سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خشکسالی آرامش را از زیستگاه‌های شنگ گرفته است/ آلودگی شنگ‌ها را به عقب‌نشینی واداشته است

خشکسالی همراه با آلودگی و تنش، شنگها را که برای ادامه حیات وابسته به منابع آبی و مکان ساکت و آرام هستند، مجبور به انزوا و عقب‌نشینی از زیستگاه اصلی شان کرده است.

به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران شنگ‌ها حیوانات نیمه آبزی هستند که در بسیاری از زیستگاه‌های آب شیرین یا نواحی ساحلی زندگی می‌کنند آنها از جمله پستاندارانی هستند که پراکندگی بسیار وسیعی دارند ولی می توان آنها را در اطراف رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، نهرها، استخرهای پرورش ماهی، تالاب‌ها، غارها، شالیزارهای برنج، سواحل سنگی و کانال‌های آبی پیدا کرد.  
 
براساس این گزارش شنگ‌ها به دلیل گستردگی پراکنش در تمام نقاط دنیا به جز قطب جنوب و استرالیا زندگی می‌کنند، شنگ در ایران نیز وجود دارد و محل‌های سکونت آنها تالاب پریشان و تالاب شادمان در خوزستان است.  
 
این حیوان به عنوان گونه پرچم و شاخص در تالاب پریشان مورد مطالعه قرار گرفته است، بقای شنگ‌ها به حفظ سایر گونه‌های جانوری و گیاهی تالاب پریشان کمک می‌کند. 

حامد مشیری کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه شنگ معمولی در اکثر اکوسیستم‌های آبی ایران اعم از رودخانه، تالاب و آب پشت سدها زندگی می‌کند، گفت: اگر چه این گونه دارای پراکنش وسیعی است ولی با تهیداتی روبروست بطوریکه شرایط زیستگاهی شنگ محدودتر شده و خشکسالی و کاهش منابع آبی زیستگاه‌های این جانور را تهدید می‌کند، کشتار شنگها از طرف استخرداران و پرورش دهندگان ماهی نیز از دیگر عوامل تهدید این گونه ارزشمند است. 

وی افزود: باتوجه به اینکه شنگها وابسته به منابع آبی بوده و در رأس هرم غذایی هستند حضور یا عدم حضور آنها معیار پایش شرایط آبی است و نشان دهنده تخریب زیستگاه آنها به دلیل خشکسالی یا آلودگی است.  
سوزاندن نی و توسعه زمین‌ها و فعالیت‌های کشاورزی در نواحی رودخانه‌ای و دریاچه‌ها سبب از بین رفتن زیستگاه‌ها و کاهش جمعیت شنگها شده است. 

رفتار نادرست انسانها بیشتر ازسایر عوامل شنگ‌ها را تهدید می‌کند آلودگی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به دلیل استفاده انواع آفت‌کش‌ها موجب از بین رفتن منابع غذایی (بسیاری از ماهیان) شده است ساخت و سازهای جاده‌ای و تخریب سواحل به منظور برداشت شن و ماسه، احداث سدها و کاهش کیفیت آب، تنش در محل زیست این حیوان، تخریب درختان و گیاهان بلند و به دام افتادن شنگ در تور ماهیگیران شکار بی‌رویه و غیرمجاز از مهترین عوامل کاهش جمعیت این‌گونه ارزشمند حیات وحش است.  
 
گفتنی است شنگ‌ها متعلق به 30 میلیون سال پیش هستند. ابتدایی‌ترین تصاویری که از شنگ به دست آمده در محدوده‌ای از اسکاندیناوی و حدود 3000 سال پیش است.

گزارش از هراتیان
 
انتهای پیام/  
 
 
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.