائیل منتقل شده، به عراق کمک کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق در بیانیه‌ای به اخبار منتشر شده در خصوص انتقال نسخه خطی تورات عراقی به اسرائیل و جشن گرفتن وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به خاطر رسیدن این نسخه خطی واکنش نشان داد و اعلام کرد: ما به این تصرف غیرقانونی تورات عراقی از سوی اسرائیل که بخشی از میراث عراق و مهر رسمی این کشور بر روی آن حک شده است، اعتراض می‌کنیم.
 
در این بیانیه بر لزوم بازگرداندن آرشیو عبری عراق به کشور و پایان دادن به این پرونده که قرار بود در سال 2005 مختومه شود، تاکید شده و از دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا (نارا) که وظیفه حفاظت و ترمیم این آرشیو را برعهده داشته خواسته شده است تا توضیحات روشنی در این باره بدهد و مشخص کند که نسخه تورات عراقی چگونه به اسرائیل رسیده است.
 
همچنین در این بیانیه از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان علمی،‌ فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) و پلیس بین‌الملل (اینترپل) خواسته شده تا به بغداد در بازپس گیری این آرشیو کمک کنند.
 
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرده که یک نسخه خطی تورات عراقی به اسرائیل منتقل شده است. این نسخه خطی در آمریکا ترمیم شده و اسرائیلی‌ها برای دعا و عبادت‌های روزانه در قدس از آن استفاده می‌کنند. تورات عراقی که حدود 200 سال قدمت دارد با جوهر ساخته شده از آب انار که روش قدیم کتابت در شمال این کشور بوده، نوشته شده است. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شخصا در مراسم تحویل و انتقال این تورات حضور یافت.
 
عادل شرشاب، وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق پیشتر اعلام کرده بود، آرشیو یهودی عراق باید سال 2005 به کشور بازپس داده می‌شد. خروج این آرشیو در سال 2003 پس از ورود نیروهای آمریکایی به بغداد به بهانه حفاظت و ترمیم صورت گرفت اما این میراث فرهنگی عراق از آن زمان در دست آمریکایی‌ها باقی ماند و اکنون مشخص شده که یک تورات قدیمی موجود در این آرشیو از سرزمین‌های اشغالی سر درآورده است.
 
وزارت فرهنگ عراق سال 2010 از توافق عراق و آمریکا برای بازگرداندن آرشیو یهودی عراق و میلیون‌ها اسناد دیگر که ارتش آمریکا از بغداد در سال 2003 دزدیده بود از جمله آرشیو ویژه حزب بعث خبر داده بود.
 
این وزارتخانه اعلام کرد که آمریکا همچنان در تحویل نسخه اصلی این آرشیو تعلل می‌ورزد. این آرشیو به همراه هزاران سند دیگر از ساختمان وزارت اطلاعات عراق توسط آمریکایی‌ها به غارت رفت.
 انتهای پیام/زض
منبع:ایسنا
برچسب ها: وبگردی ، خبرنگاران ، عراق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.