شیراز؛

ترافیک شیراز را می بلعد/ عزمی برای حل مشکل نیست

این روزها مردم شیراز ساعتها از وقت خود را در ترافیکهایی می گذرانند که در اکثر مناطق شهر در حال گسترش است و مسئولان برای حل این معضل شهری نسخه بنیادین و پایداری ندارند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، مردم شیراز این روزها برای رسیدن به مقصد باید ساعت‌ها زودتر از موعد مقرر از خانه هایشان بیرون بزنند زیرا شهر شیراز طی ماه های اخیر ترافیک‌های سرسام آوری را تجربه می‌کند که تا پیش از این در این شهر تجربه نشده بود.
 
این روزها فرقی نمی‌کند مرکز شهر باشی یا حاشیه شهر، به هر حال چند ساعت از وقت شهروندان باید در راه بندان‌ها یا بی نظمی‌های ترافیکی سپری شود.
 
خیابان‌هایی مانند بلوار صنایع که در شمالی‌ترین نقطه شهر شیراز قرار دارد تا جنوبی ترین محدوده شهر این روزها ترافیک‌هایی را تجربه می‌کند که طی سالهای گذشته وجود نداشته‌اند.
 
این ترافیک‌ها که اغلب ناشی از بی‌نظمی تردد خودروها در سطح شهر است در حالی رقم می‌خورد که هیچ اراده‌ای برای پایان دادن به آن از سوی متولین امر دیده نمی‌شود.
 
تنها راه حلی که برای پایان دادن به مشکل شهر از سوی مسئولان شهرداری شیراز سال گذشته مطرح شد اجرا کردن طرح ترافیک بود، اما حال این نکته را باید مطرح کرد که آیا می‌توان در تمام شهر طرح ترافیک اجرا کرد زیرا اکنون وضعیت ترافیکی شهر شیراز مختص به مرکز شهر نیست و حاشیه‌های شهر را نیز در برگرفته است.
 
این روزها از شمالی‌ترین نقطه شیراز تا جنوبی‌ترین خیابان‌های شهر دچار ترافیک‌هایی چند ساعته استاتوبوس‌های شهر شیراز عمر بالایی دارند و سن اغلب آنان به دو رقم رسیده، متروی شهر فقط 10 کیلومتر از شیراز را پوشش می‌دهد، ناوگان تاکسیرانی اغلب کهنه، محدود و فرسوده است و درکنار این کمبودها رویش هر روزه مجتمع‌های اداری تجاری بدون پارکینگ در خیابان‌های کم عرض و عدم حضور پررنگ راهور برای نظم دادن به ترافیک باعث شده که هر روز بر گستره این معضل نیز افزوده شود.
 
افزایش روز افزون خودروها در شهرهایی که خیابان‌های آنها در همان قد و اندازه 30سال پیش باقی مانده‌اند و این روزها در بعضی  کلان‌شهرهای کشور موجب شده که حمل و نقل روان نباشد.
 
شهر شیراز مدت‌ها است که گرفتار کندی حمل و نقل شده  و شهروندان اوقات زیادی از وقت خود را در خیابان‌ها سپری می‌کنند.
 
وجود ادارات مرکزی در خیابان‌های کم عرض و مرکزی شهر از یک سو و عدم ایجاد راه‌هایی به موازات خیابان‌های مرکزی از سوی دیگر سبب شده که بافت مرکزی شهر در بیشتر اوقات شبانه روز با گره ترافیکی مواجه باشد.
 
جمع شدن ساختمان پزشکان و مراکز آزمایشگاهی نیز در یکی از مهمترین خیابان‌های شهر بدون اینکه مطب‌ها برای مجوز نیاز به پارکینگ داشته باشند، خود تبدیل به بحران ترافیکی در شیراز شده است.
 
ورود خودروهای شخصی قصد انجام کار شخصی از شهرستان‌ها که یکی از ضروری‌ترین و بدیهی‌ترین نیاز جامعه شهری است و همچنین وجود خودروهای شخصی برای مسافرکشی در سطح شهر شیراز می‌تواند یکی دیگر از عوامل کند شدن حمل و نقل در شهر شیراز باشد.
 
ترافیک
 
ترافیک، وقت و هوای پاک را از شهروندان می‌گیرد و شاید این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های دنیای ماشینی تبدیل کرده باشد.
 
خیابان لطفعلی خان زند، قصرالدشت معالی آباد، صورتگر، انقلاب، احمدی، بلوار زند و ده‌ها خیابان دیگر مهمترین گره‌های ترافیکی شهر هستند.
 
ایجاد مسیر کمکی اگر چه آرزوی شهروندان است اما مدیریت شهری با ادله‌های مختلف در یک دهه اخیر اعتقادی به این امر نداشته است و افتتاح فاز یک قطار شهری و اجرای طرح ترافیک را نسخه‌ای برای کاهش کندی حمل و نقل در شیراز می‌داند.
 
نکته‌ای که امروز در شهر فرهنگی شیراز مشاهده می‌شود کندی حمل و نقل در مسیرهای مختلف است، حمل و نقل حتی در کنار گذرها و مسیر‌های فرعی نیز کند است و شاید باید برای فرار از این بحران، شهر را دوباره از نو ساخت.
 
شهری که هزینه مهاجرت به آن بسیار کم است و روزانه از نقاط مختلف افراد زیادی با خودروهای تازه به آن مهاجرت می‌کنند اما خیابان‌ها همان عرض‌های 30 سال پیش را دارند.
 
اما رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ارزیابی ترافیک‌های چند ساعته خیابان‌هایی نظیر بلوار صنایع که صبح‌ها مردم را خسته و سرگردان می‌کند اعتقاد دارد که شیراز ترافیک قابل قبولی دارد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این راستا گفت: وضعیت ترافیک در شهر شیراز قبل قبول است.
 
غلام مهدی حقدل اظهار داشت: ترافیک در شهر شیراز نسبت به سایر کلانشهرها بسیار روان‌تر است و اعتقاد ندارم شرایط ترافیکی در شیراز وضعیت خوبی ندارد.
 
وی ابراز داشت: البته نه اینکه بگویم شرایط کاملا ایده آل و مطلوب است اما وضعیت به نظر من قابل قبول می‌باشد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در شهر شیراز تنها در ساعات پیک حمل و نقل شاهد کندی حمل و نقل هستیم و در بقیه ساعات وضعیت مطلوب است.
 
وی خاطر نشان کرد: اینکه ترافیک در شهر شیراز با مشکل روبرو است نظر شخصی شما است و بسیاری از کارشناسان معتقدند وضعیت قابل قبول است.
 
حقدل افزود: با وجود این شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز عمده مخارج خود را هزینه روان سازی ترافیک می‌کنند.
 
وی ادامه داد: مدیریت شهری برای حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری مناسبی انجام داده و به این موضوع توجه خاص دارد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: مدیریت شهری به دنبال تکمیل رینگ ترافیکی است تا روان سازی حمل و نقل میسر شود.
 
وی گفت: فاز دوم قطار شهری نیز از طرح‌های مهم مدیریت شهری است که می‌تواند مشکلات ترافیکی شهر را برطرف کند.
 
ایجاد زیر ساخت‌ها برای اجرای طرح ترافیک ضروری است
 
سید کمال پاک فطرت،عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این راستا افزود: بحران ترافیکی در شهر شیراز وجود دارد و برای حل این مشکل باید زیر ساخت‌های لازم برای اجرای طرح ترافیک ایجاد شود.
 
وی گفت: اینکه بخواهیم در مورد هر کلان‌شهری بگوییم مشکل ترافیکی وجود ندارد در واقع نوعی کتمان حقیقت است.
 
عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: پیگیری اجرای طرح محدودیت ترافیکی نیز گواه این است که مشکل ترافیکی وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: وجود ساختمان‌های دولتی در خیابان‌های مرکزی شهر که امکان عریض سازی هم ندارند یکی از دلایل وجود این مشکل است.
 
وی بیان کرد: ایجاد زیر ساخت‌های طرح ترافیک و احداث پارکینگ از تمهیداتی است که مدیریت شهری برای روان سازی حمل و نقل مد نظر دارد.
 
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: شورای اسلامی شهر شیراز همچنین برای گسترش حمل و نقل عمومی عزم جدی دارد و در این راستا مصوبات خوبی را در شورای چهارم شاهد هستیم.
 
همه وقت رانندگان در ترافیک سپری می شود
 
محسن یکی از رانندگان تاکسی در شیراز در این راستا گفت: همه وقت ما در ترافیک سپری می‌شود.
 
وی گفت: خیابان لطفعلی خان زند و قصرالدشت در امتداد آن و خیابان انقلاب اسلامی بیشترین وقت را از رانندگان تاکسی می‌گیرد.
 
این راننده جوان ادامه داد: مسئولان شهری باید به دنبال نگاهی تازه در شهر سازی باشند مگرنه طرح هایی مانند طرح ترافیک تنها مسکن هستند.
 
ترافیک روز اول مهر عکاس: محمد خدابخش
 
وی تصریح کرد: مسئولان ما به جای پیروی از مدل شهرهای دیگر باید به دانش نخبگان در حوزه شهرسازی و ترافیک تکیه کنند آنوقت خواهند دید که مشکلات ترافیکی برطرف می‌شود.
 
کندی حمل و نقل این روزها جزئی از زندگی شهرهای مدرن شده و شاید شهروندان نیز دیگر به این موضوع عادت کرده‌اند.
 
ترافیک قابل کنترل است اگر بخواهیم
 
اما برخی از کارشناسان امر بر این باورند که نباید ادارات ، عرض خیابان،  خودروهای شهرستانی و... را مسبب این ترافیک دانست بلکه  باید بررسی کرد تا مشخص شد درد چیست بعد نسخه داد و درمان کرد.
 
کارشناسان بر این باورند که در هسته مرکزی شهر رانندگان توقف غیر مجاز دارند، عابر پیاده از گذرگاه خود عبور نمی‌کند، شهروندان به تابلو هشدار دهنده توجه نمی کند.
 
اما در این میان نکته قابل توجه این است که ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافر وجود ندارد و این امر در ایجاد ترافیک تاثیر زیادی دارد.
 
اگر هرکس اعم از مسئولین شهرداری، مسئولین فرهنگی، نیروی انتظامی و خاصه شهروندان حقوق شهروندی را رعایت کنند، مشکل ترافیک شیراز حل می‌شود.
 
نزدیک به یک سال از توقف طرح ترافیک شیراز به دلیل عدم وجود زیرساختها مانند ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی، تقویت ناوگان عمومی، مجهز کردن ورودی‌ها به دوربین، ایجاد پارکینگ می‌گذرد اما همچنان شاهد هستیم که تنها برخی از زیرساخت‌ها بعد از گذشت یک سال فراهم شدهاست.
 
دی ماه سال گذشته سردار سجادیان فرمانده سابق انتظامی استان فارس به دنبال اجرایی شدن مرحله ارشادی این طرح اعلام کرد که به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌ها طرح اجرایی نخواهد شد.
 
در آن زمان فرمانده سابق انتظامی استان فارس در ساعات مختلف روز با مسئولین شهرداری پیاده مسیرها را طی کرده و به منظور روان سازی تردد و ایجاد ایستگاه اتوبوس و تاکسی نقاطی را مشخص کردند حال پس از گذشت یک سال نه تنها زیرساخت مطلوبی فراهم نشد بلکه همه گناهان به گردن ادارات و بیمارستانها و خودروهای شهرستانی افتاده است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.