سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میدانی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

تهران و کرمان در سخت‌ترین شرایط آبی/ تهران فعلا شرایط باروری ابرها را ندارد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: سدهای تهران در مقایسه با سال گذشته کمبود 32 میلیون مترمکعبی آب را نشان می‌دهد و علاوه بر این استان کرمان نیز در شرایط سختی آبی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در نشست خبری امروزش در پاسخ به سال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به کاهش بارندگی‌ها در کشور وضعیت تنش‌زای  استان‌ها همچنان ادامه دارد گفت: بیشترین مشکل در کمبود آب مربوط به تهران و کرمان است.

وی افزود: از پنج سد استان تهران، لار و لتیان بدترین شرایط را دارند.

وی با بیان اینکه حجم آب سدهای پنجگانه تهران در حال حاضر 168 میلیون مترمکعب است افزود: سال گذشته در همین زمان میزان آب پشت سدهای تهران 200 میلیون مترمکعب بود که در مقایسه با سال جاری کاهش 32 میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم.

میدانی تصریح کرد: در استان کرمان نیز وضعیت مناسبی نداریم چرا که آب این استان وابسته به آب‌های زیرزمینی است و دشت‌های کرمان نیز در شرایط بحرانی قرار دارند.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا برای رفع بحران آبی به واردات آب روی خواهیم آورد گفت: واردات آب پروژه کوتاه‌مدت نیست و برای رفع بحران آبی کشور روی واردات آب حساب نکرده‌ایم.

وی اظهار داشت: در این موضوع برای مقابله باوضع بحران آبی کشور بیشتر به دنبال پروژه‌های نمک‌زدایی از آب‌های شور هستیم.

میدانی افزود: بحث و پرونده مطالعات واردات آب بسته نشده و در برخی مناطق این پروژه مطالعاتی همچنان ادامه دارد.

میدانی ادامه داد: برای بدترین شرایط خود را آماده کرده‌ایم و نمی‌گذاریم مردم مانند تابستان امسال با تنگنا روبرو شوند.

وی ادامه داد: حفر و تجهیز چاه‌های جدید، اجار چاه کشاورزی، جباجایی آب از کشاروزی به شرب از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار داریم.

 
** پایش پروژه‌های سدسازی در حال انجام است

میدانی در خصوص توقف اجرای پروژه‌های سدسازی که اجرای آنها مقرون به صرفه نیست گفت: تصمیم بر آن است که سدهایی که امکان جمع‌آوری آب پشت آنها فراهم نیست ساخته نشود.

وی افزود: در همین خصوص پروژه سدسازی که در دو سال گذشته آب‌گیری شده بود و قرار بود هر سال حدود 149 میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند در سال‌هایی که از آب‌گیری آن می‌گذرد تنها 19 میلیون مترمکعب آب پشتش ذخیره شده است به نظر شما آیا ساخت چنین سدهایی منطقی است؟

وی ادامه داد: تاکنون ساخت سه سد در حوزه ارومیه که پیشرفت 15 تا 30 درصدی داشته‌اند متوقف شده است.
 
** تهران تاکنون شرایط باروری ابرها را نداشته است

میدانی در پاسخ سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه قرار بود از نیمه آبان ماه باروری ابرها در تهران انجام شود گفت: شرایط موجود در تهران به گونه‌ای بوده که جبهه مستعدی برای بارورسازی ابرها در آن پیدا نشده است وگرنه هر لحظه آماده آن هستیم تا عملیات باروری ابرها را در تهران نیز انجام دهیم.

وی اظهار داشت: در روزهای اخیر 9 پرواز باروری انجام دادیم که در آسمان استان‌های آذربایجان شرقی، چهارمحال بختیاری، اصفهان، یزد، فارس و کرمان بوده است.

میدانی با اشاره به اینک هزار و450 شلیک فشنگ در محدوده پروازی این استان صورت گرفته افزود: بحث باروری ابرها در گیلان و مازندران نیز اردیبهشت ماه صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر نیرو افزود: از 12 استانی که برای بارورسازی ابرها مورد مطالعه قرار گرفته بودند در آسمان شش استان عملیات موردنظر صورت گرفت.

وی ادامه داد: بارورسازی ابرها تأثیر 10 تا 15 درصدی برای بهبود بارش‌ها خواهد داشت.

وی ادامه داد: اعتباری که تاکنون برای این امر اختصاص پیدا کرده 14 میلیارد تومان است که وزارت نیرو درخواست 10 میلیارد دیگر برای اجرای مجدد بارورسازی ابرها داده است.
 
** 56 طرح آب و فاضلاب در دهه فجر افتتاح می‌شود

میدانی در ادامه به افتتاح 56 طرح آب و فاضلاب در دهه فجر اشاره کرد و گفت: جمع هزینه طرح‌های قابل افتتاح هزار و 770 میلیارد تومان است .

وی همچنین از کلنگ‌زنی 16 طرح آب و فاضلاب نیز خبر داد و گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته هزینه اجرای این طرح ها نیز 540 میلیارد تومان خواهد بود.

وی از افتتاح  ندول 5 و 6 فاضلاب تهران در دهه فجر نیز خبر داد و گفت: برای ساخت این دو ندول 70 مییارد تومان هزینه شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون 72.5 درصد از اعتبارات پروژه‌های عمرانی وزارت نیرو تخصیص پیدا کرده است.
 
** کاهش 50 درصدی روان‌آب‌ها

میدانی در ادامه به وضعیت آبی کشور نیز اشاره کرد و گفت: میزان بارش‌هایی که از ابتدای سال تاکنون صورت گرفته 84 میلی‌متر است که در مقایسه به درازمدت کاهش 15 درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: پوشش برفی کشور نیز از لحاظ وسعت نسبت به سال گذشته 77 درصد کاهش یافته و همچنین از نظر تبدیل به آب نیز 87 درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص ورودی سدها نیز گفت: تا پنجم بهمن ماه 6 میلیارد  مترمکعب آب وارد سدها شده که در مقایسه با سال گذشته 14 درصد کاهش داشتیم.

میدانی در خصوص میزان روان آب‌ها نیز گفت: بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش روان‌آب‌ها در حال حاضر  میزان روان‌آب‌ها 8 میلیارد مترمکعب اعلام شده که در مقایسه با دراز مدت 50 درصد کاهش داشته است که این امر می‌تواند ناشی از افزایش برداشت و کاهش بارندگی باشد.

 
انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، سد ، باروری ، بحران ، واردات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مسعود
۱۶:۳۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۳
شاید باید لبهایمان از تشنگی تاول بزند تا باور کنیم ، که مشکل کم آبی و بزودی ، بی آبی در کشور ما خیلی جدی تر از هر مسئله دیگریست.....
بهترین و به صرفه ترین راهکار مواجهه با مشک آب شرب مردم ، ساماندهی توزیع آب در بخش کشاورزی و حتی صنعتی میباشد...و این مورد که مقبول بسیاری از کارشناسان کشور است ، میطلبید که تمام همیت و سرعت خودرا در روند این صرفه جویی کشاورزان انجام دهیم..
دولت با تمام توان مالی و مشاوره و کمکهای فیزیکی خود باید به کمک کشاورزان و باغداران بشتابد!!! آنهم در طرحهای چند فوریتی...