سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

افزایش بیماران کلیوی در فارس و کمبود امکانات

در حالی که هر سه روز یک بیمار به بیماران کلیوی در فارس افزوده می شود، بخش دیالیز بیمارستان های فارس به 40 تخت فوری نیازمند است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ رئیس بخش بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: هر 3 روز یک بیمار و در سال 164 بیمار در فارس، به بیماران کلیوی افزوده می شود.

دکتر صحراگرد افزود: با توجه به رشد روزافزون تعداد بیماران کلیوی، باید سالانه 80 تخت دیالیز دراستان راه اندازی شود و این درحالی است که طی سه سال یعنی از سال 90 تا 93، فقط 80 دستگاه دیالیز به شبکه درمانی فارس اضافه و نوسازی شده است.

معاون بخش بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به افزایش تعداد بیماران کلیوی در فارس گفت: از اول امسال تاکنون بیش از 460 نفر در بخش های مختلف دیالیز در فارس پذیرش جدید شده اند و با توجه به خارج شدن برخی از بیماران از چرخه ی درمان به دلیل انجام پیوند یا فوت، می توان گفت که اکنون تعداد بیماران همو دیالیز در فارس یکهزار و 450 نفر است.

دکتر مرواریدی افزود: فارس در حال حاضر نزدیک به 300 تخت دیالیز دارد و در سال، 165 هزار سیکل دیالیز انجام می شود که از این تعداد، 16 هزار سیکل آن به بیماران مهمان و اورژانس تعلق دارد.

دکتر مرواریدی همچنین گفت: طی 2 سال، یعنی از سال 90 تا 92، در شهرستان پاسارگاد 4 تخت دیالیز، در زرقان 3 تخت، در اوز 5 تخت، در فراشبند 3 تخت و 2 تخت در اورژانس بیمارستان شهید رجایی شیراز و بخش EICU بیمارستان نمازی راه اندازی شده است.

تلاش هایی که برای افزایش کمی و کیفی امکانات بخش دیالیز در فارس صورت گرفته است درخور توجه است به نحوی که به گفته ی دکتر صحراگردی، در اوج تحریم ها مسئولان توانستند حدود 30 دستگاه دیالیز را به سامانه بیفزایند.

رشد سریع بیماران کلیوی نشان می دهد که سالانه 6/10 درصد به تعداد بیماران کلیوی افزوده می شود، حال آنکه امکانات با سرعت 26/0 درصد رشد می کند.

همچنین فضا و امکانات برای بیماران کلیوی هپاتیت +B کم است و فقط در 5 شهرستان فارس این امکانات ارائه می شود.

به علت افزایش سریع بیماران کلیوی، بیمارستان های فارس در بخش دیالیز همچنان با حداکثر ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.

در حال حاضر به دلیل کمبود تخت بیماران مجبور هستند که ساعات پایانی شب یعنی یک تا 4 صبح را برای دیالیز کردن انتخاب کنند.

رشد بی رویه ی نارسایی کلیه به دلیل خوردن فست فودها و نوشابه های گازدار و شیوه ی ناصحیح زندگی است و به نظر می رسد با وجود همه ی تلاش ها برای بهبود کیفیت امکانات در بخش دیالیز در فارس، امکانات موجود پاسخگوی بیماران نیست و همچنان نیاز به گسترش بخش دیالیز در فارس احساس می شود.

بیماران دیالیزی وقت و هزینه ی زیادی را صرف می کنند، و گاهی وقت ها درمان ها کارساز نیست و منجر به فوت بیمار می شود.

به گفته ی دکتر مرواریدی از اول امسال تاکنون 160 نفر به دلیل نارسایی کلیه فوت شده اند.

هزینه ی دیالیز رایگان است اما داروهای دیالیز بسیار گران است و همچنین هزینه های رفت و آمد هم باید به آن اضافه کرد.

افرادی که به بيماري خاص خانوادگي دچارند مانند فشارخون و يا ديابت بهتر است با در نظر گرفتن نکاتي٬ از نارسايي زودرس کليه ها جلوگيري کنند؛ میزان قند، فشارخون و رژيم غذايي خود را کنترل کنند و داروها را به خصوص مسکن هايی چون بروفن٬ ديکلوفناک سديم٬ آسپرين و آنتي بيوتيک ها را بدون تجویز پزشک مصرف نکنند.

با شکل گیری و افزایش خود مراقبتی در بین مردم می توان از روند رو به افزایش این بیماری جلوگیری کرد و از این راه می توان دانش و مهارت های افراد را در راستای مدیریت سلامت خود افزایش داد.


انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.