سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

جنگلهای ارسباران جز مناطق گردشگری آذربایجان شرقی

جنگل ارسباران با وسعت بیش از ۷۰ هزار هکتار سرزمین پهناوری است که از شمال به رود ارس و از مشرق به مشکین شهر و مغان و از جنوب به سراب و اوجان واز مغرب به مرند و تبریز محدود است و شهرستان اهر را در بر می گیرد و با مدیریت شهرستان کلیبر اداره می شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره ی کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، گفت:منطقه ی حفاظت شده ی ارسباران با وجود احاطه ی یک درصدی وسعت ایران دارای تنوع گونه های گیاهی و رویشگاه منحصر به فردی است که 20 درصد تنوع گونه های گیاهی ایران را در بر می گیرد که به  علت تلاقی چند آب و هوایی باعث تنوعی بومی و جزو ذخیره گاههای زیست کره  ای و بین المللی است.

رسولی تنوع پوشش گیاهی خود رو از جمله نعنا ،رزماری،کاکوتی،پولک ،مرزه و انار وحشی،تمشک،انواع آلوچه،ازگیل، فندق و توت فرنگی  از جمله میوه هایی است که به سهولت در این جنگل یافت می شود.

رسولی گفت:در مجموع تعداد 48 گونه پستاندار،215 گونه پرنده،29 گونه خزنده، 5 گونه دو زیست و 17 گونه ماهی در زیست گاههای منطقه ارسباران شناسایی شده است و این منطقه زیستگاه حیواناتی نظیر مارال،شوکا،سیاه خروس،پلنگ،خرس قهوه ای،کله بز وحشی است و سیاه خروس در ایران تنها در این منطقه موجود است.

وی علت جاذبه های گردشگری این منطقه را پوشش جنگلی عنوان کرد و افزود: این مناطق مانند شمال هوای شرجی ندارد و آزار دهنده نیست ییلاق و قشلاق،اسب دوانی  مردان و زنان پیشکسوت ،وجود آثار تاریخی قلعه بابک و مهمتر از همه  طرح احیای مارال در ارتفاعات آینالو از ویژگیهای بکرو گردشگر این مناطق می باشد.

وی در ادامه افزود:ساکنان این دیار به فعالیتهای مدرن خدماتی- تولیدی ، اقتصادی که قدمت 2 هزار ساله دارد و اکنون با روشهای  جدید تکنولوژی انجام می گیرد مشغول هستند و این توان و قابلیت قومی – فرهنگی یک ملت را می رساند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره ی کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به گویش اصیل و ادبیات فلکلورلهجه ی شیرین آذری را مهمترین شاخصه ی مردمان این سرزمین در حوزه فرهنگی آنان عنوان کرد.

وی همچنین از تهدید اتی که جنگل ارسباران را در معرض نابودی قرار داده است خبر داد و گفت:وجود معادن مس و ریزگردها و پساب ها و مواد شیمیایی حاصل از استخراج فلزات زنگی و طلا و مس  باعث انقراض  این جنگل شده است ودر این راستا خواستار همکاری بیشتر شرکت مس سونگون با اداره ی کل  حفاظت محیط زیست آذربایجان  شرقی شد.

رسولی از مهمترین اقدامات اداره کل در دهه های اخیر به طرح احیای مارال و کله بز با 10 درصد افزایش نسبت به  سالهای قبل جلوگیری از فعالیتهای مخربانه در منطقه ی دیزمار(ارسباران غربی)،جلوگیری از نابودی شوکا و مارال با گزارشهای مردمی و دوربینهای مدار بسته ،ارتقای سطح حفاظتی پارک ملی آنزا ،رونق بحث زمین و جلوگیری از تعرضات افراد سودجو برای تصاحب زمین های ملی اشاره کرد.

به گفته ی وی هم اکنون پرونده های متعددی  برای زمین خواران در جنگل های ارسباران  تشکیل شده است و در صف جریان های  قضایی هستند.

رسولی تصریح کرد:استراحت گاههای پارک جنگلی مکیدی، تفرجگاه آینالو و قلعه دره سی   از لحاظ پتانسیل جزیی هستند و  این منطقه را در جذب گردشگران خارجی با مشکل جدی مواجه ساخته که این مهم نیازمند سرمایه گزاری و توجه بیش از این است.
 
انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.