سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرمايه‌گذاری 250 ميليارد دلاری چین در آمریکای لاتین

شي جينپينگ رئيس جمهوری چين پنجشنبه وعده داد که کشورش 250 ميليارد دلار در طول 10 سال در منطقه آمريکا لاتين و کارائيب سرمايه‌گذاری کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه،‌ شي جينپينگ رئيس جمهوری چين پنجشنبه وعده داد که کشورش 250 ميليارد دلار در طول 10 سال در منطقه آمريکا لاتين و کارائيب سرمايه‌گذاری کند.

پکن قصد دارد در اين منطقه بيش از اين حضور خود را در  حياط خلوت هاي واشنگتن تقويت کند.
فرد شماره يک چين با افتتاح نشست جامعه کشورهاي آمريکاي لاتين و کارائيب ، همچنين ابراز اميدواري کرد که تجارت بين چين و مجموعه 33 کشور اين سازمان  در اين دهه به 500 ميليارد دلار برسد.

اين  اهداف رقم دار پيش از اين در سفر دوره اي آمريکاي لاتين شي جينپينگ در تابستان گذشته مطرح شده بود.

رئيس جمهوري چين در مراسم افتتاحيه جامعه کشورهاي آمريکاي لاتين و کارائيب و چين در کاخ بزرگ خلق درميدان تيان آن من در پکن گفت: چين تلاش هاي خود را براي همکاري همه جانبه با کشورهاي آمريکاي لاتين ،‌افزايش خواهد داد.

شي جينپينگ افزود: گفتگوها درباره افزايش همکاري در اين مجمع براي تقويت همگرايي ما در آمريکاي لاتين در پنج سال آينده در زمينه هايي مانند امنيتي ، تجارت ،امور مالي ،‌فناوري ها ،‌منابع انرژي ،صنايع و کشاورزي سرنوشت ساز خواهد بود.

آمريکاي لاتين خود اميدوار است به مناسبت اين مجمع که جمعه به کار خود پايان مي دهد پايه هاي همکاري محکمي را با چين ، مهم ترين شريک تجاري اين کشور ، بنيان گذارد. چين از کشورهاي اين منطقه انرژي و مواد اوليه خود تاکيد مي کند.

اين نشست به ويژه نشست وزيران همچنين فرصتي براي نيکلاس مادورو ، رافائل کورئا و گيرمو سوليس روساي جمهوري ونزوئلا ،‌ اکوادور و کاستاريکا خواهد بود که با شي جينپينگ ديدار کنند.

خبر اين ديدار را رئيس جمهوري چين ژوئيه گذشته در زمان آخرين سفر دوره اي خود به منطقه آمريکاي لاتين اعلام کرده بود.

وي در چارچوب اين سفر دوره اي  از برزيل ،‌آرژانتين ،‌ونزوئلا و کوبا ديدار کرده بود.

اين سفر به ويژه براي منطقه بسيار پربار بود زيرا پکن در آن هنگام متعهد شد که وام ها و سرمايه گذاري هايي به مبلغ کل 70 ميليارد دلار به اين منطقه اختصاص دهد.

زيرا چين که آمريکاي لاتين را يک منبع تقريبا پايان ناپذير مواد اوليه و به ويژه منابع انرژي مي بيند،‌ به کشورهاي اين منطقه توليدات کارخانه اي خود را صادر مي کند.چين در دهه قبل مهم ترين شريک تجاري اين منطقه بود.

بنابراعلام صندوق بين المللي پول ،چين  همچنين يکي از سرمايه گذاران در آمريکاي لاتين با حدود 102 ميليارد دلار سرمايه گذاري   و يکي از اعطا کنندگان  کمک در اين منطقه است .

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.