سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردین: سازمان اطلاعاتي انگليس از عمليات شکنجه سيا با خبر بوده است

یک مقام رسمی سابق انگلیس به مطلع بودن سازمانهای جاسوسی این کشور از عملیات شکنجه سیا اذعان کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به نوشته شماره امروز روزنامه گاردین در اینترنت، "لرد وست" وزیر مشاور سابق در امور امنیتی انگلیس اذعان کرده است، جاسوسهای انگلیسی احتمالا از شکنجه مظنونان به اقدامات تروریستی توسط سیا مطلع بوده اند. این درحالی است که جنجال بر سر انجام تحقیقات مستقل درباره تجاهل انگلیس نسبت به شکنجه زندانیان رو به تشدید است.

وی از مواردی سخن گفت که ماموران انگلیسی در جریان روشهای بی رحمانه آمریکا در بازجویی از زندانیان قرار داشتند.

اعتراف این مقام انگلیسی در زمانی صورت می گیرد که اعضای پارلمان برای طرح سوالاتی از ترزا می وزیر کشور درباره ملاقات افشا شده وزرا و مقامات انگلیسی با سناتورهای آمریکایی در ارتباط با گزارش مربوط به رویه های بازجویی سیا آماده می شوند. افشای حداقل بیست و سه مورد از این ملاقاتها به این اتهام دامن زده است که آنها برای حذف بخش های مهمی از مشارکت انگلیس در ربودن و شکنجه زندانیان بر سناتورهای آمریکا اعمال فشار کرده اند.

با وجود ادعاهای مکرری که درباره استفاده از فرودگاههای اسکاتلند و جزیره دیگو گارسیا تحت کنترل انگلیس در اقیانوس هند برای انتقال مظنونان به کشورهای ثالث مطرح شده است، درگزارش نهایی کمیسیون اطلاعاتی سنا هیچ اشاره ای به نقش انگلیس در روشهای غیرانسانی سیا بین سالهای 2001 تا 2007 نشده بود.

لرد وست اولین چهره عالی رتبه انگلیس از دولت قبلی حزب کارگر است که به اطلاع این کشور از رویه های غیرانسانی سیا در مورد زندانیان اذعان می کند. وی که همچنین سابقا رئیس مرکز اطلاعات دفاعی انگلیس بود، به بی بی سی گفت که ده تا پانزده سال قبل برای ماموران انگلیسی روشن نبود که به شواهد مربوط به چنین رویه هایی چه واکنشی باید نشان دهند.

همچنین مایک شوئر مقام ارشد سابق سیا به مجله پراسپکت گفت: سرویسهای اطلاعات و امنیت ام آی شش و ام آی پنج به ارزش برنامه های ما واقفند اما نمی توانند چیزی بگویند.

به گفته وی، همه کشورهای اروپایی بویژه انگلیس از نتیجه آن بازجویی ها سود بردند.


انتهای پیام./.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.