سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بورس انرژي :

کسب درآمد مضاعف براي نيروگاه ها و شرکت هاي توزيع برق با کد عام

نخستين معامله کد عام را شرکت توزيع برق استان تهران انجام داد تا از اين پس شرکت هاي توزيع و نيروگاه ها از طريق کد عام بتوانند براي به خريد و فروش برق در بورس انرژي اقدام و سود مناسبي را براي خود شناسايي کنند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  سنا، مدير بازار برق شرکت توزيع برق استان تهران با بيان اين خبر گفت: از اهداف تشکيل بورس انرژي کشف قيمت برق و ايجاد فضاي رقابتي براي معاملات برق مثل هر نوع کالاي قابل معامله در بورس هاي کالايي بود اما با راه اندازي کد عام شرکتهاي توزيع که پيش از اين فقط خريدار برق در بورس انرژي بودند و همچنين نيروگاه ها که فقط فروشنده برق بودند از طريق کد عام مي توانند روي کالاي برق معامله تجاري انجام دهند.

محمد محمدي نيا با اشاره به انجام معامله روي نمادهاي برق در بورس انرژي گفت: امکان معامله و خريد و فروش روي برق از طريق کد عام ، راهکاري مناسب براي کسب سود براي دو طرف عرضه و تقاضاي برق فراهم کرده است.

وي افزود: از طرف ديگر از اين طريق شرکت هاي توزيع در چارچوب  خصوصي سازي آرام آرام به ماهيت بنگاه هاي اقتصادي نزديک مي شوند و به عنوان يک بنگاه اقتصادي علاوه بر اينکه مانند گذشته فعاليت خدمات رساني در حوزه برق را انجام مي دهند ، مي توانند در کنار آن به عنوان بخش خصوصي فعاليت تجاري کنند و خدمات خود را با کيفيت بهتر ارائه کنند.

اين کارشناس مسئول با اشاره به اينکه شرکت توزيع برق استان تهران از بدو تأسيس شرکت بورس انرژي به شکل نمونه در اين بورس حضور داشته است، خاطرنشان کرد: شرکت توزيع برق استان تهران امسال 215 هزار مگاوات ساعت برق مورد نياز خود را به ارزش بيش از 12 ميليارد تومان از طريق بورس انرژي تأمين کرد که البته تنها بخش کوچکي از مصرف مورد نياز توزيع برق تهران بوده است اما به عنوان يک طرح نمونه ، موفقيت آميز بود.

وي اظهار داشت: شرکت حدود 2 ميليون مشترک دارد که مصرف کننده نهايي برق هستند و به 12 ميليارد کيلوات ساعت برق براي مصرف يک سال مشترکين خود نياز دارد که اميدواريم بر اساس برنامه پيش روي وزارت نيرو اين رقم معاملات در بورس انجام شود.

محمدي نيا با ابراز اميدواري به چشم انداز روشن صنعت برق از کانال بورس انرژي گفت : اميدواريم با تأمين اعتبارات لازم براي افزايش و رشد معاملات برق به چشم اندازي که در برنامه توسعه براي صنعت برق در نظر گرفته شده است ، کمک شود تا اهداف مد نظر صنعت برق محقق شود.

مدير بازار برق شرکت توزيع برق استان تهران درباره چگونگي افزايش اعتبارات مورد نياز شرکت هاي توزيع براي خريد برق از بورس انرژي گفت: بورس انرژي نهادي مستقل از وزارت نيرو است و نقدينگي که براي معاملات در اين بستر لازم است به حمايت وزارت نيرو نياز دارد چون در بورس انرژي تمام سازکارهاي معاملات فراهم است و تنها محدوديت و مشکل موجود نبود نقدينگي مطلوب است که بايد وزارت نيرو از طريق مکانيزم و تمهيداتي به اين امر بکوشد.

اين کارشناس مسوول درباره نقدينگي مورد نياز براي معامله در کد عام نيز گفت: تأمين نقدينگي براي معامله در کد عام وابسته به وزارت نيرو نيست بلکه خود شرکتهاي توزيع يا نيروگاه ها مي توانند از حساب خودشان اين حساب را  تامين براي خريد و فروش نمادهاي 4گانه برق اقدام کنند.

وي درباره چگونگي کسب سود در اين بازار گفت: هر چقدر زمان تحويل کالا (برق) نزديکتر شود ، قيمت بالاتر مي رود ، بنابر اين در اختلاف قيمت خريد و فروش از طريق کد عام امکان کسب سود وجود دارد ، البته اين کسب سود مانند کسب بازدهي در بورس اوراق بهادار کاملاً بستگي به عملکرد خريداران و فروشندگان دارد ، گاهي مي شود بيشتر از حتي سود سپرده بانکي استفاده برد و گاهي اين امکان فراهم نمي شود. 

محمدي نيا همچنين پيشنهادهايي براي افزايش معاملات کدعام مطرح کرد و گفت: محدوديت هايي که از نظر فني هم اکنون وجود دارد مي تواند با همت وزارت نيرو برطرف بشود. به عنوان نمونه محدوديت سقف عرضه و سقف تقاضا چنانچه رفع شود طرفين عرضه و تقاضا مي توانند بدون محدوديت خريد و فروش کنند.

مديربازار برق شرکت توزيع برق خاطر نشان کرد: اين بازار مي تواند حتي براي اشخاصي که هيچ فعاليت و وابستگي به صنعت برق ندارند نيز به عنوان يک نگاه تجاري و کسب منفعت مطلوب باشد ، چون در بورس انرژي هم کالايي چون برق با موعد مشخص تحويل معامله مي شود و هم امکان معامله مجدد روي اين کالا مانند معامله روي اوراق بهادار تعريف شده است که به جذابيت اين بازار و بورس انرژي مي افزايد.

انتهای پیام/
برچسب ها: برق ، بورس ، انرژی ، نماد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.