سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابتکار در همایش غارشناسی؛

غارها نقش مهمی را در سنجش وضعیت آب و هوا ایفا می‌کنند/ شناسایی 1300 غار در سرتاسر کشور تا به امروز

رئیس سازمان محیط زیست گفت: با توجه به تغییرات آب و هوایی در کشور غارها می‌توانند نقش موثری را در سنجش وضعیت آب و هوای کشور ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مراسمی که به مناسبت غارشناسی و حفاظت از آن و تجلیل از فعالان این حوزه برگزار شد با اشاره به اهمیت غارها در کشور اظهار کرد: غارها گنج‌های شناخته‌شده‌ای هستند که افرادی در انجمن غار شناسی و کمیته ملی تلاش می‌کنند تا در زمینه حفاظت از آنها و همچنین فعالیت‌های علمی، پژوهشی و غار نوردی راه‌های پیشبردی داشته باشند.

ابتکار با اشاره به تعداد غارهای شناسایی شده در ایران بیان کرد: تا به امروز هزار و 300 غار در سراسر کشور شناسایی شده است.

این غارها برخی از تنوع زیستی ارزشمند ایران به حساب می‌آیند به همین دلیل باید به درستی حفاظت و مدیریت شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه غارها باید به خوبی مورد مطالعه قرار گیرند افزود: غارها ارزش زمین شناسی دارند به همین دلیل می‌توانند در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مرتبط با زمین شناسی بر روی غارها مطالعه و پژوهش انجام دهند.

معاون رئیس جمهور در ادامه به اهمیت غارها اشاره کرد و گفت: غارها امروزه که ما با تغییرات آب و هوایی مواجه هستیم می‌توانند نقش مهمی را در سنجش وضعیت آب و هوا ایفا کنند.

وی ادامه داد: تغییرات آب و هوایی تهدیدی جدی برای محیط زیست، خاک و کشاورزی به حساب می‌آید اما غارشناسی می‌تواند در جهت پیشرفت در این زمینه و بحث دانش به ما کمک کند تا با استفاده از این مسیر بتوانیم نقشه راه آینده را بهتر ترسیم کنیم.

ابتکار با اشاره به فعالیت میراث فرهنگی در زمینه غار شناسی عنوان کرد: فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی در زمینه غار شناسی بسیار موثر بوده است و غارها یکی از محورهای مهم گردشگری طبیعی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در شناسایی غارها باید زمینه ای فراهم شود تا به آنها آسیبی نرسد گفت: عکاسی و شناخت غارها بسیار اهمیت دارد اما باید اقدامات ایمنی را نیز به هنگام شناسایی رعایت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط در حوزه همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه غارشناسی تصریح کرد: ایران برای این موضوع زحمات فراوانی کشیده است و در نظر داریم تا در آینده‌ای نزدیک در یک نشست بین‌المللی کارگاه غار شناسی را برگزار کنیم تا بتوانیم تجربیات و دانش خود را در سطح بین‌المللی به اشتراک بگذاریم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در آستانه تدوین برنامه قانون ششم سعی شده به بحث غارشناسی توجه ویژه‌ای اعمال شود و همینطور در این زمینه کمیته ملی باید تقویت شود تا هر کدام از دستگاه‌های مربوطه کار خود را به درستی انجام دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در دولت خاتمی برای حفاظت از غارها فعالیت های بسیاری انجام شد و در آن زمان بود که کمیته ملی شکل گرفت و در حال حاضر من می‌توانم ابراز خرسندی کنم که این حرکت رو به رشد است .

انتهای پیام /
برچسب ها: غار ، عکاسی ، تجربیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.