سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان؛

حضور دانشجویان مسلمان از 48 کشور در مسابقات/جایزه استاد مولایی به استاد برگزیده قرآنی اهدا می شود

پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان یازدهم تا چهاردهم دی ماه در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد با حضور دانشجویان مسلمان 48 کشور جهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس شورای سیاست‌ گذاری مسابقات قرآنی دانشجویان مسلمان امروز شنبه در نشست خبری پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان، شعار این دوره از مسابقات را "قرآن، منادی وحدت، مهربانی و کرامت انسانی" عنوان کرد و گفت: در جوامع اسلامی و سایر جوامع، دانشجویان جزء افراد فرهیخته و مرجع به حساب می‌آیند و بر همین اساس ضروری است تا دانشجویان چه به لحاظ قرائت صحیح و چه به لحاظ فهم آیات توجه جدی به قرآن کریم داشته باشند.


رئیس جهاد دانشگاهی به ناخوشایند بودن اتفاقات و شرایط فعلی جهان اسلام اشاره و اظهار کرد: اتفاقاتی شکل گرفته است که باعث شده تا دنیای اسلام به شرایطی برسد که برای مسلمانان ناخوشایند باشد.  جهاد به عنوان یک سازمان فرهنگی و علمی که مولود نظام جمهوری اسلامی ایران است خود را متعهد به تشخیص چالش‌های ملی و بین‌المللی می‌داند.

طیبی بیان کرد: جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس، فعالیت‌های قرآنی را در دستور کار خود قرار داده است و از سال 1385 نیز اقدام به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به صورت هر دو سال یکبار کرده است. توسعه فعالیت‌های قرآنی در بین دانشجویان به عنوان معلم‌ها و آینده‌سازان جوامع مختلف با استفاده از این مسابقات می‌تواند شکل گیرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در ادامه به اهداف برگزاری چنین مسابقاتی اشاره کرد و گفت: توسعه فعالیت‌های ویژه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در بین دانشجویان، استفاده از ظرفیت مسابقات برای گسترش وحدت در بین مسلمانان، آشنا شدن دانشجویان با پیشرفت‌های ایران اسلامی از جمله اهدافی است که برای این مسابقات در نظر گرفته شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیام این مسابقات را که «قرآن، منادی مهربانی، وحدت و کرامت انسانی» است، از طریق دانشجویان به اطلاع همه مسلمانان می‌رساند تا تقویت اتحاد و همبستگی در راستای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی به دنبال داشته باشد.
طیبی خاطرنشان کرد: در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، نزدیک به 50 کشور نماینده‌های خود را به این مسابقات فرستاده‌اند که با توجه به اقتضائات و شرایط موجود حضور بسیار خوب و گسترده‌ای است که امیدواریم شاهد شکل‌گیری مسابقاتی با کیفیت باشیم.


رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد ثبت دبیرخانه دائمی این مسابقات و اقدامات صورت گرفته در مورد آن گفت: این کار از طریق آیسسکو صورت می‌گیرد تا دبیرخانه دائمی این مسابقات در جمهوری اسلامی ایران ثبت شود و تا زمان ثبت رسمی این دبیرخانه یک سری ملاحظات مورد نیاز است که باید تا آن موقع صبر کرد.

در ادامه دکتر فیض، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و قائم مقام مسابقات نیز گفت: بعد از چهار دوره مسابقات قرآنی دانشجویان مسلمان در تهران، تبریز، مشهد و اصفهان این دوره مسابقات با تاکید بر پژوهش‌های میان رشته‌ای برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی براینکه خواندن و تلاوت قرآن ابتدای راه است واصل بر تدبر آیات می باشد افزود:در دوره ای که دیگر کشور ایران را به عدم اتحاد با دیگر کشور های مسلمان و بی توجهی به قرآن متهم می کنند این مسابقات فرصت مناسبی است که نشان دهیم ما حول قرآن با دیگر کشورهای مسلمان وحدت داریم.

فیض با بیان اینکه برای اولین بار در این دوره از مسابقات بخش پژوهش و مطالعات میان رشته ای آورده شده است گفت:در حاشیه این مسابقات کنفرانس وحدت در جهان اسلام برگزار می شود که مقالات ارائه شده در آن ارائه خواهد شد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای عموم مردم
مهدی فیض تصریح کرد: برگزاری کارگاه آموزش ویژه عموم مردم در حاشیه این مسابقات با عنوان‌های «شفا» و «زندگی هوشمندانه» در نظر گرفته شده است. یکی از تفاوت‌های این دوره این است که تلاوت‌ها تنها محدود به سالن اصلی مسابقات نیست و از روز هفتم تا 18 دی‌ماه محافل قرآنی در مساجد، حسینیه‌ها، دانشگاه‌ها و ... با حضور قاریان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.‌

اضافه شدن بخش معارف به مسابقات

وی اضافه شدن بخشی با عنوان «معارف» به مسابقات این دوره را یکی دیگر از ویژگی‌های این مسابقات عنوان کرد و افزود: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با انتشار فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم به این بخش کمک کرده است و تاکنون 9 شماره از آن را نیز منتشر کرده است. امیدوارم بخش معارف را به عنوان موضوع ماندگار مسابقات قرآن ایجاد کنیم و با قوت بیشتری پیش برویم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان با بیان اینکه بسیاری از دشمنان بر این باورند که پیگیری بحث وحدت امت اسلامی از سوی ایران یک تاکتیک است، گفت: این در حالی است که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که که وحدت تاکتیک جمهوری اسلامی نیست بلکه آرمان و هدف نظام جهموری اسلامی است البته وحدتی که زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) قرار گیرد. شاهد برخی جریانات هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور هستیم که با استفاده از دلارهای آمریکایی این اهداف را مورد تهاجم قرار داد‌ه‌اند.


تاسیس دبیرخانه ای با عنوان جایزه استاد مولایی

همچنین در ادامه حمید فرزام دبیر مسابقات از تاسیس دبیرخانه ای با عنوان جایزه استاد مولایی خبرداد و گفت:در این دوره مسابقات هم جایزه استاد مولایی به اساتید فعال در حوزه قرآنی و دانشجویی داده خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد حامی این دوره از مسابقات شهرداری تهران است و افتتاحیه مسابقات پنجشنبه یازدهم دی ماه با حضور مسئولین شهری و دانشگاهی در برج میلاد برگزار می شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.