سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاور رئيس سازمان ملي جنگل‌ها و مراتع:

بسته کارآفرینی گیاهان دارویی اجرا می‌شود

مجری طرح ملی گياهان دارويی از تهيه و اجرای بسته گياهان دارويی خبر داد و گفت: علاقه مندان و متقاضيان می‌توانند با مشارکت در اين طرح از فرايند اجرايی و توليد و صادرات آن نيز با خبر شوند.

به‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران فريبرز غيبي اظهار داشت: طرح هاي توسعه توليد گياهان دارويي در عرصه هاي منابع طبيعي اجرا مي شود که سرمايه پنهان و ثروت طبيعي براي کشور محسوب مي شود و به ارتقاي ضريب سلامت جامعه و امنيت غذايي هم کمک مي کند.

وي افزود: بسياري از گياهان دارويي مصارف مختلف درماني و صنعتي دارد که با فرآوري آنها در آنها کشور مي‌توان ارزش افزوده بيشتري را از توليد آنها کسب کرد.

مشاور رئيس سازمان جنگل‌ها در مصاحبه با راديو اقتصاد گفت: پيش از اين سالانه حدود 4 هزار تن گياه دارويي صادراتي (سقز، کتيرا، سدر، ميوه بادام، بلوط و ...) برداشت مي‌شد که در پي خشکسالي ها به هزار تن رسيده است.

غيبي اعلام کرد: تا افق سال 1404 تلاش مي کنيم  100 هزار هکتار از اراضي زراعي آبي را به زير کشت گياهان دارويي برود که از سال 94 اجرايي خواهد ‌شد.

وي افزود: سازمان جنگل‌‌ها 50 هزار هکتار در عرصه‌هاي منابع طبيعي (20هزار هکتار در اراضي جنگلي، 25 هزار هکتار در مراتع و 5 هزار هکتار اراضي بياباني)  را در هر سال به کشت گونه ه‌اي بومي گياهان دارويي مناطق اختصاص مي دهد.

وي افزود: در اجراي نقشه توسعه علمي کشور قرار است  سطح کشت گياهان دارويي با برنامه ريزي به 500 هزار هکتار افزايش يابد و رويکردهاي صادراتي هم مد نظر است البته با حداکثر ارزش افزوده در حال حاضر وسعت گياهان دارويي حدود 39 هزار و 560 هکتار است.

غيبي با تاکيد بر ضرورت بسته بندي و رعايت استاندارد در توليدات گياهان دارويي و تقويت تجارت و صادرات سالم گفت : 10 درصد از داروهاي مصرفي از گياهان دارويي است که تا 20 درصد افزايش مي دهيم.

مجري طرح ملي گياهان دارويي کشور اظهار داشت : براي اقتصادي تر کردن کشت گياهان دارويي ، تفاهم‌نامه‌هايي با صاحبان صنايع و فرآوري گياهان دارويي، اتحاديه صادرکنندگان گياهان دارويي، انجمن توليد‌کنندگان گياهان دارويي و برخي شرکت‌هايي داريم که روي گياهان دارويي کار مي‌کنند و گياهان دارويي توليد شده پس از برداشت به بازارهاي هدف فروخته مي‌شود.

وي افزود: کشت گياهان دارويي به صورت مشارکت انجام مي‌شود ووزارت جهاد کشاورزي نهاده مجاني در اختيار بهره‌برداران قرار مي‌دهد و کشت، حفاظت و بهره‌برداري با خود توليد‌کننده است.

بنابراين گزارش سرانه مصرف گياهان دارويي در ايران 25 گرم ، در اروپا  900گرم و در آمريکا 2500 گرم يعني 100 برابر ايران است.

71 درصد مصرف دارو در سوئيس از گياهان دارويي است.

انتهای پیام/
برچسب ها: گیاه ، دارو ، صادرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.