سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

پل حاج سيد محمد پل تاریخی بر روی رودخانه زنجان رود

اين پل در جنوب شرقي زنجان ، بر روي رودخانه زنجان رود و در مسير زنجان به همدان قرار گرفته و در حدود سال 1300 ه . ق توسط حاج سيد محمد – از تجار و متمولين زنجان در دوره ناصرالدين شاه – ساخته سده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛از دیرباز راه‌های بسیاری برای تردد مسافران و کاروان‌های تجاری وجود داشت که به واسطه موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی در طول تاریخ صدها پل برای سهولت رفت و آمد مسافران روی رودها و دره‌ها ساخته شد که از برخی از آنها هنوز استفاده می‌شود و بسیاری از آنها نیز ویران شده است در زنجان هم همچون شهرهای دیگر کشورمان چندین پل تاریخی وجود دارد که یکی از این پل های تاریخی پل سید محمد است که این پل در جنوب شرقي زنجان ، بر روي رودخانه زنجان رود و در مسير زنجان به همدان قرار گرفته و در حدود سال 1300 ه . ق توسط حاج سيد محمد – از تجار و متمولين زنجان در دوره ناصرالدين شاه – ساخته سده است .

کارشناس میراث فرهنگی صنايع دستي و گردشگري استان زنجان در باره این پل گفت: درازاي این پل حدود 195 و عرض آن 5/6 متر است و پل داراي سه چشمه يا دهانه بزرگ و دو دهانه كوچك بر روي پايه هاي سنگي ، با طاقهاي جناغي است .

محمدی افزود : پايه هاي پل تا ارتفاع 2 متر با سنگهاي سفيد ، به ابعاد 55 * 10 سانتي متر و ملات ساروج ساخته شده و در داخل و هسته پايه ها ، از سنگهاي درشت رودخانه استفاده شده است . پايه هاي پل در جهت بالا دست ، چند ضلعي و در پايين دست نيم دايره شكل گرفته است .

وی با اشاره به اینکه دهانه مياني پل كه بزرگتر از ديگر دهانه هاست ، 10/9 متر عرض و از سطح آب حدود 50/6 متر ارتفاع دارد ادامه داد:دهانه هاي جانبي پل نيز 80/4 متر ارتفاع – از سطح آب – و 90/4 متر پهنا دارد وهمچنین در ميانه دهانه هاي اصلي پل و بر روي پايه ها ، دو دهانه كوچكتر نيز با طاق جناغي و عرض 30/2 متر ساخته شده است .

به گفته کارشناس میراث فرهنگی صنايع دستي و گردشگري استان زنجان اين دهانه ها علاوه بر كاهش وزن پل و صرفه جويي در مصالح ، آبهاي طغياني را از خود عبور مي دهد وهمچنان كه تعداد ديگري از پل هاي همزمان در اين منطقه شاهد هستيم ، در هسته آجري اين پل نيز فضاهاي خالي طاقدار زيادي تدارك ديده شده كه اين امر باعث سبكي وزن پل ، اين فضاها به تعداد 12 عدد ، در پايه هاي متكي بر كناره هاي رودخانه و در فاصله بين دهانه ها تعبيه شده است .

محمدی افزود:تمام طاق ها و بدنه اصلي پل با آجرهايي به ابعاد 5*25 *25 سانتي متر ساخنه شده است و بستر رودخانه در محل برپايي پل ، سنگ فرش شده بود كه بعد از خرابي ، توسط سازمان ميراث فرهنگي با سنگ هاي رودخانه اي بازسازي شده است .

وی یادآور شد :سطح گذرگاه پل ، جان پناه هايي در طرفين دارد و با سنگ هاي رودخانه اي فرش شده است .

گفتنی است ؛اين پل در سالهاي اخير توسط سازمان ميراث فرهنگي تعمير و مرمت شده و به شماره 1486 به ثبت تاريخي رسيده است

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: پل ، تاریخی ، زنجان ، رود
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.