سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یهودی سازی اسامی اماکن فلسطینی با تشدید ویرانی و محاصره نژادپرستانه

اشغالگران قدس از روزی که سرزمین فلسطین سنگینی چکمه هایشان را احساس کرد، اقدامات مختلفی را برای تغییر هویت سرزمین فلسطین در زمینه های مختلف آغاز کردند که تغییر نام های اماکن فلسطینی و یهودی کردن آنها از جمله این اقدامات بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، حذف اسامی روستاها و شهرهای فلسطینی و عبری کردن آنها رسما از سوی حکومت اشغالگران از همان ابتدای غصب فلسطین به صورت یک طرح هدفمند آغاز و در این زمینه کمیته ای برای نامگذاری روستاها و شهرهای فلسطینی و تغییر نام آنها به نام های عبری تشکیل شد.

تا پایان سال 1948میلادی، اسامی 216 موقعیت و مکان به عبری تغییر یافت، در سه سال نخست اشغال فلسطین، صهیونیست ها اسامی 194 موقعیت و مکان را در فلسطین تغییر دادند.

طی سال های 1951-1953میلادی، 560 نام دیگر به عبری تغییر یافت و تلاش ها برای تغییر اماکن در فلسطین همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش های منتشره، از ابتدای اشغال سرزمین فلسطین تا کنون، اسامی بیش از هفت هزار نقطه و مکان در فلسطین، به عبری تغییر یافت. علاوه بر آن باید به عبری کردن اسامی بیش از پنج هزار مکان تاریخی و جغرافیایی و بیش از هزار منطقه مسکونی اشاره کرد.

رژیم صهیونیستی در راستای طرح یهودی سازی فلسطین از جمله قدس، اسامی مناطق عربی را به اسامی عبری تغییر داد و برای تثبیت اسامی عبری، شیوه های آموزشی را هم به طور کامل از عربی به عبری تغییر داد.

صهیونیست ها اسامی شهرهای مهم فلسطین را از عربی به عبری به این شرح تغییر دادند:

نابلس به شخیم تغییر یافت که در عبری به معنای کمک است.

الخلیل به هبرون تغییر یافت که در عبری به معنای دشوار است.

بیت لحم به بیت لخم تغییر یافت که در عبری به معنای انبار نان است.

قدس به اورشلیم تغییر یافت.

رژیم صهیونیستی حتی اسامی گذرگاه های تاریخی قدس را با هدف یهودی کردن آن به این شرح به عبری تغییر داد :

اسم عربی : باب الخلیل   اسم عبری : شاغر یافو(یافا)

باب الحدید به شاغر هحداش تغییر یافت

باب العمود(دمشق) به شاغر شکیم تغییر یافت.

باب الزاهرة (الساهره)به شاغر هورودوس تغییر پیدا کرد.

باب ستنا مریم به شاغر هاریون (سیاه)تغییر یافت.

باب المغاربه به شاغر هأشفا (زباله ها) تغییر یافت.

باب الرحمه به شاغر هرحمیم تغییر پیدا کرد.

باب النبی داود به شاغر تنسیون (صهیون) تغییر یافت.

شاخص های آماری درباره یهودی سازی قدس

رژیم اشغالگر قدس همچنان به سیاست تخریب منازل فلسطینی ها و مانع تراشی در برابر صدور مجوز ساخت و ساز ساختمانی برای فلسطینی های ساکن قدس ادامه می دهد، بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی موسسه المقدسی، از سال 2000 تا سال 2012، یک هزار و 124 باب منزل فلسطینی در قدس شرقی(بخشی از استان قدس که رژیم صهیونیستی پس از اشغال کرانه باختری در سال 1967 میلادی به خود الحاق کرد)تخریب کرد که به آواره شدن چهار هزار و 966 فلسطینی از جمله دو هزار و 586 کودک و هزار و 311 زن و بروز مشکلات و مصائب فراوان برای آنها منجر شد.

بر اساس این گزارش، میزان کل خسارت های وارده به فلسطینی ها به سبب تخریب منازل و ساختمان های متعلق به آنها در قدس به سه میلیون دلار رسید که باید به این خسارت ها، پول هایی را که تحت عنوان تخلفات ساخت و ساز از آنها به زور گرفته شده است، اضافه کرد.

موسسات فعال در مناطق اشغالی، از تخریب حدود 25 هزار باب منزل فلسطینی خبر داده اند که این روند همچنان به بهانه های مختلف ادامه دارد.

وادار کردن فلسطینی ها به تخریب منازل خود یکی دیگر از اقدامات جنایتکارانه غاصبان قدس به شمار می رود، عملیات تخریب منازل فلسطینی ها در قدس از سال 2000 تا کنون روند صعودی داشته است به طوری که اشغالگران، 303 فلسطینی را وادار کرده اند منازلش را به دست خود تخریب کنند.

سال 2010 میلادی شاهد بالاترین نسبت از تخریب اجباری منازل فلسطینی ها توسط خودشان بود که با تهدید صهیونیست ها، 70 فلسطینی وادار به تخریب منازل خود شدند، در سال 2009، 49 مورد از این نوع تخریب و در سال 2011، بیست مورد انجام شد، در سال 2012 هم، صهیونیست ها، 14 فلسطینی را مجبور کردند منازلشان را تخریب کنند.

موسسه المقدسی اعلام کرده است در بسیاری از موارد تخریب منازل،فلسطینی ها از سخن گفتن درباره آنها خودداری می کنند و رسانه ها و موسسات حقوق بشری را در جریان قرار نمی دهند.

نکته دیگر درباره محدودیت ها و مشکلات فلسطینی های ساکن قدس، تحمیل مالیات های سنگین بر آنها از سوی اشغالگران است به طوری که فلسطینی ها که تنها 30 درصد ساکنان قدس را تشکیل می دهند، مجبور هستند 40 درصد کل مالیاتی را که شهرداری اشغالگران از تمام ساکنان دریافت می کند، پرداخت کنند، اما در مقابل این مالیات سنگین و اجباری که باید پرداخت کنند، شهرداری تحت سلطه اشغالگران، تنها هشت درصد برای خدمات رسانی در مناطق آنها هزینه می کند و این اقدامات ظالمانه مشکلات فراوانی را برای ساکنان فلسطینی قدس به وجود آورده است.

صهیونیست ها با تنگ کردن عرصه بر فلسطینی های ساکن قدس در کنار اقدامات تجاوزکارانه دیگر درصدد هستند تا طرح یهودی سازی این شهر را با سرعت بیشتری به اجرا درآورند، با این حال فلسطینی های باقی مانده در قدس همچنان در برابر فشارهای فزاینده و روزافزون اشغالگران مقاومت می کنند

اسکان نیمی از شهرک نشینان صهیونیست در استان قدس

نیمی از شهرک نشینان صهیونیست در چارچوب سیاست های یهودی سازی بیت المقدس، در این شهر اسکان داده شده اند و البته این اقدامات تجاوزکارانه همچنان ادامه دارد.

تعداد اماکن شهرک نشینی و پایگاه های نظامی رژیم صهیونیستی در پایان سال 2012 میلادی در کرانه باختری به 482 مورد رسیده است، اما تعداد شهرک نشینان صهیونیست ساکن شهرک های احداث شده در کرانه باختری تا پایان سال 2011 میلادی، 536 هزار و 932 نفر بوده اند.

بر اساس آمارهای منتشر شده، حدود 50 درصد از کل شهرک نشینان صهیونیست در استان قدس اشغالی اسکان یافته اند به طوری که تعداد آنها بیش از 267 هزار نفر بوده است که حداقل 200 هزار نفر از آنها در قدس شرقی اسکان یافته اند.

نسبت شهرک نشینان صهیونیست به فلسطینی ها در کرانه باختری، حدود 21 شهرک نشین در مقابل هر 100 فلسطینی بوده است در حالی که این نسبت در قدس، حدود 68 شهرک نشین در مقابل 100 فلسطینی بوده است که نشان دهنده روند تصاعدی افزایش اسکان صهیونیست ها در قدس دارد.

دیوار حائل و محروم شدن بیش از 50 هزار فلسطینی از اقامت در شهر قدس

یکی دیگر از اقدامات جنایتکارانه و ضد بشری اشغالگران قدس، احداث دیوار حائل برای جداسازی مناطق صهیونیست نشین و محاصره مناطق فلسطینی است که باعث بروز مشکلات و محدودیت های گسترده برای فلسطینی ها در زمینه های مختلف از جمله رفت و آمد و کار شده است.

انتظار می رود که طول دیوار حائلی که رژیم صهیونیستی برای جداسازی مناطق صهیونیست نشین از مناطق فلسطینی احداث می کند، به 780 کیلومتر برسد که تا کنون بیش از 60 درصد آن ساخته شده است.

برآوردها بر اساس مسیر دیوار حائل نشان می دهد که مساحت اراضی فلسطینی جدا و محاصره شده میان دیوار و خط سبز به حدود 680 کیلومتر مربع در سال 2012 یعنی حدود 12 درصد مساحت کرانه باختری رسیده است که 117 کیلومتر مربع برای ساخت شهرک های صهیونیست نشین و پایگاه های نظامی مورد استفاده قرار گرفته است.

این دیوار نژادپرستانه در نهایت، حدود 37 منطقه را که بیش از 300 هزار فلسطینی در آن زندگی می کنند، جدا و منزوی می کند . بیشتر تجمعات مسکونی در قدس قرار دارد که بیش از 250 هزار فلسطینی در آن زندگی می کنند. این دیوار همچنین بیش از 50 هزار فلسطینی را از رسیدن و اقامت در قدس محروم کرده است و همچنین 173 منطقه تجمع فلسطینی ها را که بیش از 850 هزار نفر در آن زندگی می کنند که شهر قلقیلیه از جمله این شهرهای محاصره شده است.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، قدس ، اماکن ، اسامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.