سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج؛

سد سازی شاخص توسعه بخش کشاورزی استان کردستان

توسعه صنعت سدسازی یکی از نیازهای اصلی استان کردستان در راستای توسعه کشاورزی و حوزه های مرتبط است و ذخیره بخشی از آب های سطحی استان که بخش زیادی از مرزهای کشور خارج می شود بهترین ظرفیت را برای توسعه بخش کشاورزی و توسعه گردشگری و افزایش اشتغال در این استان فراهم می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سنندج،سد سازی یکی از شاخصه های توسعه در هر منطقه و کشوری است که به موجب آن هدر رفت آب طبیعی در آن نقطه بسیار کاهش می یابد و می توان آب های سطحی و زیرزمینی را به نحو احسن کنترل کرد.

قادری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید با برنامه ریزی منسجم از تمامی ظرفیت‌های سدسازی به ویژه سد آزاد نهایت استفاده را به عمل آورند تا علاوه برتامین آب بسترهای اشتغال در زمینه های گردشگری ، آبزی پروری در استان کردستان  بوجود اید.
در سال های اخیر در کردستان هفت سد به بهره برداری رسیده، 8 سد در دست اجرا بوده و نیز 28 سد دردست مطالعه است.

هم اکنون حجم آب ذخیره شده در سدهای کردستان 992 میلیون متر مکعب است و با آبگیری هفت سد جدید در دست احداث 450 میلیون متر مکعب آب به ذخایر آبی استان افزوده خواهد شد.

همچنین 10 شبکه ابیاری و زهکشی در استان در دست اجراست که در مجموع 54 30 هزار هکتار معادل 54هزارو 860 هکتار از اراضی استان را تحت پوشش قرار میدهد.

جعفری مدیر عامل شرکت اب منطقه  ای کردستان با بیان اینکه اکنون سد های گاران با 98.2درصد پیشرفت فیزیکی ،سد زیویه با 99.1درصد،سدهای امیر اباد و رمشت مجموعا با هم 13.5درصد،عباس اباد 63 درصد،سیازاخ 93 درصد،و چراغ ویس با 92 درصد در دست ساخت است اظهار امیدواری کرد با حمایت مسوولان و تخصیص به موقع اعتبارات ملی و استانی این سدها در موعد مقرر احداث و به اتمام برسند.

وی میزان اعتبار پروژه های ذکر شده راتا اذر ماه 93-2945777091ریال اعلام کرد. ذخیره بخشی از آب های سطحی استان که بخش زیادی از آن از مرزهای کشور خارج می شود بهترین ظرفیت را برای توسعه بخش کشاورزی فراهم می کند.

به گفته جعفری حجم روان ابها در سطح استان کرد ستان 5.3میلیاردمتر مکعب است که با برنامه ریزیهای مناسب و با استفاده از سدها میتوان از هدر رفت انها جلوگیری کرد و در راه توسعه بخش کشاورزی از انها بهره گرفت.

کردستان ظرفیت های بسیار خوبی در راستای توسعه سد سازی دارد و به همین دلیل وبا تخصیص به موقع اعتبارزمینه برای ساخت سدهای بیشتر و توسعه بخش کشاورزی در استان فراهم می شود.


انتهای پیام/ش

برچسب ها: سد ، نیاز ، کشاورزی ، توسعه ، کردستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.