سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش 20 میلیون مترمکعب گاز از فاز 17 و 18 پارس جنوبی تا پایان سال‌جاری/ سرمایه‌گذاری بیش از 6 میلیارد دلار برای این فاز

مجری طرح فاز 17 و 18 پارس جنوبی گفت: تا پایان سال‌جاری 20 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولیدی کشور افزوده می‌شود که نشان از تحقق وعده 100 میلیون مترمکعب تولید گاز در کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسن بویری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در عسلویه برگزار شد گفت: طرح توسعه فاز 17 و 18 یکی از طرح‌های بزرگ در میدان گاز پارس جنوبی است به طوری که ترین (ردیف اول این فاز) تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. 
 
وی با اشاره به بهره برداری از نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ با ظرفیت روزانه ١٠ میلیون متر مکعب، گفت: واحد دوم این پالایشگاه نیز تا اوخر دیماه به بهره برداری می رسد.
 
بویری با اشاره به راه اندازی کامل سکوی ١٨A میدان پارس جنوبی، گفت: تا ٢٠ روز آینده سکوی ١٧A نیز راه اندازی می شود، ضمن آن که هم اکنون سکوهای اقماری و چاه های این فازها با پیشرفت ٦٤ درصدی در حال ساخت است.
 
وی در باره دو واحد آخر پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، گفت: تلاش می شود این دو واحد پیش از پایان نیمه نخست سال آینده به بهره برداری برسد. ضمن آن که هم اکنون سرمایه انسانی لازم برای بهره برداری از دو واحد نخست در حال آموزش عملی در دیگر پالایشگاه های پارس جنوبی هستند.
 
مجری طرح فاز 17و18پارس جنوبی تصریح کرد: فاز 17 و 18 شامل، 44 حلقه چاه در بخش دریا و چهار سکو است به طوری که در بخش دریا دو خط لوله به سایز 30 اینچ می‌باشد همچنین مساحت این فاز 160 هکتار با ظرفیت 56 میلیون مترمکعب گاز است با بهره‌برداری کامل از آن 50 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت شبکه سراسری اضافه خواهد شد. 
 
وی تصریح کرد: این فاز در دو بخش بوده که بخش نخست آن خرداد استارت زده شده بود MDT که شامل 22 حلقه چاه دو سکو به ظرفیت دو میلیون فوت مترمکعب گاز است. 
 
همچنین بخش دوم آن شامل 22 حلقه چاه و در بخش دیگر که به این بخش اضافه شده در حال حاضر بخش پالایشگاه این فاز 96 درصد و سکوی دریایی 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 
 
وی خاطرنشان کرد: بخش دوم MDT سکوی اقماری این بخش 21 درصد پیشرفت دارد. 
 
بویری اظهار داشت: این فاز در حال حاضر 26 پیمانکار اجرایی دارد که حدود 10 هزار و 300 نفر به بصورت مستقیم در این بخش به فعالیت می‌پردازند. 
 
مجری طرح فاز 17 و 18 اضافه کرد: بخشی از پالایشگاه جداسازی پروپان، بوتان و بخشی از یونیت‌های واحد شیرین‌سازی آماده است به طوری که بخش فریم یک تصفیه گاز تا پایان آذر ماه آماده راه‌اندازی است که با راه‌اندازی آن 10 میلیون مترمکعب وارد شبکه می‌شود. 
 
وی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از دو فریم این فاز حدود 20 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید کشور از 100 میلیون وعده وزارت نفت تحقق می‌یابد. 
 
بویری تاکید کرد: با راه اندازی کامل فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، به جز دو سکوی اقماری آنها، روزانه ١٠ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور حاصل می شود.

وی میزان سرمایه گذاری برای این فاز را 6 میلیارد و 200 میبلون دلار عنوان کرد و گفت: از این میزان حدود 5 میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه شده و یک میلیارد باقی مانده ظرف یک سال آینده برای اجرای طرح هزینه خواهد شد. 
 
وی تصریح کرد: کل طرح‌های توسعه توسط شش پیمانکار اصلی که بخشی از کنسرسیوم، ایدرو، ساخت تأسیسات دریایی شرکت حفاری و شرکت داون آن همچین شرکت صدرا اجرا می‌شود. 
 
وی افزود: با راه اندازی کامل فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، به جز دو سکوی اقماری آنها، روزانه ١٠ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور حاصل می شود. از این رو با احتساب سرمایه گذاری ٦,٢ میلیارد دلاری ، بازگشت سرمایه ١.٥ تا دو ساله خواهد داشت.
 
بویری افزود: تولید روزانه ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی در این فازها اشاره کرد و گفت: ٧٠ درصد از سود این فازها مربوط به برداشت میعانات گازی است.
 
وی ارزش اقتصادی این طرح را حدود 10 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: 70 درصد بازگشت سرمایه و ازرش اقتصادی این طرح از طریق میعانات گازی است که میزان بازگشت سرمایه ظرف دو سال آینده محقق می‌شود.

بویری خاطرنشان کرد: اجرای ٢,٥ میلیون اینچ قطر خط لوله ، ٣٥ هزار متر مربع ساختمان غیر صنعتی، ٥٠ هزار تن سازه فلزی و ٦ هزار کیلومتر کابل کشی و ابزار دقیق از جمله کارهای صورت گرفته در فازهای ١٧ و ١٨ است. در عین حال ٩٠ درصد از کارهای مهندسی ، ١٠٠ درصد کارهای اجرایی و ٥٠ درصد از متریال به کار رفته در این فاز توسط شرکتها و پیمانکاران داخلی صورت گرفته است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.