سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت؛

همسايگي با محتشم كاشاني

شاعر نامدار معاصر استاد مشفق كاشاني ناباورانه رخت از سراي فاني بربست و به ديدار حضرت حق شتافت.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، شاعر نامدار معاصر استاد مشفق كاشاني ناباورانه رخت از سراي فاني بربست و به ديدار حضرت حق شتافت.

اكنون مانند ضايعه اسفناك هر چهره تاثيرگذار و ماندگار حاشيه‌هايی برای مراسم تدفين و بزرگداشت ايشان فراهم است كه دقيقا برآمده از نامداری و حسن شهرت و اعتبار ايشان است.

استاد مشفق به گواه خاطرات دوستان و مصاحبه‌های ضبط شده و نامه‌هايی كه به دوستان، از جمله به اين شاگرد خويش می‌نوشتند با افتخار پسوند كاشانی را براي نام هنری خويش حفظ كردند واز به كاربردن نام مشفق بی صفت كاشانی در هر جايی گلايه‌مند بودند.

اكنون كه پيكر اين استاد نامدار در آستانه تدفين قرار دارد و به شكل قراردادی و مرسوم شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پيشنهاد دفن ايشان را در قطعه مشاهير و هنرمندان داده‌اند و خانواده استاد هم بخاطر رفت و آمدهای پس از دفن به اين امر رضايت خواهند داد اجازه می‌خواهد پيشنهاد اصرار آميز خويش را برای انتقال پيكر پاك استاد به كاشان مطرح كند.

نيك می‌دانيم كه استاد مشفق كاشاني خود بر كشنده سهراب سپهري بوده‌اند و اگر سهراب در تهران دفن می‌شد اكنون زادگاه او نام و نشانی برای عرضه به عرصه نام آوری و اعتبارمندی نداشت. 

و اگر آرامگاه محتشم كاشانی كه استاد مشفق خود را شاگرد او می دانستند مجهول بود باز شعر آييني كاشان در اين چند سده بی سند و نشان بود.

استاد مشفق مايه اعتبار فرهنگی كاشان دارالمومنين است و اين انتظار هست كه اين شاعر كه با شنيدن نام مبارك سيدالشهدا عليه‌السلام ديدگانش به اشك می‌نشست در شهر هفتصد هيات مذهبی و عاشورايی و در شهر كتيبه‌های محتشم و صباحی بيدگلی و در انارستان معرفت آميز سپهری دفن شود.

به ياد داريم كه اگر پايمردي مركز كرمان شناسی نبود و پيكر استاد ايرج بسطامی از پيكر حدود چهل هزار قربانی زلزله بم جدا نمی‌شد اكنون بنای يادمان اين استاد در بهشت زهرای بم مايه افتخار و اعتبار اين شهر نبود.

خانواده استاد نامدار دكتر قيصر امين‌پور با فداكاري وايثار اجازه دفن قيصر را در زادگاهش، گتوند- دادند و اكنون اين بنای يادمان و آرامگاه مایه آبروی فرهنگي آن منطقه است.

قطعه مشاهير بهشت زهرای تهران سرشار از نام و نشان ده‌ها هنرمند نامداری است كه روی درنقاب خاك كشيده‌اند اما برای شهر محتشم و كليم و سنجر و مسيح كاشاني شايد تا صد سال ديگر چهره‌ای به اين اعتبار و نامداری فراهم نشود كه بتواند با نام و نشان و آرامگاهش هويت افشاني كند.

اين انتظار اهالی فرهنگ و شعر و كانون‌ها و انجمن‌های ادبی كاشان از خانواده استاد مشفق كاشاني مطرح است كه با هموار كردن رنج راه اجازه دهند استاد در شهر اجدادی خويش و در خاك جاي پدر و مادر و خواهر و برادر خويش و در همسايگی محتشم كاشانی جای گيرند و هم چنان كه نود سال نام استاد مشفق كاشاني برای اين شهر اعتبار و افتخار آفريده است اكنون و برای هميشه هم خاكجاي ايشان مايه‌ی ناموری و شهرت واعتبار شهر باشد.

دكتر عبدالرضا مدرس زاده
قائم مقام انجمن بين المللي ترويج زبان وادب فارسي
مدير عامل كانون نشر فرهنگ اسلامي كاشان

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
زهرا
۱۳:۰۰ ۳۰ دی ۱۳۹۳
متاسفانه امروز در تهران دفن شدند.
روحشان شاد
شاعر
۱۲:۲۸ ۳۰ دی ۱۳۹۳
ای کاش در کاشان دفن شوند
تهران و در غربت کسی به دیدار ایشان نمیرود.
ولی در کاشان با وجود یک مقبره عالی میشود مرکز بزرگ فرهنگی
سالاری
۱۷:۱۸ ۲۹ دی ۱۳۹۳
خانواده استاد مشفق کاشانی اجازه ندهیداستاد فراموش شود
کاشان سرای ماندگار اوست