سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در مراسم افتتاح بزرگداشت هفته علم:

علم و فناوری بدون اخلاق و بدون جهت‌گیری صلح و توسعه کافی نیست

سعیدآبادی گفت: علم و فناوری بدون اخلاق و بدون جهت‌گیری صلح و توسعه کافی نیست و ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین کمیسیون‌های ملی رسالت خود را در بسط و توسعه اندیشه و علم در جهت صلح و توسعه می‌داند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا سعیدآبادی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در مراسم افتتاح بزرگداشت هفته علم طی پیامی گفت: امروز همه گردهم آمده‌ایم تا بار دیگر بر مسئولیت و رسالت دانشمندان و متخصصان و دانشگاهیان و اصحاب علم و اندیشه تأکید کنیم که هدف نهایی علم، چیزی جز کم‌کردن درد و رنج بشریت نیست. بنابراین شعار علم برای صلح و علم برای توسعه را که شعار سازمان جهانی یونسکو در روز جهانی علم است، بار دیگر در کلاس‌های دانشگاه، محیط‌های آزمایشگاه، سالن‌های کارگاه، اتاق‌های استادان و پژوهشگران و از هرجا که علم توان روییدن دارد تکرار و یادآوری کنیم که علم و فناوری بدون خِرد و تهی از اخلاق، جهانی امن‌تر و سالم‌تر و دنیایی آرام‌تر و توسعه ‌یافته‌تر به‌وجود نمی‌آورد. 

بنابراین گزارش: کمیسیون ملی یونسکو- ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین کمیسیون‌های ملی در خانواده یونسکو با قدمتی۷۰ساله، رسالت خود را در بسط و توسعه اندیشه و علم در جهت صلح و توسعه می‌داند. کمیسیون ملی یونسکو با درک پیشینه علمی و غنای تمدن و فرهنگ ایران و رویش و زایش صد‌ها عالِم و دانشمند در عرصه‌های مختلف علمی در گذشته و همچنین بهره‌مندی از ساختار و محیط کنونی جمهوری اسلامی ایران برای رشد علم و فناوری و بروز استعدادهای جوانان ایران عزیز، در جهت معرفی مشاهیر و دانشمندان ایرانی ـ اسلامی، حضور و ظهور شایسته توان علمی ایران در عرصه بین‌المللی و تمهید مکانیزم‌های لازم برای تبادل و تعامل علمی بین اصحاب علم و اندیشه در ایران، منطقه و جهان گام‌های استواری برداشته است. 
در ادامه این گزارش امده است: ثبت بیش از ۳۰تن از مشاهیر و دانشمندان ایرانی و اسلامی در فهرست مشاهیر یونسکو، تأسیس ۱۸کرسی علمی یونسکو در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران در زمینه‌های مختلف همچون آب، انرژی، مهندسی، معماری، اقیانوس و توسعه پایدار، تأسیس ۶ مرکز منطقه‌ای و بین‌المللی نوع دوم یونسکو در تهران، اصفهان و یزد در حوزه‌های علمی از جمله پارک‌های علم و فناوری، قنات و سازه‌های آبی تاریخی، اقیانوس‌شناسی و مدیریت آب، فقط بخشی از اقدام‌ها و دستاوردهای کمیسیون ملی یونسکو- ایران در عرصه علمی است. 

براساس این گزارش: کمیسیون ملی یونسکو- ایران نه فقط برای تأثیر و مشارکت مشاهیر و دانشمندان گذشته ایران در دستاورد‌ها و موقعیت‌های امروز جامعه بشریت از طریق ثبت مشاهیر ایرانی در یونسکو اقدام می‌کند، بلکه با معرفی پژوهشگران و دانشمندان جوان ایرانی، تاکنون زمینه دستیابی ۲۰ نفر از آنان را به جایزه‌های علمی جهانی یونسکو فراهم کرده است که نشانگر توان علمی جمهوری اسلامی ایران است. 

بنابراین گزارش: اگرچه علم و فناوری و زمینه‌های رشد آن از اهداف کمیسیون ملی یونسکو است اما همه آن نیست، زیرا علم و فناوری بدون اخلاق و بدون جهت‌گیری صلح و توسعه نمی‌تواند کافی باشد. پس تشکیل کمیته‌های ملی اخلاق در علم و فناوری و اخلاق زیستی از سوی کمیسیون ملی یونسکو با هدف نقش‌آفرینی اخلاق و خِرد در توسعه علمی و فناوری از دیگر اقدام‌ها و دستاوردهای مهم در این حوزه است. 

براساس این گزارش: ‌ روز جهانی علم برای صلح و توسعه با هدف یادآوری اینکه جامعه بشری به چه نوع علمی نیاز دارد و برای توسعه علمی و رشد فناوری، ترویج علم و یا عمومی‌کردن علم و در نتیجه افزایش تقاضا برای رشد علم از سوی عموم مردم ضرورت دارد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.