سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیدافقهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

نگرانی آمریکا از تاثیر ایران بر دو تنگه استراتژیک/ وابستگان ریاض و واشنگتن در رأس قدرت یمن/ صنعا حیاط خلوت آل‌سعود نیست

یک کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: آمریکایی‌ها وحشت دارند از این که حوثی‌ها، انصارالله و دیگر گروه‌های شیعه یمن که طرف ایران هستند و شعارهای مرگ بر آمریکا و زنده باد اسلام را سر می‌دهند، به تنگه باب‌المندب برسند و این موضوع برای امریکا و کشورهای عربی صادرکننده نفت فاجعه‌بار است.

"سیدهادی سیدافقهی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در رابطه با "نگرانی ریاض از تحولات یمن" اظهار داشت: قبل از هر چیز باید این نظریه را  که ایران در تحولات یمن دست دارد را رد کنیم، ایران هرگز نه در یمن و نه در هیچ کشور دیگری دخالت مستقیمی ندارد و این که می‌شنویم که برخی از اعضای نظامی ایران در کشورهای عراق، سوریه و یا در کنار مقاومت حزب الله لبنان حضور دارند‌، این به معنای حضور مستشاری است و با اصرار و دعوت رسمی دولت‌های آن‌ها بوده است و امری قانونی است.
 
وی افزود: این که برخی رسانه‌های مغرض خارجی بیانی غیر واقعی در خصوص مداخلات ایران در برخی از کشورهای منطقه دارند، صرفاً تبلیغات منفی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران است و این در حالی است که مردم سطح آگاهی‌شان بالا رفته است و می‌دانند که دروغ‌پردازی است.
 
این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: مقامات آل‌سعود بایستی از تحولات یمن نگران باشند، چرا که آنها سالیان متمادی به مردم یمن ظلم روا داشته‌اند و به طور مستقیم در جنگ‌ها، کودتاها و نزاع‌های طایفه‌ای یمن دست داشته‌اند ولی امروز مردم این کشور بیدار شده‌اند و دست آمریکا و عربستان را خوانده‌اند.
 
سیدافقهی بیان کرد: مردم یمن دیگر حاضر نیستند اجحاف‌ها، تحقیرها و ذلت‌هایی را که حکومت آل‌سعود نسبت به آن‌ها روا داشته را تحمل کنند و این مسئله در مورد یمنی‌هایی که در عربستان حضور دارند نیز صدق می‌کند، بنابراین آل‌سعود بایستی نگران وضع یمن باشد.
 
وی ادامه داد: یمن پیش‌تر به منزله حیاط خلوت آل‌سعود بوده ولی دیگر نمی‌خواهد اینگونه باشد، پس طبیعی است که ریاض آرام ننشیند.از این رو  هنوز احزاب و طوایفی در یمن هستند که وابسته به عربستان هستند و از طرف آل‌سعود حمایت مالی می‌شوند. جالب اینجاست که عربستان اخوان‌المسلمین را تروریست می‌خواند اما در قالب حزب اصلاح یمن از آنها حمایت می‌کند و این نشان از نفاق آل‌سعود دارد.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تصریح کرد: هنوز بقایای عربستان در ساختار سیاسی این کشور (یمن) وجود دارد، افراد اجیر شده آنها توافقات‌شان را با گروه‌های مخالف عربستان و آمریکا همچون انصارالله و حوثی‌ها به علت فشار از طرف ریاض و واشنگتن عملیاتی نمی‌کند و به تعهداتشان پایبند نبوده‌اند، این نشان از آن دارد که هنوز وابستگان به این دو کشور در رأس قدرت یمن هستند.
 
وی در پایان گفت:  آمریکایی‌ها وحشت دارند از این که حوثی‌ها، انصار الله و دیگر گروه‌های شیعه یمن که طرف ایران هستند و شعارهای مرگ بر آمریکا و زنده باد اسلام را سر می‌دهند، به تنگه باب‌المندب برسند، چرا که احساس می‌کنند که ایران بر دو تنگه استراتژیک تأثیرگذار خواهد بود؛ یکی تنگه هرمز که مستقیم بر آن اشراف دارد و دیگری باب‌المندب که طرفداران ایران می‌خواهند بر آن تسلط یابند و این موضوع برای امریکا و کشورهای عربی صادرکننده نفت فاجعه‌بار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: یمن ، ریاض ، حوثی ، شیعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.