سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

منزل کناری مدرس به ثبت ملی رسید / خانه مدرس هنوز تخریب نشده است

سیروس‌نیا معاونت میراث فرهنگی تهران تخریب خانه مدرس را تکذیب کرد و جزئیات اختصاص اعتبار دو میلیارد تومانی برای خرید آن را مربوط به دوره اصلاحات دانست.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ در خیابان امیرکبیر خیابان جاریدی بن بست مدرس خانه‌ای تاریخی وجود دارد که می‌شود آن را یادگاری از دوران مشروطه دانست.   
 
این روزها خبرهای ضد و نقیضی از تخریب شدن یا نشدن خانه آیت‌الله مدرس به گوش می‌رسد.
 
برخی از کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که این خانه باید ثبت ملی شود و مجلس ششم نیز یک میلیارد تومان اعتبار برای خرید آن در نظر گرفته بود. اما با بررسی‌های انجام شده از سوی مسئولان فعلی میراث تهران و موجود بودن اسناد و مدارک این خانه که از نماینده نامدار و استبداد ستیز مجلس ایران به یادگار مانده است نه تنها در فهرست ثبت آثار ملی قرار نگرفته بلکه این روزها حال و روز خوبی هم ندارد.

سپیده سیروس‌نیا معاون فعلی میراث فرهنگی تهران در خصوص تخریب خانه مدرس در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تخریب خانه تاریخی مدرس کذب محض است و چنانچه از تخریب این خانه در رسانه‌ها حرفی به میان آمده، باید گفت که کاملا شایعه است و آن را تکذیب می‌کنیم.   
 
این مقام مسئول عنوان کرد: جزئیات اعتبار اختصاص یافته برای خرید این خانه مربوط به سال 82 و دوره اصلاحات است و مسئولان وقت میراث فرهنگی از جزئیات این مسئله اطلاع بیشتری دارند و بهتر می‌توانند پاسخگو این مسئله باشند.   
 
پیرو صحبت‌های خانم سیروس‌نیا با معاونت وقت میراث فرهنگی تهران در آن زمان گفتگو کردیم تا نقاط مبهم قضیه برطرف شود.
 
قدیر افروند معاون میراث فرهنگی تهران در سال 1382 در خصوص اعتبار دو میلیارد تومانی مجلس برای خرید خانه مدرس در گفتگو با ما گفت: اختصاص اعتبار دو میلیارد تومانی برای خرید خانه مدرس صحت دارد و در همین راستا میراث تهران سال 82 کارگروهی را برای بررسی و شناسایی خانه مدرس انتخاب کرد.   
 
افروند اظهار داشت: قرارگیری این خانه در کوچه شهید مدرس و مجاورت با خانه واجد ارزش و تاریخی نصیرالدوله موجب شد تا کارشناسان و یا کارگروه انتخاب شده از سوی میراث تهران خانه نصیرالدوله را به جای خانه مدرس معرفی کنند.   
 
این مقام مسئول ادامه داد: هدف و نظریه کارشناسان در این زمینه از دو جنبه قابل بررسی است یکی اینکه خانه نصیرالدوله خانه‌ای زیباتر و از لحاظ ارزش تاریخی و معماری با داشتن فضاهایی نظیر شاه نشین، حمام، تزئینات معماری و... خانه اعیانی و اشرافی بود و دیگر اینکه به دلیل تخریب و نوسازی خانه مدرس، این خانه فرم و ویژگی‌های ساخت دوران ابتدایی خود را از دست داده و از ارزش کمتری برخوردار بود.
   
معاون وقت میراث تهران بیان کرد: در این زمینه هیچ گونه مداخله‌ای نداشته‌ام و با برداشتی که از عملکرد کارگروه در این رابطه دارم نظرم این است که اگر این اتفاق نمی‌افتاد شاید خانه تاریخی نصیرالدوله اکنون وجود خارجی نداشت.   
 
افروند تصریح کرد: اکنون به عنوان کارشناس در میراث فرهنگی تهران مشغول به فعالیتم و در شورای ثبت آثار جلسه‌ای در رابطه با موضوع خانه تاریخی مدرس داشتیم.   
 
کارشناس میراث تهران تاکید کرد: درصدد هستیم تا خانه مدرس در فهرست آثار تاریخی استانی و سپس در مرحله بعدی در فهرست آثار ملی به ثبت ملی برسد.   
 
افروند در پایان بیان کرد: به طور کلی تخریب خانه مدرس شایعه است و اتفاقات صورت گرفته در گذشته باعث به وجود آمدن شک و شبهاتی شده است که اکنون به آن‌ها پایان می‌دهیم؛ در واقع خانه نصیرالدوله در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و در آینده نزدیک هم شاهد احیای خانه مدرس و قرار گرفتن آن در فهرست آثار ملی خواهید بود و امیدوارم که جدا از تصمیمات اخذ شده در جلسه شورای ثبت آثار که طی آن مشخص می‌شود چه تصمیمی باید برای خانه مدرس اتخاذ گردد، در موارد دیگر هم شاهد چنین اتفاقی نباشیم که آثار تاریخی و استوانه‌های هویت فرهنگی به دست فراموشی سپرده شوند و این گونه قامت خم کنند که یکی پس از دیگری در معرض نابودی و تخریب قرار بگیرند.

  
انتهای پیام/رس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.