سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحلیلگر افغان: سند سازی "سیا'" دلیلی بر حقانیت ایران در موضوع هسته ای است

کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه افغانستان، دسیسه و سند سازی آمریکا بر ضد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را که توسط 'جیمز رایزن' خبرنگار نیویورک تایمز فاش شد، دلیلی بر حقانیت ایران در موضوع هسته ای دانست و آن را رسوایی دیگری از نقش مخرب و مداخله جویانه آمریکا و سازمان سیا در جهان ارزیابی کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "مطیع الله خروتی" کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه افغانستان روز سه شنبه  گفت: آمریکا که نتوانست با اسناد و مدارک معتبر در مدت طولانی مذاکرات ایران و غرب ثابت کند فعالیت هسته ای ایران غیرصلح آمیز است، اکنون با سندسازی و توطئه چینی تلاش می کند اسنادی را برای غیرصلح آمیز جلوه دادن برنامه هسته ای ایران، جعل نماید.

"جیمز رایزن"خبرنگار نیویورک تایمز که در کتاب خود شکست توطئه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" را در اجیر کردن یک متخصص هسته ای روس برای انتقال اطلاعات گمراه کننده و دارای مشکل در خصوص ساخت سلاح هسته ای به ایران، فاش کرده است اخیرا به دادگاهی در آمریکا احضار شد تا در مورد چگونگی درز موضوع شکست عملیات سیا برای انتقال اطلاعات مخدوش هسته ای به ایران، پاسخ دهد.

در این کتاب آمده است که سازمان سیا در صدد بود با اجیر کردن یک متخصص هسته ای روس برای انتقال اطلاعات گمراه کننده و دارای مشکل در زمینه ساخت سلاح هسته ای به ایران، نقشه های خود را عملی کند که با آگاه شدن تهران از این ترفند ، نقشه ضدایرانی آمریکایی ها نقش بر آب شد.

خروتی در ادامه با انتقاد از دسیسه های سازمان سیا برای دستیابی به اهداف نامشروع آمریکا، افزود: افشای این توطئه واشنگتن بر ضد ایران، نمونه ای از دهها دسیسه ای است که تا کنون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا 'سیا' بر ضد ایران اجرا کرده است.

این استاد افغان با بیان اینکه آمریکا در نزد افکار عمومی جهان رسوا و شناخته شده است، گفت: براساس قوانین بین المللی دستیابی به دانش هسته ای و انرژی هسته ای صلح آمیز حق همه ملت ها است و آمریکا با توطئه چینی و وارانه جلوه دادن واقعیت ها تلاش می کند مانع ایران در استفاده از دانش نوین شود.

خروتی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه به اعتبار سازمان ملل نیز در نتیجه رفتارهای مداخله جویانه آمریکا، خدشه وارد شده است، گفت: نقش مخرب و مداخله جویانه آمریکا بارها در جهان به اثبات رسیده و سازمان ملل نیز با برخورد دوگانه با مسایل بین المللی از اینگونه اقدامات چشم پوشی کرده که این به اعتبار سازمان ملل لطمه جبران ناپذیری وارد کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به انتشار اسناد ویکی لیکس از موارد گسترده نقض حقوق بشر و اقدامات غیرقانونی آمریکا در جهان، تبعیض نژادی، شنودهای غیرقانونی، شکنجه مظنونان در زندان های مخفی امریکا، نگهداری طولانی مدت اتباع دیگر کشورها در زندان های مخفی را تنها بخشی از اقدامات غیرقانونی و ضد بشری آمریکا در جهان دانست.

خروتی گفت: آمریکا که پس از فروپاشی شوروی خود را قدرت بلامنازع جهان می بیند، تلاش می کند که دانش و علم را مصادره و کشورهای اسلامی را عقب نگه دارد تا کشورهای اسلامی همچنان محتاج به آنان باشند.

وی حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی را که بزرگترین انبارهای سلاح هسته ای را در اختیار دارد و حاضر به پذیرش معاهده های بین المللی از جمله پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای نیز نیست، نمونه کوچکی از رفتار دوگانه و مغرضانه واشنگتن بر ضد تهران دانست و گفت در حالیکه بازرسان آژانس بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند و دوربین های آژانس نیز تاسیسات هسته ای ایران را زیر نظر دارند، آمریکا به احتمال اینکه برنامه هسته ای ایران در آینده به سمت غیرصلح آمیز بودن حرکت کند، تحریم های ظالمانه را علیه ایران اعمال کرده است.

استاد دانشگاه کابل، دولت آمریکا را در نزد افکار عمومی این کشور نیز بی اعتبار دانست و گفت: آمریکا به دنبال سلطه کامل بر جهان است از این رو هر گونه تعللی در برابر زیاده خواهی های آمریکا، به استعمار سیاسی، اقتصادی و همه جانبه کشورها مبدل خواهد شد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.