سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یونسی در رشت:

عده‌ای خود را متولی انقلاب می‌دانند/ میرزا کوچک جنگلی ثروت تمامی ایرانیان است

دستیار ویژه‌ رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: عده ای خود را متولی انقلاب اسلامی و همه چیز می دانند و هرکس در دایره فکر آنها نباشد، رد می کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران؛ حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی در همایش ملی و علمی نقش نهضت جنگل در تحولات فکری و اجتماعی ایران معاصر در دانشگاه گیلان گفت: پاسداشت قیام جنگل یک وظیفه برای اقشار مختلف مردم است.

وی اظهار داشت: میرزا کوچک خان جنگلی یک شخصیت ملی بود و در کنار ستارخان، باقرخان، رئیسعلی دلواری و صدها مبارز دیگر گرچه مقطع ظهورشان یک منطقه بود ولی ثروت تمامی ایرانیان هستند.

دستیار ویژه‌ رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بیان داشت: ملت ایران اسلامی ملتی با تاریخ و ریشه کهن هستند و امروز با روحیه و احساس جوانی در کشوری کهنسال که شاید کهنسال‌ترین کشور جهان باشد زندگی می‌کنیم.

یونسی با بیان اینکه تاریخ کشور پر از بزرگانی همچون میرزاکوچک جنگلی است، تصریح کرد: مبارزانی همچون میرزا مشعل فروزان هدایت در تاریخ بوده‌اند و تعظیم و تکریم آنها تکریم همه ملت است.

وی با بیان اینکه داشتن اختلافات فکری و نظری نه تنها بد نیست بلکه لازم است، گفت: باید یاد بگیریم با هم تعامل کنیم و همدیگر را تحمل کنیم.

یونسی خاطرنشان کرد: بشر، تحمل مخالف عقیده را به عنوان یک راه پذیرفته و قرآن کریم بر آن تاکید دارد و حتی در این کتاب آسمانی نیز آمده که با دشمن هم مذاکره کن و حرف بزن.

وی گفت: با این وجود، عده ای خود را متولی انقلاب اسلامی و همه چیز می دانند و هرکس در دایره فکر آنها نباشد، رد می کنند.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی افزود: دارای حس جوانی هستیم و ملت ایران، یک ملت کهنسال و دارای تاریخ ژرف و دیرینه است.

وی همه تاریخ ایران را افتخارآمیز دانست و گفت: همیشه ایران در منطقه و دنیا منشأ اثر بوده است.

یونسی ادامه داد: فکر ایرانی، فرهنگ، نبوغ و هوش ایرانی همیشه در منطقه و جهان تاثیرگذار بوده اما کسانی هستند که مایلند از ایرانیان چهره دیگری بسازند.

وی تصریح کرد: این افراد، هم کلیت فرهنگ ایران را زیر سوال می برند و هم اجزای آن را و می خواهند ثابت کنند فرهنگ ایران، منفی است و به دیدن جلوه های منفی می پردازند مانند مگسی که در پیکر سالم انسان به دنبال نقطه منفی است.

وی اضافه کرد: هر انسان و ملتی، ممکن است نقطه منفی داشته باشد اما آنها می خواهند اشکالات را بزرگ جلوه دهند.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی ادامه داد: منطق طنز و شوخی در رابطه با اقوام و ملت ایران، برخاسته از دوران استعمار است که همه ملت ایران را به نوعی تحقیر می کنند.

وی هدف ملت ایران را در طول تاریخ، عدالت و اخلاق خواند و با اشاره به قیام میرزاکوچک خان و نهضت جنگل گفت: بزرگانی همچون میرزاکوچک خان، ستارخان، باقرخان، رییسعلی دلواری و بزرگان دیگر، مربوط به یک منطقه نیستند و به همه ایران زمین تعلق داشته و ثروت معنوی ایرانیان هستند.

یونسی بزرگترین ویژگی میرزا کوچک خان را رویکرد ضد استعماری، ضد استبدادی و ضد جهالت عنوان کرد.

وی ادامه داد: منطقه گیلان در تاریخ، بزرگترین افتخارات را برای ملت ایران آفریده؛ اولین نهضت رهایی بخش برای ایران از شمال کشور آغاز شد و آل بویه، بزرگترین خدمت را به ایرانیان حتی بیشتر از صفویه انجام داد و دارای یک تسامح دینی بود.

وی با بیان اینکه آل بویه شیعه بودند اما از همه بزرگان دینی استفاده کردند، یادآور شد: برای آل بویه تفاوت های مذهبی، دینی و قومی مهم نبود؛ به همه جهان اسلام و ایران فکر می کرد.

وی افزود: این هوش یک ایرانی و گیلانی است؛ آنگاه که به حکومت می رسد به گونه ای عمل می کند که اصول، قربانی فرع و هدف نشود.

یونسی در همین رابطه گفت: در ایران اسلامی، هیچ کس نباید به دلیل گرایش مذهبی، دینی و سیاسی از خدمت محروم شود.

وی همه مذاهب را از یک حقوق مسلم برخوردار دانست و افزود: برخورداری از حقوق برابر، قانون اساسی و حکم انسانیت ماست، چرا برخی حتی از به کار بردن این لفظ می ترسند.

دستیار رییس جمهوری با اشاره به دستآوردهای بی نظیر انقلاب و جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و ... تصریح کرد: مشکلی که امروز داریم، عدم استفاده از استعدادهای کشور است.

وی اظهار داشت: استانداران باید از همه نیروها، از چپ و راست در صورت داشتن بهترین قابلیت ها استفاده کنند و فقط شایستگی های اخلاقی، علمی، حرفه ای و سالم بودن افراد را در گزینش ها مدنظر قرار دهند.

دستیار رییس جمهوری با یادآوری تلاش های میرزاکوچک خان و نیز نحوه شهادت سردارجنگل گفت: باید از تاریخ عبرت بگیریم، تا مانند دشمنان میرزا ، عمل نکنیم.

وی همچنین با اشاره به استعدادهای گیلان برای توسعه افزود: با توجه به سرمایه نیروی انسانی، تاریخ درخشان و سرمایه های مادی و معنوی این استان؛ شایسته مردم گیلان نیست که حتی یک نفر بیکار یا یک نفر طرد شود

یونسی تاکید کرد که همه به مسوولان گیلان کمک کنند تا در مسیر توسعه گام بردارند.

انتهای پیام/ا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.