سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ستارگان کربلا(28)؛

امام پرسیدند:آيا از فرستاده ام به سويتان اطلاعى ندارى؟

وى، مجمع بن عبدالله بن مجمع بن مالك بن اياس بن عبد مناد بن عبيدالله بن سعد العشيرة مذحجى عائذى است.

به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران؛ وى، مجمع بن عبدالله بن مجمع بن مالك بن اياس بن عبد مناد بن عبيدالله بن سعد العشيرة مذحجى عائذى است.

به گفته نسب شناسان و طبقه دانان: عبدالله بن مجمع عائذى، از ياران رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) به شمار مى آمد و فرزندش مجمع از تابعين و ياران اميرالمؤمنين (عليه السلام) تلقى مى شد.

مجمع و فرزند يادشده اش به اتفاق عمرو بن خالد صيداوى، حضور امام حسين (عليه السلام) شرفياب شدند و حر از پيوستن آنان به حضرت جلوگيرى كرد و همان گونه كه قبلا ياد آور شديم، امام (عليه السلام) آنان را به سوى خود آورد.

بنابه نقل ابومخنف: زمانى كه حر از ورود مجمع و فرزندش و عمرو و جناده جلوگيرى به عمل آورد، امام حسين (عليه السلام) آنان را از دست حر، رها و به سوى خود آورد و از آنان حمايت نمود و وضعيت مردم كوفه را از آنان جويا شد و فرمود:

اخبرونى خبر الناس ورائكم؟؛ ((از مردم ديار خود چه خبر داريد؟)).
مجمع بن عبدالله عرضه داشت: بزرگان و سران قبايل كوفه به عالى ترين و سنگين ترين رشوه ها از سوى ابن زياد نايل گرديده و انبان هاى خود را پر كرده اند و بر ضد شما يكدستند، ولى افراد ديگر دلشان با شما و شمشيرشان بر ضد شماست.

امام (عليه السلام) پرسيد: اخبرنى فهل لك علمبرسولى اليكم؟؛ ((آيا از فرستاده ام به سويتان اطلاعى ندارى؟)).

عرض كرد: فرستاده شما كيست؟ فرمود: ((قيس بن مسهر)) عرضه داشت: آرى، اطلاع دارم؛ حصين بن تميم او را دستگير كرد تا آخر ماجرايى كه در شرح حال قيس بيان شد.

سيره نگاران و مقتل نويسان آورده اند: مجمع به همراه عمرو بن خالد و ياران شان همانگونه كه قبلا در حالات عمرو و جناده گذشت، در روز دهم محرم، يك جا به فيض شهادت نايل آمدند و در شرح حال عائذ نيز، بدان خواهيم پرداخت./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.