سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جزئیات پرداخت سود اوراق مرابحه مگاموتور تشریح شد

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس با اشاره به آغاز پذیره‌نویسی اوراق مرابحه 100 میلیارد تومانی "صمگا" به عنوان سومین اوراق مرابحه فرابورس ایران بیان داشت: مبلغ کل اوراق مرابحه شرکت موتور، گیربکس و اکسل سایپا (مگاموتور) یک هزار میلیارد ریال به صورت 2 ساله با نرخ 20 درصد بوده و سود آن به صورت سه ماه یکبار پرداخت می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، علیرضا توکلی گفت: بازارگردان به منظور ایجاد جذابیت بیشتر، به نحوی خرید و فروش را انجام می‌دهد که پذیره نویسان بازده بالاتری کسب کنند. به این ترتیب که بازارگردان از محل کارمزد بازارگردانی خود، معادل 3 تا 5 درصد اضافه بر سود 20 درصدی اوراق در زمان بازخرید به پذیره نویس پرداخت می کند و بدیهی است نرخ سود رسمی این اوراق همانند سایر اوراق 20 درصد است.

 به گفته وی، حداکثر بازدهی این اوراق (25درصد سالانه معادل 12.5 درصد 6ماهه) صرفاً برای افرادی محقق خواهد شد که اوراق را در پذیره‌نویسی اولیه خریداری کرده و آن را تا آخرین روز دوره شش ماهه بازارگردانی نزد خود نگهداری کنند؛ اما در صورت فروش قبل از دوره شش ماهه، از سود 23 درصد سالانه به نسبت دوره نگهداری اوراق بهره‌مند خواهد شد. همچنین 20 درصد از سود یاد شده در دوره سه ماهه به حساب سرمایه گذار پرداخت خواهد شد و مابه التفاوت آن در زمان فروش اوراق، توسط بازارگردان به سرمایه گذار پرداخت می شود.

توکلی درباره علت اصلی کسب این بازده اضافه گفت: ثابت بودن قیمت فروش در دوره 5 روزه پذیره‌نویسی اولیه و با قیمت اسمی یک میلیون ریال، فرصت کسب سود مازادی را به خریداران اوراق خواهد داد.

وی در ادامه به مقایسه سود این اوراق با سود سپرده در شبکه بانکی پرداخت و گفت: در شبکه بانکی، سود سپرده به صورت ماهانه پرداخت می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود سود مؤثر سپرده‌های بانکی با نرخ‌های یکسان با اوراق منتشره در بازار سرمایه که معمولاً دارای دوره‌های پرداخت سود سه ماهه هستند، بیشتر باشد. بنابراین طبیعی است که نرخ اسمی سود اوراق در بازار سرمایه کمی بالاتر از نرخ سودها در شبکه بانکی باشد.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران تصریح کرد: اعتقاد داریم در صورتی که نرخ سود بانکی در آینده کاهش یابد، قیمت اوراق موجود با نرخ سود 20 درصد فراتر از قیمت اسمی خواهد شد، بنابراین روش‌های فعلی به ‌کار گرفته شده توسط بازارگردان‌های رسمی فرابورس که در چهارچوب مقررات و دستورالعمل‌های سازمان بورس، اوراق پذیرفته شده در فرابورس را بازارگردانی می‌کنند، نه تنها با هیچ مشکلی در آینده برخورد نخواهند کرد، بلکه با روند آتی نرخ سود در شبکه بانکی نیز سازگار و منطبق هستند.

به گفته توکلی این نوع بازارگردانی پیش از این و برای اولین بار در اردیبهشت‌ماه امسال توسط تأمین سرمایه امید و بر روی اوراق مشارکت گل گهر اجرا شد که به دنبال استقبال گسترده‌ای که از آن به عمل آمد، سایر شرکت‌های تأمین سرمایه از جمله تأمین سرمایه امین نیز این روش را در اوراق مشارکت پرشیا به کار گرفتند.

وی در ادامه افزود: در بازار غیر رسمی مشاهده می‌شود که عرضه کنندگان اوراق، به منظور ایجاد جذابیت برای خرید اوراقی که نرخ اسمی 20 درصد دارند در برخی موارد تا 8 درصد سود اضافه‌تر را برای مشتریان خود تأمین می‌کنند و در این شرایط فرابورس به دنبال مأموریت اصلی خود که شفافیت در معاملات و شفافیت در تعیین نرخ سود است، تلاش می‌کند تا از جذابیت بازارهای غیررسمی کاسته و تمام فعالان بازار را به بازار رسمی و شفاف هدایت کند.

 توکلی به فعالان بازار توصیه کرد تا برای محاسبه بازدهی سرمایه گذاری خود به این نکته توجه داشته باشند که نرخ اعلام شده، سالانه و روزشمار است و متناسب تعداد روزهایی که سرمایه گذار اقدام به نگهداری اواراق نماید، سود دریافت خواهد کرد.


انتهای پیام/

 
 

برچسب ها: توراق ، مرابحه ، موتور ، فرابورس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.