سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل میراث یزد خبر داد

نبود امکانات باعث ترک ساکنان از مکان‌‌های تاریخی می شود

مهدی شرافت مدیر کل میراث یزد دلایل ترک ساکنان بافت تاریخی یزد را نبود امکانات ورزشی، رفاهی، فرهنگی و خدمات شهری توصیف کرد.

مهدی شرافت مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در خصوص رفع مشکلات و معضلات در بافت تاریخی یزد در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت:  برنامه و راهکاری‌های مناسبی با حضور مسئولان استان، نماینده استاندار، شهرداران و ... طی دو هفته اخیر داشته‌ایم و در پایان جلسه موضوعاتی در خصوص رفع معضلات موجود در بافت مطرح شد که با تهیه و تنظیم یک طرح  که علاوه بر رفع مشکلات برای ساکنان بافت، به حفظ بافت 1700 هکتاری کمک خواهد کرد.

وی اظهار داشت: مشکلات عمده در بافت تاریخی نظیر خالی ماندن بناها و ترک بناها توسط مالکان، سوء استفاده از بناهای متروکه توسط افراد معتاد، کمبود خدمات شهری، نداشتن سیستم مناسب جمع‌آوری زباله، کمبود پارکینگ و عدم وجود وسایل نقلیه عمومی و مناسب جهت استفاده در بافت، کمبود امکانات رفاهی، ورزشی، فرهنگی، سیمای آشفته تاسیسات شهری را می‌توان برشمرد.

مدیر کل میراث استان یزد افزود: خروج ساکنان بومی و ورود غیر بومیان به داخل بافت و کوتاه ماندن دست مردم محلی از منافع گردشگری در بافت از دیگر معضلات رو به افزایش در بافت تاریخی یزد است.

وی تصریح کرد:‌ به منظور حفظ بافت تاریخی که گویای ارزش، فرهنگ و هویت مردم این دیار است از یک سو و از سوی دیگر توجه به خواسته‌‌های مردم در دنیای امروز که تکنولوژی و استفاده از آن یک امر ضروری است ما را بر آن داشته تا نگذاریم  پیوند دوستی مردمان این دیار با آثار تاریخی به عنوان شناسنامه فرهنگی و تاریخی از بین رود.

شرافت عنوان کرد: با بررسی‌های انجام شده قرار بر این شد که در یکی از محله‌های بافت تاریخی طرحی اجرا شود که با تدوین آن مشکلات و معضلات ذکر شده رفع شود و برای رفع مشکلات بافت تاریخی در استان الگو شود.

وی بیان کرد: سیستم فعلی جمع آوری زباله در درون بافت با گاری صورت می‌گیرد که علاوه بر کندی سرعت جمع‌آوری زباله‌ها، کار دشوار نیست و در این خصوص با همکاری‌های صورت گرفته در آ‌ینده با خرید ماشین‌های کوچک، جمع آوری زباله انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: سیمای شهری بحث مهمی است که به آن کم توجهی می شود و در صدد هستیم تا با جمع آوری تیر چراغ برق های درون بافت انجام شود و برق رسانی به درون بافت به صورت زیر زمینی انجام شود.

شرافت خاطر نشان کرد: افراد و ساکنان بافت تاریخی که آنجا را ترک کرده‌اند از بافت تاریخی " بیزار" نیستند بلکه عاشقان و دوستداران آثار تاریخی هستند اما نیاز بشر امروزی با بشر گذشته تفاوت بسیار دارد؛ زیرا بشر امروزی به امکانات بیشتر فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و درمانی، رفاهی و ... نیاز دارد که بافت تاریخی همۀ امکانات فوق را ندارد.

 این مقام مسئول افزود: تلاش خواهیم کرد تا با حفظ و شأن آثار تاریخی، خدمات رسانی به شهروندان با در نظر گرفتن نهایت احترام به بافت تاریخی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: ساکنان و افرادی که بافت را ترک کرده‌‌اند در ایام محرم به محلات خود بازگشته‌اند که نشان از اهمیت داشتن این ایام نزد آنها و توجه به بافت تاریخی است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.