سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات انجام شد

تولید جاذب سموم قارچی خوراک دام و طیور با نام تجارتی آفلاتوکس

جاذب سموم قارچی خوراک دام و طیور با نام تجارتی آفلاتوکس توسط پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات برای نخستین بار در کشور مشابه نمونه خارجی با امکان صادرات تولید شده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، مهرداد میرزاجان زاده دانشجوی دکتری مهندسی شیمی این واحد گفت: این محصول به عنوان یکی از نمونه‌های موفق همکاری صنعت و دانشگاه در جهت تبدیل دانش به تکنولوژی و محصول، با دارا بودن فرمولاسیون ویژه، یک جاذب سموم قارچی متشکل از چند جاذب است که با دو مکانیزم شیمیایی و فیزیکی باعث جذب و بی اثر نمودن طیف وسیعی از مایکوتوکسین‌ها می‌شود.  

وی با بیان این مطلب که این محصول دارای فرمولاسیون ویژه‌ای متشکل از چند ترکیب شامل آلومینوسیلیکات‌ها، کربن فعال، دیواره سلولی مخمر ساکرومایسس سرویسیه و یک عامل ژل کننده است، گفت: هریک از اجزای آفلاتوکس بصورت اختصاصی وظیفه جذب و خنثی نمودن یکی از انواع سموم بویژه انواع آفلاتوکسین ها (M1, B1, …)، زیرالنون، اکراتوکسین و فومونیزین تولید شده توسط قارچ ها را دارا است بطوری که آفلاتوکس با جذب سموم قارچی باعث عدم جذب آن‌ها توسط دستگاه گوارش شده و در نتیجه موجب تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های دام و طیور، بهبود ضریب تبدیل غذایی و افزایش تولید می‌شود.  

میرزاجان زاده گفت: ترکیب ژل کننده موجود در آفلاتوکس موجب می‌شوند که این محصول با جذب آب حالت کلوئیدی پیدا کرده و مواد غذایی موجود در دستگاه گوارش به حالت ژله ای درآمده و سرعت عبور آنها از دستگاه گوارش کاهش یابد.  

به گفته وی، این ویژگی باعث هضم آنزیمی و میکروبی بهتر پروتئین و دریافت انرژی بیشتر و در نتیجه بهبود ضریب تبدیل و نیز کاهش هزینه های خوراک و افزایش وزن، تولید شیر و تخم مرغ می شود.  

وی از مزایای استفاده از این محصول را جذب طیف وسیعی از سموم قارچی (آفلاتوکسین، زیرالنون، اکراتوکسین، فومونیزین، T2، ... ) و جلوگیری از بروز انواع بیماری ها و بهبود ضریب تبدیل، افزایش بهره وری خوراک و بهبود کیفیت پوسته تخم مرغ از طریق کاهش سرعت عبور غذا از سیستم گوارشی و در نتیجه هضم بهتر و جذب حداکثری مواد مغذی دانست. 

بر اساس این گزارش، این طرح موفق به ثبت اختراع محصول در ایران ، اخذ مجوز تولید و بهره برداری از سازمان دامپزشکی کل کشور و معرفی در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور، فرآورده‌های لبنی و صنایع وابسته در آبان ماه سال جاری معرفی شد. 

این طرح توسط دکتر مهدی ارجمند دانشیار و دکتر مهرداد میرزاجان زاده دانشجوی دکتری مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات و دکتر مازیار شریف زاده استایار واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی و با همکاری لابراتوارهای داروسازی ارس بازار طی یک قرارداد تحقیقاتی از مرحله فرمولاسیون تا مرحله اخذ مجوزهای تولید و بهره برداری، انجام شده است.  


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.